Hoppa till innehåll

Jag Blir Så Jävla Arg.


Rekommendera inlägg

WALL OF TEXT

 

 

 

Kom till gymnasiet med mvg i engelska, vilket var väl förtjänat. Under höstterminen hade vi en runt 25 årig kvinnlig lärare, rätt trevlig enligt mig kunde sin sak och så. Mina klasskamrater däremot var inte så positivt inställda till henne, men troligen var det så att de bara inte gillar engelska.

 

Hon gav mig ett vg i terminsbetyg eller vad det kallas, det förtjänat också då jag inte gjorde exakt alla uppgifter.

 

Hon slutade dock och kom inte tillbaka efter jullovet eftersom att hon tyckte att min klass var för stökig. (tack för det idioter)

 

Nu har vi en manlig lärare runt 25 han med, inte färdigutbildad vilket mina klasskamrater tyckte var väldigt suspekt och de beter sig nu ännu stökigare än när vi hade den kvinnliga läraren. Vi kan kalla läraren Peter.

 

Peter är nu trött på vår klass och kommer troligen att bedöma elever efter deras beteende istället för insatser.

Jag pratade med min coach/mentor igår om att jag är orolig för mitt betyg då jag känner att jag inte kunnat visa vad jag kan i ämnet då vi inte gjort något vettigt alls under de fem månaderna vi haft Peter som lärare. (om man bortser från nationella provet) Min coach säger att jag ska prata med Peter om mitt betyg vilket jag gjorde idag.

 

Innan jag berättar om vad som hände under vår konversation kan jag säga vad vi gjort under denna termin.

 

Vi har haft två analyser på två olika filmer, ena gjorde jag inte för jag pallade inte. Andra gången bad jag om att få göra en analys på något annat än en film.

Vi har haft grammatikövningar inför prov, inget av det lämnades in och inget av det bedömdes.

Vi har haft prov i läsförståelse och tal, jag fick vg+ på läsförståelse och g- i tal (wtf?).

Vi har läst högt ur en bok under lektionstid för att han vill höra vårt tal eftersom alla i klassen fick dåligt betyg på tal provet.

Vi har olika diskussioner om aktiva ämnen

 

De två sista har vi nu hållit på med i 2 månader, inte gjort något annat alls, inte ens tränat inför NP.

 

 

Okej, så idag efter lektionen, som varit lika stökig som alltid, pratade jag med honom.

 

Jag nämnde att jag känner att jag inte kunnat visa vad jag går för i engelska eftersom vi inte gjort något viktigt de senaste två månaderna.

Han påpekar, jo vi har ju haft diskussioner och läst ur boken varje lektion, det är ju tal ni behöver öva på!

Ja det är just det, menar jag, att vi gjort samma sak väldigt länge och att eftersom att jag inte kan få en syl i vädret under "diskussionerna" då min klass är så stökig under lektionstid.

Han börjar babbla på om att det inte är hans fel att det är stökigt (jo om du inte gör någonting åt det) och att jag borde lära mig att diskutera på ett effektivare sätt och att jag inte ska skylla ifrån mig på andra.

Samtalet fortsätter i samma meningslösa riktning att klassen är åt helvette, att alla larvar sig och att inte en jävel är seriös.

 

Jag ska återgå till min coach och se vad hon säger, men sedan vet jag fan inte vad jag ska göra.

Känns jobbigt då jag aldrig gillat att ta plats, låta andra höra mina åsikter och så då jag är väldigt tillbakadragen, även om det inte skulle verka så då jag är en väldigt robust, kraftig människa till synes. Men jag vill ju fortfarande ha ett rättvist betyg. Jag blir så jävla less på både min klass, på min lärare och på mitt betyg.

 

Vet inte om jag kommer få någon vettig hjälp härifrån, men det känns skönt att få skriva av sig lite.

Redigerat av Trinity
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan inte hjälpa särskilt mycket, men just av denna anledning anser jag att man bör kunna överklaga sina betyg vid terminslutet. Alltså att en annan lärare kan kolla igenom det man kan och får bedöma.

 

Vet inte riktigt vad man kan göra annars, kanske snacka med rektorn eller någon annan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaa, eftersom du hade bra betyg förut är det ju självklart att det är läraren det är fel på och även elevrna som inte kan sköta sig. Tycker du ska ta ett snack på klassråd och föräldrarna kan prata på föräldramöten så att ni kan vara tysta. Det kommer säkert att hjälpa om eleverna blir tysta, för då kan ni ju jobba och visa vad ni går för.

Om det då i detta fallet var så att Peter var dålig, får ni väl prata med rektorn som Rememberme sa

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

det är nog inte så att Peter är dålig, han har nog bara tröttnat på vår klass och att försöka vara en bra lärare och skiter typ i att det faktiskt finns folk som vill och kan.

Att ta upp det på vårat "klassråd" kommer jag nog troligen inte att göra då jag inte orkar med alla idiotiska kommentarer jag kommer att få från de som stör i klassen. Jag fattar inte vad de håller på med egentligen, man tycker att dem kan ta och växa upp.

Redigerat av Trinity
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men gnäll lite till..

 

Varför ska ni öva inför NP? Är du så dålig att du behöver öva inför något så enkelt?

 

Du är så jävla arg här över internet men irl så är du bara en liten fegis verkar det som?

Ta dig i kragen och säg som det är till läraren lilla ungspoling.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men gnäll lite till..

 

Varför ska ni öva inför NP? Är du så dålig att du behöver öva inför något så enkelt?

 

Du är så jävla arg här över internet men irl så är du bara en liten fegis verkar det som?

Ta dig i kragen och säg som det är till läraren lilla ungspoling.

Kasta inte bäver i trähus och säg att han är arg på internet...

Sluta vara så jävla ovänlig, han sade själv att han bara ville skriva av sig lite och det är det bra att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men gnäll lite till..

 

Varför ska ni öva inför NP? Är du så dålig att du behöver öva inför något så enkelt?

 

Du är så jävla arg här över internet men irl så är du bara en liten fegis verkar det som?

Ta dig i kragen och säg som det är till läraren lilla ungspoling.

För det första, fuck you.

För det andra, vad är det för fel med att vara feg? Visst jag är rätt konflikträdd av mig, visst jag bryr mig för mycket om vad andra tycker om mig, men du behöver fan inte trycka ner mig bara för det?

 

Att du hakar upp dig på en liten sak, fem ynka ord i hela min text är bara rent utav patetiskt. Jag har aldrig krävt att att vi ska träna inför NP, men jag tog upp det då många andra klasser fått göra det och för att det faktiskt fanns önskemål om det.

Jag jag är arg "på" internet, irl också jag är arg, trött och irriterad.

 

Jag tycker du kan ta och skärpa dig, om du faktiskt läst min text skulle du inse att jag gjort precis som du sa, jag sa det jag tyckte var fel med våra lektioner till läraren. Det hjälpte inte särskilt mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kanske inte talar ren flytande engelska, men jag uppfyllde kriterierna för G, om inte mer.

Om man jämför mitt tal med andra till exempel när vi diskuterar eller läser ur boken, kan jag säga att om de fick ett vanligt G borde jag fått minst det om inte högre.

 

Jag tycker det är bra att vi övar, men att diskutera nästan varje lektion ger inte mig så mycket då jag inte pallar skrika högre än mina klasskamrater. Däremot när vi läser ur boken, då kan man iaf få sin röst hörd.

 

 

Jag fattar inte varför du ska vara så emot? Du kanske tror att jag överdriver eller bara fjantar mig, men det är så att han har betygsatt inte bara mig men flera i min klass väldigt orättvist på det vi gjort under terminen och det är inget vi bara fått för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilken idiot som helst kan se att skolsystemet håller på att gå käpprätt åt helvete, och med Jan Björklund

som utbildningsminister så lär det väl inte bli någon ändring på den saken. Det finns alldeles för många

lärare som egentligen inte är lämpade att vara lärare, och som du säger så är det ofta svårt för den enskilda

individen, speciellt om man inte är vansinnigt social, att visa vad den kan. Detta mycket eftersom hela skolsystemet

verkar bestämt sig för att totalt skita i att försöka se till varje elevs personliga behov gällande inlärning, och anta att grupparbeten, diskussioner i grupp och ofta onödigt långdragen repetition av ämnesdelar fungerar för alla.

Det gör det absolut inte, och var en starkt bidragande faktor till att jag efter ett tag bestämde mig för att nog

fick vara nog, och hoppade av gymnasiet.

 

Problemet skolan har i nuläget är just det, att den inte har resurser till att bemöta varje elevs behov. Folk är olika, men det är något de tydligen blint vägrar att acceptera. När det sen kommer till betygsättning så är ju det oftast ganska rättvist, även om vissa lärare har lite konstiga värderingar på vad man faktiskt bör kunna. Jag har till exempel märkt (whinewhine, jag vet, men det här är viktigt) att somliga lärare ger elever som ställer frågor plus i kanten, medan vi som bara sitter där och inte behöver ställa några inte får något dylikt. Det har kanske inte jättemycket relevans i just den här frågan, men i alla fall.

 

I din situation verkar det vara precis som i varenda jävla klass nu för tiden; fjortisar och idioter. Det har blivit normen för högstadiet och till viss del gymnasiet, och det är ärligt talat rent patetiskt att vi som får nervsammanbrott av att behöva lyssna på, konversera med och framför allt överrösta ändå tvingas till det. Därmed återkommer problemet med att skolan alltför ofta inte kan anpassa sig efter elever som inte är som alla andra (på ett positivt eller negativt sätt). Jag kan ärligt talat inte ge dig några råd, förutom att snacka lite vett i din lärare, eller ta upp problemet med någon annan vuxen på skolan. För det är såhär det är och förblir inom utbildningens värld, och så länge det inte förändras så klarar jag mig alldeles utmärkt utan deras nonsens. En annan anledning till att jag hoppade av skiten är att jag redan kan det mesta som jag skulle komma att lära mig under min gymnasietid, vilket är varför jag låter så jävla pretto här, om nån undrade.

 

/vent

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...