Hoppa till innehåll

Spotify


Poesi

Rekommendera inlägg

  • Svar 151
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Jag gissar på att det är för att de är sjukt onda och sabbar musikbranschen genom att knappt ge artister betalt alls. Gratis musik är ett gott koncept, men med det monetära system vi har idag så går det ju inte alls runt för musikskaparna.

Redigerat av Juicelol
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dels på grund av att artisterna inte får mycket för det, men jag är även en förespråkare för Album-formatet, och gillar helt enkelt inte idén med spellistor, folk som bara lyssnar på enstaka låtar och skiter i resten.

Tycker helt klart att alla ska få ha favoritlåtar som man kanske lyssnar på mer, men för mig är ändå själva albumet speciellt, och jag är även för att köpa musik fysiskt och att äga en CD-skiva eller en Vinyl, så därför är jag väl ingen stor älskare av musik digitalt.

 

Med det sagt har jag dock en hel del musik på datorn. Försöker stötta artisterna jag gillar det jag kan, dock är man en fattig student och det är inte alltid lätt. Sen finns det skivor och låtar som är mer eller mindre omöjliga att få tag på (fysiskt), och jag tror ändå hellre artisten ser att folk får höra det än att inte få höra det alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men jag är även en förespråkare för Album-formatet, och gillar helt enkelt inte idén med spellistor, folk som bara lyssnar på enstaka låtar och skiter i resten. Tycker helt klart att alla ska få ha favoritlåtar som man kanske lyssnar på mer, men för mig är ändå själva albumet speciellt,

Fast det är ju inte alls svårt att gå till ett album, stänga av shufflen och lyssna igenom det enskilt på Spotify heller. :P Det gör jag ofta. Men jag förstår din poäng.

och jag är även för att köpa musik fysiskt och att äga en CD-skiva eller en Vinyl, så därför är jag väl ingen stor älskare av musik digitalt.
Om jag bara inte var så lat och relativt fattig (mest lat). Har tänkt att kanske skaffa skivspelare när jag flyttar hemifrån, om jag gör det nu kommer jag bara låna pappas skivor hela tiden.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag förvisso bara trial-versionen av Spotify (den som är proppad med reklam) men skulle inte riktigt se syftet med att betala ~50kr (?) i månaden för att ha den riktiga. Då använder jag hellre de pengarna på att köpa skivor i längden t.ex.

Sen har jag ingen smartphone eller något liknande, jag vet att många gillar Spotify för att det gör det enkelt att komma åt sin musik överallt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gissar på att det är för att de är sjukt onda och sabbar musikbranschen genom att knappt ge artister betalt alls. Gratis musik är ett gott koncept, men med det monetära system vi har idag så går det ju inte alls runt för musikskaparna.

Är det verkligen Spotifys fel? Jag tror det är skivbolagens fel. Skivbolagen vill tjäna pengar och tar därför den största andelen av pengarna som Spotify inbringar. Jag anklagar inte Spotify för att ge dåligt betalt, jag anser att det är skivbolagens fel. Inget Spotify kan lösa.

 

Istället tror jag att Spotify gjort att mer pengar tjänas på musiken än för fem år sedan och att skivbolagen tråkigt nog tar den största andelen. Ni får gärna ta och läsa mitt blogginlägg om Spotify är en "guldkälla" för artisten, om det inte vore för skivbolagen: http://www.fz.se/bloggar/bildjaveln/201207...la-for-artisten

 

Ja, Spotify i mobilen är ett stort plus för mig.
Jag håller med. Ett stort plus. Tråkigt nog verkar en stream i mobilen ge mycket mindre till artisten än en spelning på datorn, åtminstone enligt vart jag hämtade mina siffror från i blogginlägget.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

×
  • Skapa ny...