Hoppa till innehåll

Musikchatt


Guggo

Rekommendera inlägg

Aldrig varit ett fan av Springsteen, menar inte det som något negativt utan att jag bara inte har lyssnat in mig på hans musik. (Bortsett från några hits man har hört)

Har dock väldigt stor respekt för han som artist, och det är imponerande att köra över 3 ½ timme när man är 62 bast. Så kan tänka mig att det var bra, såg att spelningen fick 6 av 5 i Expressen. :)

Tycker det är "fjantigt" av Expressen att ge honom 6 av 5. Det finns ju högst fem så varför inte ge honom fem?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker det är "fjantigt" av Expressen att ge honom 6 av 5. Det finns ju högst fem så varför inte ge honom fem?

För att recensenten tyckte han var bättre än så? Han var så mycket bättre än andra konserter som har fått fem i betyg att de gav honom sex. De hade även en liten förklaring till betyget sex av fem. Tydligen gavs det första gången till Glenn Hysén efter att han gjorde något helt fantastiskt i en match och typ räddade hela skiten, eller något.

-----------

 

Kul att Springsteen inledde med Who'll stop the rain, efter det har ösregnat hela dagen i Göteborg :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Thom Yorke wrote ‘Creep’ after being rejected by a girl he was infatuated with while studying at Exeter University in the late ’80s. Yorke says it is about being in love with someone, but not feeling good enough, declaring, “There’s the beautiful people and then there’s the rest of us.”

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bruce Springsteen är väl ett typexempel på artister som Aftonbladet och liknande alltid ger minst 4 av 5? Nu säger jag inte att det var dåligt, det kan mycket väl ha varit 5/5 eller 6/5, men varje gång som Bruce Springsteen eller Håkan Hellström recenseras i tidningen så är det oftast maxbetyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blev faktiskt ganska sugen på att lyssna igenom Bruce Springsteens diskografi nu. Högst upp på min to do-list!

 

Tror jag har lite svårt för konceptet "Ledsen kille/tjej med gitarr som sjunger om kärlek och allt är jättejobbigt".

Uuh, det är därför jag har svårt för singer/songwriters överhuvudtaget... De har alltid samma schtick. Det krävs jävligt mycket för att vara originell om man vill leka finkänslig kille med akustisk gitarr, de enda som lyckats förföra mig där är Nick Drake, Elliott Smith och Bob Dylan.

 

Det gjorde du inte, väl?
Ledsen, jag fick förhinder... Min farsa har ungefär samma känsla för planering och framförhållning som jag! :P
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blev faktiskt ganska sugen på att lyssna igenom Bruce Springsteens diskografi nu. Högst upp på min to do-list!

Do it... Do it now!

Uuh, det är därför jag har svårt för singer/songwriters överhuvudtaget... De har alltid samma schtick. Det krävs jävligt mycket för att vara originell om man vill leka finkänslig kille med akustisk gitarr, de enda som lyckats förföra mig där är Nick Drake, Elliott Smith och Bob Dylan.

Jag förstår vad du menar, men jag är nog inte tiktigt tillräckligt djup och avant-garde för att hålla med.

Håller inte ens med om artisterna, jag har inte upptäckt något speciellt hos varken Nick Drake eller Elliott Smith (beror visserligen säkert mest på för lite lyssnande), däremot kan jag nämna många andra som jag verkligen tycker om. Bob Dylan förstås, men även Jim Croce, Tom Waits, David Bowie, Gordon Lightfoot, Lars Winnerbäck, Staffan Hellstrand, Neil Young, Emil Jensen, Al Stewart och Cornelis Vreeswijk.

Ledsen, jag fick förhinder... Min farsa har ungefär samma känsla för planering och framförhållning som jag! :P
Trist. Nästan hela spelningen finns dock på youtube;

http://www.youtube.com/edvinsmusic

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Do it... Do it now!

Så fort jag kommer hem och får tillfälle så så ska jag tampas med den och en gång för alla. Återvänder hit med ett utlåtande så fort domen har fallit. :rambo:

 

Jag förstår vad du menar, men jag är nog inte tiktigt tillräckligt djup och avant-garde för att hålla med.

Håller inte ens med om artisterna, jag har inte upptäckt något speciellt hos varken Nick Drake eller Elliott Smith (beror visserligen säkert mest på för lite lyssnande), däremot kan jag nämna många andra som jag verkligen tycker om. Bob Dylan förstås, men även Jim Croce, Tom Waits, David Bowie, Gordon Lightfoot, Lars Winnerbäck, Staffan Hellstrand, Neil Young, Emil Jensen, Al Stewart och Cornelis Vreeswijk.

Hädare! Nej men, grejen med Drake och Smith är att de alltid hittar nya vägar med sitt låtskrivande vilket gör att musiken blir intressant trots att de bara använder sig av sin röst och en akustisk gitarr. Förutom att de är tekniskt överlägsna de flesta singer/songwriters jag har hört använder de sig av alternativa stämningar och ackordföljder man inte hör någon annanstans vilket blir ännu ett sätt de skiljer sig från mängden, en svåruppnådd bedrift om man vill använda så sparsmakade medel. Plus att de båda var mästare på att förmedla melankoli, inte av det mörkare slaget men nästan så att man vill vada i sin egen nedstämdhet, inte bara genom musiken utan poetiskt genom texterna.

 

Men att folk har olika smak är någonting jag sakta men bittert får förlika mig med... :P

 

Sen räknar jag inte med David Bowie eller Tom Waits i den här kategorin. :D

 

Trist. Nästan hela spelningen finns dock på youtube;

http://www.youtube.com/edvinsmusic

Ja, jävligt trist. Du får annonsera om du spelar i Stockholm igen någon gång i framtiden, då ska jag göra vad jag kan för att ta mig dit! :)

 

Tills vidare får jag nöja mig med inspelningen... Låter jävligt bra hörru. :D Är det möjligt att Tangled Up In Blue har inspirerat din låt Spring Day?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förutom att de är tekniskt överlägsna de flesta singer/songwriters jag har hört använder de sig av alternativa stämningar och ackordföljder man inte hör någon annanstans vilket blir ännu ett sätt de skiljer sig från mängden, en svåruppnådd bedrift om man vill använda så sparsmakade medel.

Det är det väl många som gör? Det gör ju till och med jag. Även The Tallest Man On Earth, som för övrigt kan läggas till på min lista över bra snubbar med gitarr.

Sen räknar jag inte med David Bowie eller Tom Waits i den här kategorin. :D

Nej det förstås, inte om man tänker på deras musik i helhet. Men typ Letter To Hermione respektive Time.
Ja, jävligt trist. Du får annonsera om du spelar i Stockholm igen någon gång i framtiden, då ska jag göra vad jag kan för att ta mig dit! :)

Tills vidare får jag nöja mig med inspelningen... Låter jävligt bra hörru. :D Är det möjligt att Tangled Up In Blue har inspirerat din låt Spring Day?

Det ska jag, och tack. :) För att svara på frågan så tror jag faktiskt inte det. Texten till Spring Day skrev jag utan musik till (förutom i huvudet) i mitt skolblock förra våren, "innan jag började skriva låtar". Nu i våras hittade jag det blocket igen och tänkte typ "Jag tar lite fånigt enkla ackord och tonsätter det här till en glad låt", och så gjorde jag det. Texten är alltså skriven innan jag började lyssna på Dylan ordentligt. :P Däremot har jag försökt ta in mycket av framför allt texterna i hans låtar, och då har Blood On The Tracks varit rätt betydelsefull.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

×
  • Skapa ny...