Hoppa till innehåll

Fota Utan Tillåtelse


Proccito
 Dela

Rekommendera inlägg

Men vadå?

Om en helt normal bild av mig läggs ut på internet har jag inget att säga om saken?

Om man nu inte vill synas på bild på internet så har man ingen rätt att kräva att bilden ska tas ner?

 

Precis. Så länge det är en normal bild och den inte används i kommersiellt syfte så får folk lägga upp bilder på dig hur de vill. Observera dock att pul fortfarande gäller.

 

Olika sidor har ju även olika regler. Här på fuska vill jag minnas att man inte får lägga upp bilder på andra hur som helst, till exempel.

 

Jag tänker inte gå ut hur som helst och fotta någon random människa.

Men om det skulle vara någon jag såg, så får jag ta kort.

 

Men skulle han ta kameran, kan jag anmäla honom då?

Isåfall, för vad? Snatteri/stöld och skadegörelse?

Antagligen stöld. Eller rån om våld och/eller hot om våld förekommer.

 

Och jag som trodde att det var olagligt att ta bilder där en ovillig eller ovetande person är "objektet".

Nepp. Det skulle ju vara ett jävla meck om man alltid var tvungen att ha tillstånd från alla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nepp. Det skulle ju vara ett jävla meck om man alltid var tvungen att ha tillstånd från alla.

Han kanske menar att jag tar kort på en person, så behöver jag inte tillstånd för dom som står i bakrunden och råkar komma med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du får fota vem och vad som helst utan tillåtelse, med undantag av vissa militära eller civila skyddsobjekt, men då framgår det tydligt av en fet skylt att fotografering är förbjuden. Du får även fortsätta fota och ha kvar bilder, även om personen du fotar ber dig sluta. Den enda begränsningen är att du inte får hindra, hålla fast personer eller något sådant. Du får till och med ställa dig och fota in genom någons fönster när personen sitter på toa om du vill.

 

Ingen får ta kameran eller filmen ifrån dig, eller tvinga dig att ta bort bilderna. För det krävs ett beslut från åklagare.

Beror på. Säg att du lägger upp tidigare nämnda bild på någon som sitter på toa på facebook. Då kan det röra sig om förtal. Du får alltid fotografera vad du vill, att sprida bilderna är en annan sak. Dock är normala bilder helt ok att sprida vidare, så länge du inte gör det i kommersiellt syfte. Skall du tjäna pengar på det måste du ha personens tillstånd.

 

Edit: Åter, du får fota precis vem du vill, när du vill och hur du vill. Även offentliga personer. Dock så måste du fortfarande ha offentliga personers tillåtelse om du vill använda bilden i ett kommersiellt syfte. Precis som med alla andra.

 

 

Bra, då har jag fått svar på frågan

Tack för alla svar :D

 

Bara tillägga en sådana sak som att fotografera på tunnelbanan eller andra almäna färdmedel (eller plattformer) oftast inte är lagligt då de faller under Guggos tidigare inlägg, alltså inte allmänplats. Jag vet med 100% att så är fallet hos SL, då man ska ha tillstånd från SL för att fotografera på deras färdmedel eller i deras lokaler ;)

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...