Hoppa till innehåll

Hur Billig Dator?


5FJSKFJSKGJES
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag velar mellan en dator och PS vita för tillfället. Men om jag ska köpa en dator kommer jag behöva mycket mer pengar såklart.

 

Men runt vilket pris hamnar man på om man köper allt som behövs.

Datorn (Jag hade tänkt mig Inet, för där kan de väl bygga ihop datorn för runt 1000?)

Mus, tangentbord.

Högtalare (Som inte alls behöver vara något superbra..)

Skärm (21-22 tum)

 

Det kan finnas saker som jag glömt där. Men om man vill ha en dator som klarar de flesta spelen ändå. Samt rätt bra tillbehör. Hur lågt i pris kan man hamna då? Några gissningar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst 3495abc

Jag velar mellan en dator och PS vita för tillfället. Men om jag ska köpa en dator kommer jag behöva mycket mer pengar såklart.

 

Men runt vilket pris hamnar man på om man köper allt som behövs.

Datorn (Jag hade tänkt mig Inet, för där kan de väl bygga ihop datorn för runt 1000?)

Mus, tangentbord.

Högtalare (Som inte alls behöver vara något superbra..)

Skärm (21-22 tum)

 

Det kan finnas saker som jag glömt där. Men om man vill ha en dator som klarar de flesta spelen ändå. Samt rätt bra tillbehör. Hur lågt i pris kan man hamna då? Några gissningar?

Beror ju på hur bra burk du vill ha, men 10k typ.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Egentligen ska den inte behöva vara allt för krävande. Jag har tänkt mig Minecraft om jag skaffar det. Samt inte allt för krävande spel. Sen så ska den ju vara så snabb som möjligt och bra till internet och sådant.

 

Kanske någon som känner sig sugen på att göra en lista? Behöver inte vara en riktigt genomarbetad lista men kanske något. :)

Redigerat av 3FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En budget är ju alltid ett plus men om jag försöker utgå från dina krav så tror jag listan blir något liknande:

Skärm - ca 1000kr

Högtalare - ca 500kr

Mus / tangent - 300kr

Dator - 6-6500kr

Bygge - 795kr (inet)

Operativsystem - 1000kr

 

Jag antog att du också vill ha ett operativsystem inkl. eftersom du inte bygger själv. Så ja lite runt 10k är precis vad du kommer behöver. Du får återkomma med synpunkter i prissättningen och budget sen bygger jag en liten enkel lista för dig att köpa ifrån.

 

Edit: När jag tänker efter så kan vi säkert trycka ner datorn till drygt 5k (slog lite fel i uträkningen där ^^) . Minecraft lär nog flyta på strålande.

Redigerat av saverty
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

En budget är ju alltid ett plus men om jag försöker utgå från dina krav så tror jag listan blir något liknande:

Skärm - ca 1000kr

Högtalare - ca 500kr

Mus / tangent - 300kr

Dator - 6-6500kr

Bygge - 795kr (inet)

Operativsystem - 1000kr

 

Jag antog att du också vill ha ett operativsystem inkl. eftersom du inte bygger själv. Så ja lite runt 10k är precis vad du kommer behöver. Du får återkomma med synpunkter i prissättningen och budget sen bygger jag en liten enkel lista för dig att köpa ifrån.

 

Edit: När jag tänker efter så kan vi säkert trycka ner datorn till drygt 5k (slog lite fel i uträkningen där ^^) . Minecraft lär nog flyta på strålande.

Någonstans där låter bra. Vet inte hur priserna på ett vanligt tangentbord brukar vara men jag kan nöja mig med en väldigt billig mus.

 

Det finns ju en HP mus som kostar runt 80 spänn. Den är skön och uppfyller mina krav. Så där kanske man kan minska priset lite. Om inte tangentbordet kostar omkring 220 kr då.

 

Sen angående skärmen läste jag om en skärm som kostade under tusenlappen. I en annan tråd tipsades om denna:

https://www.inet.se/artikel/2203071/benq-tf...-5-g2222hdl-led

 

Men den har gått ut. Så kanske denna är bra?

https://www.inet.se/artikel/2203311/benq-tft-22-gl2240m

 

 

Angående mus igen:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=543787

 

Den skulle fungera bra för mig. Finns dock inte att köpa på inet..

Redigerat av 3FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag uppmanar inte till piratkopiering nu, jag gör ett påstående!

De som köper operativsystem är ju helt blåsta, på tok för dyrt.

 

OnT: Är totalt värdelös när det kommer till datorkomponenter så någon mer kompetent får hjälpa dig där.

Annars kan jag rekommendera att du låter t ex inet sätta ihop datorn för längre garanti osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag uppmanar inte till piratkopiering nu, jag gör ett påstående!

De som köper operativsystem är ju helt blåsta, på tok för dyrt.

 

OnT: Är totalt värdelös när det kommer till datorkomponenter så någon mer kompetent får hjälpa dig där.

Annars kan jag rekommendera att du låter t ex inet sätta ihop datorn för längre garanti osv.

Vi är inte helt blåsta, vi betalar gärna så att det funkar. Annars om man har csn eller någon man känner har det så har man windows gratis eller för 100kr.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Vi är inte helt blåsta, vi betalar gärna så att det funkar. Annars om man har csn eller någon man känner har det så har man windows gratis eller för 100kr.

Waow? 100 spänn?

Fan, då blir det ju mycket billigare. Uppger man CSN "numret" eller vad det nu än är på INET så får man den för 100kr, eller vadå?

 

Ni kanske tycker det är dumt att jag köper en sån dålig mus. Men det är inte det viktigaste. Så länge musen håller bra och är skön. Den behöver inte vara en gamingmus precis..

 

Jag testar att göra om savertys "budget" lite. Något liknande detta kanske?

 

Skärm - ca 1100kr

Högtalare - ca 500kr

Mus / tangent - 250kr

Dator - 6-6500kr

Bygge - 795kr (inet)

Operativsystem - 100kr

 

Totalt: 8745 till 9245 kr

Redigerat av 3FJSKFJSKGJES
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Waow? 100 spänn?

Fan, då blir det ju mycket billigare. Uppger man CSN "numret" eller vad det nu än är på INET så får man den för 100kr, eller vadå?

 

Ni kanske tycker det är dumt att jag köper en sån dålig mus. Men det är inte det viktigaste. Så länge musen håller bra och är skön. Den behöver inte vara en gamingmus precis..

 

Jag testar att göra om savertys "budget" lite. Något liknande detta kanske?

 

Skärm - ca 1100kr

Högtalare - ca 500kr

Mus / tangent - 250kr

Dator - 6-6500kr

Bygge - 795kr (inet)

Operativsystem - 100kr

 

Totalt: 8745 till 9245 kr

Well, du köper inte os genom inet då. Antingen får du det gratis genom http://msdn.microsoft.com/sv-se/academic/d...28en-us%29.aspx eller för 100kr genom http://www.pellesoft.se/
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja juste man kan skaffa MSDN konto genom pellesoft det är rätt. Du kommer behöva regga ett konto på pelle och sen köpa bonusmedlem på deras webbshop, 150kr nu btw. Tanken är att Microsoft erbjuder billigare alternativ för studenter men du behöver ha ett legitimerat konto först. Endast skolor som är med i MSDN ger ut licenser dock men Pelle är också med i "klubben" så ett bonuskonto hos de ger dig ett MSDN medlemskap.

 

Ta och kolla på första länken som xXHomerXx gav dig först om inte din skola redan har MSDN licenser att ge. Du brukar bli informerad om det här dock när du går på skolan.

Redigerat av saverty
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Waow? 100 spänn?

Fan, då blir det ju mycket billigare. Uppger man CSN "numret" eller vad det nu än är på INET så får man den för 100kr, eller vadå?

 

Ni kanske tycker det är dumt att jag köper en sån dålig mus. Men det är inte det viktigaste. Så länge musen håller bra och är skön. Den behöver inte vara en gamingmus precis..

 

Jag testar att göra om savertys "budget" lite. Något liknande detta kanske?

 

Skärm - ca 1100kr

Högtalare - ca 500kr

Mus / tangent - 250kr

Dator - 6-6500kr

Bygge - 795kr (inet)

Operativsystem - 100kr

 

Totalt: 8745 till 9245 kr

Den skärmen du länkade har inbyggda högtalare, så skippa högtalare sålänge. Tröttnar du på att bara ha (dålig) diskant kan du alltid köpa till högtalare senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...