Hoppa till innehåll

Spotify


Poesi

Rekommendera inlägg

Jag kan förstå dig dig om själva fodralet, att omslaget är viktigt. Det konstiga är att jag inte köper digitala spel då jag vill ha fodral och skiva, men jag köper digital musik. Jag kan inte förklara varför egentligen, men visst är det en mycket bättre känsla att ha något i handen.

 

För att gå vidare, om jag lägger 150 kronor på en skiva, då är det något jag verkligen kommer lyssna på mycket. Men musik jag fastnar för kommer spelas om och om igen både på Spotify eller fysiskt om jag har en skiva. Jag köper inte en skiva jag endast kommer spela en gång, istället kan jag lyssna på denna skiva på Spotify en gång och ge lite pengar till artisten istället för ingenting.

 

Självklart önskar många artister att man köper en skiva istället för att lyssna på det på streamingtjänster som Spotify, men om man tänker på ett annat vis - Jag tror väldigt många fildelade musik för fem år sedan, så om man jämför idag med fem år sedan i inkomster för musik. Då tror jag att man tjänar mer på musiken idag. För jag tror att många som fildelade för fem år sedan, använder Spotify nu istället.

 

För tio år sedan var det dessutom gissningsvis svårare att nå ut till publiken, man behövde tur. Man behöver även idag tur men nog är det enklare ("enklare") på grund av tjänster som Spotify. Idag kan man hitta mycket (enklare) ny musik genom Spotify och folk som hittar ny musik genom Spotify blir faktiskt en pontiell CD-köpare av artisten/bandet i framtiden.

Redigerat av 4FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Jag förstår vad du menar, men jag tror inte att antalet fildelare har minskat direkt med åren. Om inte annat så kan man väl nästan säga att det har ökat, går vi tillbaka till 90-talet och fildelningen då så var det ju lite mer "underground", medans generationen idag har vuxit upp med fildelning, och de flesta kan nog ladda ner en film eller musik utan större bekymmer.

Tror nog snarare att majoriteten av Spotify användarna är sånna som köpte skivor förr. De som anser att Spotify är vad som "gäller" idag. Fildelningen har ju ändå vissa fördelar som Spotify inte har, t.ex. att det du laddar ner är något du har sen, du kan använda det hur du vill osv, medans Spotify ändå kräver internet, även om många har det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan inte säga säkert, men jag känner flera som jag tror laddade ner för några år sedan men nu som använder Spotify. Sen finns det väl folk som använder Spotify istället för att köpa skivor också, men jag tror det är mindre folk som bytt från CD-skivor till Spotify än de som har Spotify istället för att ladda ner.

 

Sedan om Spotify kräver internetuppkoppling är väl en definitionsfråga. Om man betalar 99 kr/månad för Premium kan man använda 3333 låtar offline samtidigt, ett väldigt udda tal av Spotify att använda sig av, men det var inte poängen.

 

Sedan samarbetar Spotify med 7digital så man kan köpa de flesta låtarna på 7digital genom Spotify. Själv har jag köpt 100 låtar därifrån, många låtar som jag aldrig skulle köpt annars.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samtidigt kan man ställa frågan, vad tjänar man på att gå från nedladdning till Spotify? Det känns ändå troligare att folk som inte ville betala innan kommer inte ändra sig och hoppa på Spotify och börja betala, när de kan fortsätta ladda ner illegalt gratis och egentligen få mer fördelar den vägen.

Köpte man skivor innan och bytte till Spotify finns ju ändå det logiska att man vill spara pengar/inte har råd att köpa massa skivor.

 

Kan ju såklart finnas undantag, men det finns ju egentligen inte många fördelar att byta till Spotify om man laddat ner tidigare. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du är på mer aktiva spelhemsidor ser du säkert att mångas anledning till att ladda ner är "jag vill testa spelet, inte kan jag lägga ner X antal kronor för ett spel som kanske är dåligt". Detsamma kan även gälla musikindustrin där man inte vill betala för mycket för låtar.

 

Nu kan man få tag på miljontals låtar för 99 SEK, förut var det att ladda ner eller köpa en skiva med... 20 låtar för 200 kronor om den var ny. Nu finns alltså det ingen ursäkt om att det är för dyrt och många har gått över till Spotify.

 

Speciellt ungdomar med inte allt för bra ekonomi tror jag Spotify har hjälpt väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ska ta bort alla mina spellistor och börja om från början, har alldeles för mycket musik i mina spellistor som jag inte ens lyssnar på längre. Skitsvårt att hitta något om man vill lyssna på en viss låt också, kanske borde dela upp spellistor med band istället för genrer? I alla fall för Radiohead, Kent, Nine Inch Nails, Infected Mushroom och Smashing Pumpkins. Så satans många låtar jag lagt in.

 

Ska börja lyssna mer på hela album, istället för bara en viss låt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska ta bort alla mina spellistor och börja om från början, har alldeles för mycket musik i mina spellistor som jag inte ens lyssnar på längre. Skitsvårt att hitta något om man vill lyssna på en viss låt också, kanske borde dela upp spellistor med band istället för genrer? I alla fall för Radiohead, Kent, Nine Inch Nails, Infected Mushroom och Smashing Pumpkins. Så satans många låtar jag lagt in.

 

Ska börja lyssna mer på hela album, istället för bara en viss låt.

Skapa en mapp som du har olika mappar i, då kan du lägga alla spellistor i en bra ordning som du vill ha det, då blir det inte lika många spellistor på "startsidan" och därmed enklare att gå igenom. Redigerat av 4FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Visste ni att man inte behöver facebook längre för att registrera sig på Spotify!?

Det har man aldrig behövt. Det var lite krångligt, men det har alltid gått. Jag har haft det så hela tiden. Naturligtvis tänker Spotify inte avvisa en betalande kund för att personen inte har facebook.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har man aldrig behövt. Det var lite krångligt, men det har alltid gått. Jag har haft det så hela tiden. Naturligtvis tänker Spotify inte avvisa en betalande kund för att personen inte har facebook.

Hur då?

Det gick att ha ett konto utan facebook, men jag har aldrig sett något om att man kunde registrera sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

×
  • Skapa ny...