💬
Logga in
Fuska.se

Dator...

58 svar · startad

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #1

Jag bytte från i7 sandy bridge till en AMD Phenom 2 X6 3,2Ghz

Valde även ett starkare grafikkort istället för GTX 460.

Orkar inte vänta på de nya moderkorten för sandy bridge. Detta är även billigare.

Här är datorn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/191887/2011-02-10

Säg vad ni tycker!

BTW är prestanda skillnaden stor?

Vill att den ska palla Crysis på MAXXX!

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Jag bytte från i7 sandy bridge till en AMD Phenom 2 X6 3,2Ghz

Valde även ett starkare grafikkort istället för GTX 460.

Orkar inte vänta på de nya moderkorten för sandy bridge. Detta är även billigare.

Här är datorn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/191887/2011-02-10

Säg vad ni tycker!

BTW är prestanda skillnaden stor?

Vill att den ska palla Crysis på MAXXX!

Du har mer än vad som behövs för Max, så jepp.
Nivå 2 · Novis
Trådstartare #3
↗ till inlägget

Du har mer än vad som behövs för Max, så jepp.

Okej. B)
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Okej. B)

Ta bort SSD'n och köp något annat, sånt är det sista man bör tänka på... om du har tänkt att köpa datorn typ NU, så byt ram minnen till en annan tillverkare, de är nämligen försenade i sortimentet.

Och dra ner på PCU'n till runt 600w, du kommer inte behöva så mycket med det paketet.

Du kunde tagit ett billigare Chassi, men om du nu vill slösa en 500kr på snyggare val så, kör på det.

Och om du drar ner på vissa grejjer som jag sagt så kan du lägga till denna istället, http://www.inet.se/artikel/5409086/gigabyt...deon-hd6950-2gb

CITAT: Vänta till kvartal 2 istället med att köpa dator, det är då det kommer fler saker som är mer kompatibla med andra.

Citat av RyssFemma.

Senast ändrad:

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #5
↗ till inlägget

Ta bort SSD'n och köp något annat, sånt är det sista man bör tänka på... om du har tänkt att köpa datorn typ NU, så byt ram minnen till en annan tillverkare, de är nämligen försenade i sortimentet.

Och dra ner på PCU'n till runt 600w, du kommer inte behöva så mycket med det paketet.

Funderade på crossfire i framtiden men det kanske inte behövs...

Vill ha OS på SSDn startar datorn på 20 sek. heh

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Funderade på crossfire i framtiden men det kanske inte behövs...

Vill ha OS på SSDn startar datorn på 20 sek. heh

Fortfarande inget värt att slösa 700kr på.

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #7
↗ till inlägget

Fortfarande inget värt att slösa 700kr på.

Det blev så här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/191932/2011-02-10
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Ser bra ut så.

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
Om jag vore du hade jag i den budgeten bytt hårddisken till en 1TB Western Digital Caviar Black, tystare, samma prestanda och längre livslängd (mycket högre kvalité). Samsung diskarna duger men dom krashar mycket oftare än WD's.
11 Feb 2011
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Om jag vore du hade jag i den budgeten bytt hårddisken till en 1TB Western Digital Caviar Black, tystare, samma prestanda och längre livslängd (mycket högre kvalité). Samsung diskarna duger men dom krashar mycket oftare än WD's.

Källa? Har alltid använd samsung hårddiskar, ser inget problem med dem jämfört med andra

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Källa? Har alltid använd samsung hårddiskar, ser inget problem med dem jämfört med andra

Svårt med källor på livslängd eftersom alla tester fokuserar på prestanda men recensioner och annat eller hör med folk som byggt datorer länge, bara på inet finns det några med snabbt rasade samsung diskar.

Allt jag säger är, WD håller väldigt mycket högre kvalité än Samsung, du kan fråga vem som helst som är kunnig och dom lär hålla med. Givetvis är inte samsungdiskarna heller dåliga, men har man stor budget ser jag ingen anledning till att inte betala 200kr mer och ha sin data säker i flera år till.

Har ett par WD's hushållet, både externa och interna och den äldsta är runt 7-8 år och alla andra går som klockor.

Senast ändrad:

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Ta bort SSD'n och köp något annat, sånt är det sista man bör tänka på...

Ljug inte, en att ha sitt OS på en SSD gör en enorm skillnad.
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Ljug inte, en att ha sitt OS på en SSD gör en enorm skillnad.

Ska man skaffa SSD så ska man skaffa minst 100gb. DÅ lönar det sig att skaffa SSD. Eftersom att då får du plats med ännu mer. bara ett exempel, vi sägeratt du installerar WOW + OS + något annat spel på ett 36gb SSD, hur mycket plats har du då kvar? jo, ungefär 5-12 GB kvar... detta är ganska lite om man ska spela många spel.

Och i hans paket lär han inte behöva SSD på ett tag. + att SSD:n som redan är där tar Ganska mycket i budgeten.

Så om man ska skaffa SSD, ska du ha minst 100GB enligt mig. Annars så räcker det med en 1TB HDD.

↗ till inlägget
Svårt med källor på livslängd eftersom alla tester fokuserar på prestanda men recensioner och annat eller hör med folk som byggt datorer länge, bara på inet finns det några med snabbt rasade samsung diskar.

Allt jag säger är, WD håller väldigt mycket högre kvalité än Samsung, du kan fråga vem som helst som är kunnig och dom lär hålla med. Givetvis är inte samsungdiskarna heller dåliga, men har man stor budget ser jag ingen anledning till att inte betala 200kr mer och ha sin data säker i flera år till.

Har ett par WD's hushållet, både externa och interna och den äldsta är runt 7-8 år och alla andra går som klockor.

Fortfarande inte STOR Skillnad...

Senast ändrad:

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Mellan kvalitén på WD och Samsung? Oja.

Angående SSD's så håller jag inte med dig heller.. 32-60GB får du plats med os + rätt mycket spel på och man behöver ju inte ha alla sina spel på ssdn, bara dom man spelar ofta. Att lägga ut för mycket pengar på SSD's känns dumt eftersom dom har så varierande livstid, inga har hittills hållit särskilt länge... Vissa blir också långsammare med tiden de används också, fortfarande ganska ny teknik helt enkelt så det känns dumt att investera stora summor i det enligt mig.

Senast ändrad:

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Ska man skaffa SSD så ska man skaffa minst 100gb. DÅ lönar det sig att skaffa SSD. Eftersom att då får du plats med ännu mer. bara ett exempel, vi sägeratt du installerar WOW + OS + något annat spel på ett 36gb SSD, hur mycket plats har du då kvar? jo, ungefär 5-12 GB kvar... detta är ganska lite om man ska spela många spel.

Har en 64gb, har W7 Ultimate och ett par spel och har fortfarande ganska mycket minne kvar. Ett spel tar inte 30GB.
Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Har en 64gb, har W7 Ultimate och ett par spel och har fortfarande ganska mycket minne kvar. Ett spel tar inte 30GB.

WoW tar 25GB, vilket är väldigt nära 30GB. Så det beror också på vilka spel han ska spela. Liksom operativsystemet tar kanske 20GB (är inte helt säker) och då får du inte plats med mycket mer än det på en 32 gig SSD. Så jag kan faktiskt hålla med QuinnoX där att om man ska lägga pengar på en SSD bör man iaf minst ta en 64GB.
Nivå 3 · Lärling

Jag såg en gång en 256GB SSD för ca. 5.5k. Det kan man kalla dyrt. Det är fan vad en lagomt bra dator kostar idag.

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

WoW tar 25GB, vilket är väldigt nära 30GB. Så det beror också på vilka spel han ska spela. Liksom operativsystemet tar kanske 20GB (är inte helt säker) och då får du inte plats med mycket mer än det på en 32 gig SSD. Så jag kan faktiskt hålla med QuinnoX där att om man ska lägga pengar på en SSD bör man iaf minst ta en 64GB.

Har inte kört wow på ett tag men för mig var laddtiderna enormt korta, varför vill man ha SSD till WoW? Bara undrar.
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Mellan kvalitén på WD och Samsung? Oja.

Angående SSD's så håller jag inte med dig heller.. 32-60GB får du plats med os + rätt mycket spel på och man behöver ju inte ha alla sina spel på ssdn, bara dom man spelar ofta. Att lägga ut för mycket pengar på SSD's känns dumt eftersom dom har så varierande livstid, inga har hittills hållit särskilt länge... Vissa blir också långsammare med tiden de används också, fortfarande ganska ny teknik helt enkelt så det känns dumt att investera stora summor i det enligt mig.

Okej jag ger mig <_<... var värt ett försök med argument, suger på det...

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Och i hans paket lär han inte behöva SSD på ett tag. + att SSD:n som redan är där tar Ganska mycket i budgeten.

Så om man ska skaffa SSD, ska du ha minst 100GB enligt mig. Annars så räcker det med en 1TB HDD.

Behöver inte va så, SSD ska ha lagrad data som är första prioritet, vilket är OS och spel du spelar dagligen.

I genomsnitt har en person 2 aktuella spel som han spelar dagligen, jag själv håller med till 1 oftast ibland 2 för att

inte dra ut så mycket på spelet, annars tröttnar man ju fort.

↗ till inlägget
Har inte kört wow på ett tag men för mig var laddtiderna enormt korta, varför vill man ha SSD till WoW? Bara undrar.
Kan vara väldigt långa laddningstider, samt känns spelandet mer behagligt då datorn ska ladda upp flera karaktärer t.ex om du loggar in mitt i rush hour i SW t.ex. Som vilket annat spel som helst med anledning till att köpa SSD, jag själv skulle gjort det för OS skull, men tycker SSD är det sista man ska tänka på i prestanda, då det är dyrt idag per GB.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in