Hoppa till innehåll

Musikchatt


Guggo

Rekommendera inlägg

De enda genrerna jag inte lyssnar på är väl country, dubstep, R&B (förutsatt att det är dagens R&B det syftas på) och screamo. Jag tvivlar dock starkt på att jazz skulle tillhöra nivå 1.. Sett till "vanligt folk", hur många skulle kunna nämna en skiva av Charles Mingus, Miles Davis, Keith Jarrett, Duke Ellington eller John Coltrane?

Redigerat av Whore
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Saker i 1-4 som jag vet att jag inte lyssnar på: R&B, rap, jazz, post-hardcore, dubstep, screamo, (extreme metal)

EDM och IDM vet jag inte ens vad det är.

Håller med Whore, normala ungar lyssnar inte på jazz.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jazz är fan jävligt nice egentligen.

Oh, In-deed!

 

Grejen med jazz är att det, precis som rock, finns så sjukt många subgenrer. Jazz är bara inte nån som langar ett 26 minuter långt improviserat saxofonsolo, det är allt från sparsmakat och lågmält (Miles Davis' Kind of Blue) till storslaget och kaotiskt (Charles Mingus' The Black Saint and the Sinner Lady).

 

Några av mina favoriter, både inom jazzen och of all time:

 

Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady

Charles Mingus - Mingus Ah Um

 

Miles Davis - Bitches Brew

Miles Davis - Kind of Blue

 

Keith Jarrett - The Köln Concert

 

Duke Ellington - Money Jungle

 

 

En kul grej är den uppenbara Charles Mingus-influensen på temat från Spiderman:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jazz är helt klart en underskattad musikstil. Gillar det jag känner till. Bohren & der Club of Gore's skiva "Sunset Mission" är en riktigt fin klassiker. Noir-inspirerat, skön musik att ha på i bakgrunden när man chillar lite.

Miles Davis är en annan skön artist, gillar även en del av Sinatra's mer jazziga låtar.

 

Annars lyssnar jag på massvis av musik som är starkt influerat av just jazz, en del Progressiv Rock/Metal som innehåller bitar av Jazz. Tänker framför allt på Steven Wilson's "Grace For Drowning" som kom förra året, även andra band som Mr. Bungle och King Crimson.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Annars lyssnar jag på massvis av musik som är starkt influerat av just jazz, en del Progressiv Rock/Metal som innehåller bitar av Jazz. Tänker framför allt på Steven Wilson's "Grace For Drowning" som kom förra året, även andra band som Mr. Bungle och King Crimson.

För att inte nämna Radiohead. (iaf Kid A, Amnesiac och King Of Limbs)

 

Det jag gillar med jazz är att det är så jävla chill, någon som kan rekommendera någon bra jazz?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

×
  • Skapa ny...