Hoppa till innehåll

Gillar Inte Läxor!


Gäst Qruzie
 Dela

gillar du läxor?  

38 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

  • Svar 24
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Tycker bara att läxor tar plats i fritiden.

Tycker att man ska ha ett vis antal timmar varje dygn som skola ska läggas, skolgång+läxor.

Om det finns, vet jag inte, men man ska inte behöva sitta från det att man kommer hem, till det att man ska gå och lägga sig.

Plus att jag har hört att man ger ut läxor bara för att eleverna ska ha något vettigt att göra på fritiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är motiverad till att göra mina läxor, men det är så sjukt drygt. Finns inget drygare än att ta tag i skolarbete när man är hemma. Hade hellre tillbringat 1-2h i skolan om det funnits någon sorts läxhjälp eller liknande.

This

 

förstår att inlämningsuppgifter och så är viktiga, men jag är för slö för att göra NÅNTING hemma. har jag inget att göra så går jag ut, spelar musik, spelar fotboll eller nåt annat roligt, men har jag läxor att göra sitter jag bara framför datorn och "nästan börjar".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Ja, jag fick inte heller göra det förut på mellanstadiet, man fick inte ens göra de på rasterna (jag respekterar att man inte får på lektionerna, men på rasterna...???) Dock i högstadiet får man göra vad man vill. Underbara värld.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läxor fungerar inte alls för mig eftersom att jag gör saker i min egen takt. En vecka kanske jag fokuserar på svenska och då kommer jag inte göra matteläxan, en annan gör jag istället bara matte och kan göra flera matteläxor på en vecka. Men detta innebär ju också att jag oftast blir klar med läxan för sent. Som tur är bryr sig inte mina lärare så mycket om detta och det som spelar roll är hur jag presterar på prov/redovisningar/inlämningar. Jag pluggar ändå MYCKET hemma.

 

Hatar när lärare säger åt mig i detalj vad jag ska göra för att lära mig, det kan väl jag planera själv. Som tur är gick jag på ett högstadie utan läxor, och jag har ju klarat mig jättebra i alla fall.

 

Jag tror att läxor är bra för de som inte kan ta ansvar för sina studier själva, men för såna som kan planera och ta ansvar för skolan själva är det bara stressande och onödigt. På universitetet får man ju faktiskt inga läxor heller utan det är upp till en själv...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hatar när lärare säger åt mig i detalj vad jag ska göra för att lära mig, det kan väl jag planera själv.

Möjligen, men läraren måste anpassa sig till ALLA elever. Och därför är det bättre att läraren tar i för mycket, eftersom majoriteten bara skulle lira tv-spel hela dagarna om de fick bestämma själva.

 

Dessutom så känns "jag kan själv!" som något väldigt många säger, men väldigt få klarar av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

... Och därför gick jag på friskola där vi hade en individuell planering och man bara fick läxor om man behövde det. Många klarade inte av det men det passade mig. Det blev ju lite så att vissa pluggade mycket och andra inte alls. Det är bra att det finns alternativ tycker jag, så att man kan välja skolor utan läxor om man vill, men jag håller med om att det är bättre att ha läxor som standard på vanliga kommunala skolor eftersom att de flesta faktiskt behöver det.

 

Men jag tycker på något sätt ändå man behöver ändra attityden på skolor i Sverige så att eleverna lär sig ta mer ansvar tidigare själva. Lärarna ska inte behöva leka polis för att man ska arbeta. Jag tror att läxor bidrar till en attityd där man bara blir serverad uppgifter och slutar tänka själv och ta egna initiativ.

 

Jag vet att de flesta inte kan hantera friheten av att inte ha läxor eller obligatoriska lektioner, det fick jag erfara på högstadiet, men det finns faktiskt vissa som klarar det (rätt uppfostran?).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...