Hoppa till innehåll

Spotify


Poesi

Rekommendera inlägg

  • Svar 151
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Tyvärr känns det för mig som att Spotify har varit en stor del av musik-industrins förfall de senaste åren. Att artister säljer mindre skivor, och att många har det svårt att gå runt som musiker.

Tycker på ett sätt att CD-skivor är för dyra, hade gärna sett att de kostade 30-40 kr mindre, men samtidigt är det väl ändå en effekt av att folk köper mindre. Köper mer folk skivor, då kan priset vara mindre och skivbolagen går ändå runt, men köper mindre personer så blir väl priset högre. Dålig cirkel I guess.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska jag vara ärlig så har de flesta artisterna jag lyssnar på uttalat sig väldigt negativt om Spotify. Eftersom jag inte är en artist själv är det svårt att ha en insikt i vad de får för pengar eller vad de tjänar på det, men de flesta artisterna jag sett/läst om som bryr sig och har en åsikt har oftast inte mycket positivt att säga. Sen finns det ju riktigt stora artister som inte bryr sig eftersom de säljer skivor och fyller arenor ändå, så det spelar ingen större roll.

 

Tyvärr pekar utvecklingen mer och mer mot en tid där själva Albumet kommer att försvinna och artister kommer att släppa låtar 1 och 1, möjligtvis 2-3 låtar som en Digital EP eller något, men majoriteten av folket är helt enkelt inte intresserade av musiken som en konstform, utan de vill ha plastiga digitala filer eller använder tjänster som spotify. Det enda positiva som jag ser det är att vissa artister verkligen försöker att göra något speciellt med sina skivor. Något udda, något som gör att man känner: "detta måste jag verkligen köpa". Problemet är att för varje artist som gör något unikt och udda så finns det flera som inte gör det, och majoriteten av ungdomarna idag är mer intresserade av att förstöra för artisterna än att hjälpa dom. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är detta artister i skivbolag? Då är det kanske snarare skivbolagen de bör klaga på.

 

Och sedan tycker jag att skivor är alledes för dyrt, jag har inte råd att köpa skivor till allt jag lyssnar till. Därför finns endast dessa två val.

 

1. Jag köper skivor jag verkligen vill ha - lyssnar på de andra skivorna på Spotify.

2. Jag köper skivor jag verkligen vill ha - lyssnar inte på de andra skivorna på Spotify, och ger därmed inga pengar till varken skivbolaget eller artisten.

 

Alltså, de kan väl stoppa mig att lyssna på deras låtar på Spotify, men då kan de inte förvänta sig att jag köper deras skiva. Därmed får dessa 0 kronor istället för de pengar de kunde fått in genom Spotify.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast artisterna tjänar ju egentligen inget igenom Spotify om vi ska vara ärliga. Det är väl mer en formalitet, "artisterna får pengar om ni lyssnar på dom" och så rör det sig om ören.

Får nog ändå säga att jag föredrar nerladdning över Spotify. Med det sagt är ju nerladdning något som inte ger pengarna till artisterna, men det finns ändå en positiv effekt som jag ser det och det är att en del personer får chansen att lyssna in sig lite på något, och gillar de vad de hör så köper de musiken.

 

Den stora skillnaden som jag har märkt själv mellan Spotify-användare och folk som laddar ner är ofta att de som laddar ner ändå lyssnar igenom skivorna mer, lägger ner mer tid på varje artist, medans Spotify-användarna mer är "säg 2-3 bra låtar med artist X" som de sedan lägger till i sin lista. Finns såklart undantag inom båda dessa "typerna" så min mening är inte att säga att alla är likadana, men ändå att det generellt finns en skillnad. Spotify är nog främst en tjänst som lockar människor som inte bryr sig speciellt mycket om helheten, dvs en hel diskografi eller en skiva, utan kanske mer personer som gillar att blanda upp det med olika spellistor, låtarna de gillar mest osv. Sen finns det ju personer som lyssnar på hela skivor på Spotify också, men det är en minoritet tyvärr.

 

I slutändan får man nog ändå vara objektiv i det hela. Jag köper CD-skivor, Vinyler och går på konserter där jag även köper T-Shirts och liknande. Skulle jag kunna göra mer för att stötta artisterna? Självklart, men när jag nämner för folk att jag lägger ~3500kr i månaden på musik-relaterade saker så brukar de tycka att det är väldigt överdrivet, och någonstans behöver man ju pengar för annat. Men ursäkten att "Artisterna får ju pengar igenom Spotify" håller inte. Vi pratar om minimala belopp, och inte ens de artisterna som är större och förekommer oftare igenom Spotify drar in några stora belopp. Spotify har på något sätt blivit en motsats till nerladdning, med tillägget "igenom Spotify är det okej". Jag ser liksom inte att folk gör något mer ädelt igenom att använda Spotify än att ladda ner illegalt, det är lite som företag borta i Asien som ger barnarbetare minibelopp, men det är ändå "okej" för att de får betalt. Det är bara lite det jag vill komma till, att även om Spotify ses som "okej" i allmänheten's ögon så är det knappast bättre än att ladda ner t.ex.

 

Hittade dessa siffrorna efter en snabb googling:

 

SPOTIFY: With Spotify, we’ll get 0.003 EUR/play.

 

If you listen to the album all the way through, we’ll get 0.029 EUR.

 

If you listen to the album 10 times on Spotify, we’ll get 0.29 EUR

 

If you listen to it a hundred times, we’ll get 2.94 EUR

 

If you listen to the album 1,000 times (once a day for 3 years!) we’ll get 29.47 EUR!

Redigerat av Signify
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte om du orkar, men om du vill får du gärna läsa detta blogginlägg: http://www.fz.se/bloggar/bildjaveln/201207...la-for-artisten

 

För att få ihop 7389:- behövs 70 000 (premium) spelningar. Det kanske låter mycket, men man ska komma ihåg att många lyssnar på en låt/album flera gånger om dagen, sedan finns det massor med användare och inte bara en.

 

Sedan tror jag att man tjänar mer på musiken idag än vad man gjorde för fem-sex år sedan då olagliga musiknedladdningen verkligen var utbrett. Därför bör också artisterna fundera om Spotify verkligen är så dåligt. På Spotify blir musiken lättillgängligare och dessutom får de in pengar från människor som inte skulle köpt ett album.

 

Sedan håller jag med om att Spotify har blivit en motsats till nerladdning, men nu är det lagligt och dessutom tjänar artisterna pengar som de inte skulle gjort utan Spotify och liknande tjänster.

Redigerat av 4FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns en del intressanta saker i artikeln, men skulle knappast kalla Spotify en "guldgruva". ;)

 

Tycker helt enkelt inte att Spotify fyller någon funktion. För de som vill "testa" så erbjuder ju många artister och band en album-stream eller liknande när något släpps, man kan då lyssna och få ett första intryck innan man eventuellt köper något. En annan nackdel med Spotify är att värdet på musiken har rasat något enormt. Många är helt enkelt inte intresserade av att köpa en skiva med en artist, för de betalar hellre 50kr (?) i månaden till Spotify för att få tillgång till deras sortiment. Problemet med att göra musik för lättillgängligt är att folk får lättare att avfärda musik. Investerar du ~150kr i en CD-skiva så kommer du inte lägga undan den efter 1 spelning. Även om den inte låter kanon första gången så är det nog ändå troligt att man spelar den mer gånger, medans när det gäller digital musik så är det borta på ett knapptryck.

 

För mig är bara själva musiken en del av paketet, omslaget och innehållet är också viktiga, och nästan varje ny skiva jag köper så ligger jag på sängen, kollar igenom texterna och så medans jag lyssnar på skivan. Hela den upplevelsen försvinner när musiken är digital.

 

Sen kommer det väl fortsätta vara så att mainstream-artisterna kommer fortsätta tjäna bra av sånna här tjänster, men problemet är att mainstream-musiken inte är idag vad den var för X antal år sedan. För att citera Thom Yorke i Radiohead; "I think people pirate because they want access to good music, and the radio is so full of shit". Tycker helt klart det finns en poäng. Ta en artist som Nicki Minaj som förmodligen drar in en hel del och finns på tusentals Spotify-listor, och jämför med ett seriöst nytt band som skriver och spelar sin egen musik och försöker göra något, och se vem som drar in pengarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

×
  • Skapa ny...