Hoppa till innehåll

Droger


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

Varför inte?

I min skola har vi flera skolböcker där det står falsk fakta osv i.

Hur vet du det?

 

Skolböckerna innehåller inte den information som finns tillgänglig idag om cannabis, utan mycket av det är samma som sagts i media de senaste 30-40 åren.

Hur vet du det?

 

Varför skulle fler börja använda Cannabis? Cannabis skulle kanske uppnå samma användningsutbredning som tobak, då rökning är skadligt oavsett vad man röker eftersom du röker upp en "cigarett" som består av papper eller liknande. Så det är föga troligt att i stort sätt alla skulle använda cannabis så som alkohol brukas idag. Om kanske 200-300 år då värderingar har svängt skulle det kunna vara mycket mer utbrett.

 

De negativa alkoholkostnaderna är för Sverige 20,3 miljarder kronor årligen. Att cannabis skulle komma upp i en större siffra är inte troligt då det inte är alls lika våldsframkallande.

 

Notis: Jag är varken förespråkare av lagar eller droger, jag bara pekar ut bristerna i ditt resonemang.

Du missförstår mig, jag tror inte att cannabis skulle komma upp i en större siffra än alkohol, men om man tilät cannabis så skulle det användas mer. Alltså mer än vad det gjorde förut när det var olagligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du missförstår mig, jag tror inte att cannabis skulle komma upp i en större siffra än alkohol, men om man tilät cannabis så skulle det användas mer. Alltså mer än vad det gjorde förut när det var olagligt.

Ja, men kan det ersätta alkoholen till stor del är väl det inget negativt? Visst, jag tycker inte att cannabis är jättebra eftersom det är beroendeframkallande, till viss del depressionsskapande och sänker hjärnan mottaglighet av serotonin. Men om det kan åtminstone kan ersätta alkohol så är det ett steg i rätt riktning, även om jag helst ser att inget av dem används. Men vår lilla siddiskussion gällde just huruvida man ska alkohol ska hållas lagligt istället för cannabis.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, men kan det ersätta alkoholen till stor del är väl det inget negativt? Visst, jag tycker inte att cannabis är jättebra eftersom det är beroendeframkallande, till viss del depressionsskapande och sänker hjärnan mottaglighet av serotonin. Men om det kan åtminstone kan ersätta alkohol så är det ett steg i rätt riktning, även om jag helst ser att inget av dem används. Men vår lilla siddiskussion gällde just huruvida man ska alkohol ska hållas lagligt istället för cannabis.

Hmm, kanske, men jag tror att det är bra som det är ändå. Alkohol är ju helt okej i små mängder, det borde kanske förbjudas och så, men jag tycke inte vi ska byta det´mot cannabis. Vi har redan tobak, liksom om man tänker på rökningen, alltså.

 

EDIT2: Hur vet du att det står rätt fakta?

Det vet jag inte.

Tycker bara att det är konstigt när du säger att det står fel i skolböckerna, då kan det ju lika gärna vara fel i andra källor som du och andra här använder sig av?

 

EDIT2: Hur vet du att det står rätt fakta?
Det vet jag inte.

Tycker bara att det är konstigt när du säger att det står fel i skolböckerna, då kan det ju lika gärna vara fel i andra källor som du och andra här använder sig av?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, kanske, men jag tror att det är bra som det är ändå. Alkohol är ju helt okej i små mängder, det borde kanske förbjudas och så, men jag tycke inte vi ska byta det´mot cannabis. Vi har redan tobak, liksom om man tänker på rökningen, alltså.

Är alkohol ok i små mängder? Det har jag svårt att tro eftersom nedbrytningsprocessen är den samma oavsett mängd, men jag antar att du har läst mer om kemi och fysiologi än jag eller att du har någon spetskompetens inom alkoholnedbrytning, care to share?

 

Jag tycker inte heller vi ska "byta" alkohol mot cannabis men det är ett mindre dåligt alternativ än att ha kvar det så som det är idag.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...