Hoppa till innehåll

Musikchatt


Guggo

Rekommendera inlägg

Personligen älskar jag att upptäcka nya band och artister, även musikstilar. Skulle nog säga att 70% av min musiklyssning är nya band och artister (behöver inte vara nya, men även äldre band jag inte kollat upp), sen blandar man ut med lite favoriter man redan gillar. Det som är positivt är att man hittar så otroligt många bra artister och förmodligen uppskattar mer musikstilar, nackdelen kanske är att jag kommer in i långa faser när jag inte lyssnar så mycket på vissa band, även om jag verkligen gillar dom.

Ibland kan jag lätt känna att jag "fastnar" om jag lyssnar på samma band mycket och redan kan skivorna in och ut, normalt sett när jag upptäcker ett band så har jag en fas i början när jag lyssnar igenom alla skivorna och blir bekant med bandet, sedan när jag börjar "kunna" skivorna så drar man vidare med något annat band, och återkommer sedan då och då för att lyssna.

 

Det märks dock i plånboken. För 7-8 år sedan var det bara Metal, nu är det nästan allt, och det blir mer skivor att köpa. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast det bästa med det är när man gräver i alla genrer så hittar man musik för alla tillfällen och sinnesstämningar. :D Jag har alltid använt musik som ett soundtrack till mitt liv, någonting som kompletterar hela atmosfären liksom.

 

Dock köper jag inte min musik, men som jag skrev i musiksamlingstråden vill jag en dag påbörja en samling av LP-skivor. :) Fanns ett sådant stånd när jag var på Hultsfredfestivalen som jag kollade igenom, hittade ett exemplar av Boys Next Door, alltså The Birthday Party innan de bytte namn. På skivan fanns förutom några originallåtar en del covers, bl. a. på Iggy Pops 'China Girl' som jag inte lyckats hitta på internet sen. Fatta frustrationen över att inte kunna lägga beslag på den där och då. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, vet exakt vad du menar. Det är en "fördel" som jag ser det, vill jag lyssna på något argt så blir det metal, vill jag ha något när jag pluggar blir det kanske ambient, är det en varm sommardag blir det kanske indie rock, det underlättar när man har något till varje tillfälle. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis! :D Kan inte lyssna på Joy Division när det är strålande sol eller Arctic Monkeys en dyster höstnatt liksom..

 

Kan jag adda dig på lastfm? Min kompatibilitet med dig är tydligen SUPER. :)

 

Klart du kan. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan ju ha fel, men jag känner mig lite som en katt bland hermelinerna när det gäller musikstil, Draghon är väl den jag känner att jag har mest lik stil som..

 

http://www.lastfm.se/user/cykelsven <-- Min last.fm

 

 

Metal kan man lyssna på både när man är glad och arg :> Är ju en så fruktansvärt bred genre så

När man är arg blir det väl oftast lite hårdare och tyngre typ Black Dahlia Murder och Suicide Silence. Medans när man är gladare så funkar det mest Avatar, More Than A Thousand, Killswitch Engage.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan ju ha fel, men jag känner mig lite som en katt bland hermelinerna när det gäller musikstil, Draghon är väl den jag känner att jag har mest lik stil som..

 

http://www.lastfm.se/user/cykelsven <-- Min last.fm

Metal kan man lyssna på både när man är glad och arg :> Är ju en så fruktansvärt bred genre så

När man är arg blir det väl oftast lite hårdare och tyngre typ Black Dahlia Murder och Suicide Silence. Medans när man är gladare så funkar det mest Avatar, More Than A Thousand, Killswitch Engage.

Håller med om att metal är bred, finns subgenres för de mesta humören. Dock tycker jag det är väldigt skönt att kunna switcha. För 7-8 år sedan var det enbart metal, nu kan man lyssna på electronica ena kvällen, indie rock nästa och sedan metal någon annan dag, blir väldigt skönt i längden. Kände mig väldigt begränsad när jag bara lyssnade på metal, samtidigt vet jag många som gillar att hålla sig till en stil.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Mr B. The Gentleman Rhymer har släppt en ny skiva! The Tweed Album, finns på spotify.

 

http://mrscottmusicblog.blogspot.se/2012/0...ymer-tweed.html

 

http://soundcloud.com/gentlemanrhymer/curtsey-for-me

In och lyssna på kungen av Chap Hop.

 

(Ja, jag vet att jag nämnde Mr B på typ förra sidan, men kunde inte hålla mig)

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrev det här i ett annat gruppforum också, men det lämpar sig nästan bättre här så vafan. :D

 

Krautrockgruppen Can, som ligger bakom mästerverken Tago Mago, Ege Bamyasi och Future Days, släpper en ny skiva - The Lost Tapes - med tre timmar tidigare outigvet material, helvete vad glad jag blir! Så fort jag är färdig med kvällens dos Frank Sinatra ska jag ge mig på den här alltså. :)

 

Guggo: Kollade på ett av klippen med Mr. B, fan vad jag skrattade när de körde med N.W.A.'s klassiska beat med den där jävla lyriken ovanpå. :lol: Ska kolla in resten sen, hahahaha.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

×
  • Skapa ny...