Vitdom Skrivet 19 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 19 Juli 2011 (redigerat) Processorn samt moderkortet.Samt alla andra elektroniska komponenter du kan ha rört vid. Men det ser just ut som processorn samt moderkortet, då vi ligger i den fasen av felsökningen. Offtopic, men men: När ska man byta ut kylpastan ? Varje år eller? Och hur torkar man bort den första?Byggde ihop min dator för 1-2 månader sedan... :oJag brukar byta ut den ca vart halvår, tycker att det är en bra period.Jag tar vanligt hushållspapper och torkar bort försiktigt, tar nytt papper blöter det lite för att få bort allt och torkar sedan bort fukten. Därefter kan man applicera ny kylpasta. Kom ihåg tumregeln att mängden kylpasta endast ska vara ca volymen av ett okokt jasminriskorn, d.v.s. väldigt lite för att endast fylla ut håligheter med luft som annars skulle separera värmeöverföringen. Sedan är det bara att sätta dit kylflänsen ovanpå normalt igen. Eller som xXHomerXx säger, när temperaturen stiger onormalt. Jag tycker också att man ska blåsa bort damm innuti datorn per eller varannan månad. Redigerat 19 Juli 2011 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GamesDean Skrivet 19 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 19 Juli 2011 Offtopic, men men: När ska man byta ut kylpastan ? Varje år eller? Och hur torkar man bort den första?Byggde ihop min dator för 1-2 månader sedan... :oHar för mig att jag läste ungefär var tredje månad. Byt när tempsen stiger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Blest Skrivet 19 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 19 Juli 2011 Okejdå, tack. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 19 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 19 Juli 2011 (redigerat) Köper man schyst pasta kan man omöjligt behöva byta så ofta, många har ju livslängder på flera år. Jag hade i alla fall inte bytt min på länge när jag skaffade ny kylare men den var ändå i stort sett likadan som när jag monterade den, både i konsistens och färg. Redigerat 19 Juli 2011 av Collez Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 19 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 19 Juli 2011 (redigerat) Stockpastan som finns när man köper en processor med kylaren byter man ut efter 1-2 år. Köper du ny tub med pasta brukar dem räcka väldigt länge, bara knep med marknadsföringen att man ska byta var 6:e månad. Vanligt hushållspapper/kaffefilter funkar bra för att ta bort kylpasta. Är du petig och vill få bort vart enda spår av kylpastan så använder du kemiskt fri aceton. Även fast kylpastan inte syns med bara hushållspapper så kommer du se att pappret blir grått när du använder aceton. Har du även skadat processorn är chansen stor att moderkortets komponenter rykt med. [EDIT]Obs! Har du applicerat kylpastan, sedan misslyckat med att spänna fast kylaren så rekommenderar jag dig att börja om. Det är väldigt vanligt att luftbubblor bildas då och det är inte bra för att leda bort värme. Redigerat 19 Juli 2011 av Ryssfemma Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Distinction Skrivet 20 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 20 Juli 2011 Stockpastan som finns när man köper en processor med kylaren byter man ut efter 1-2 år. Köper du ny tub med pasta brukar dem räcka väldigt länge, bara knep med marknadsföringen att man ska byta var 6:e månad. Vanligt hushållspapper/kaffefilter funkar bra för att ta bort kylpasta. Är du petig och vill få bort vart enda spår av kylpastan så använder du kemiskt fri aceton. Även fast kylpastan inte syns med bara hushållspapper så kommer du se att pappret blir grått när du använder aceton. Har du även skadat processorn är chansen stor att moderkortets komponenter rykt med. [EDIT]Obs! Har du applicerat kylpastan, sedan misslyckat med att spänna fast kylaren så rekommenderar jag dig att börja om. Det är väldigt vanligt att luftbubblor bildas då och det är inte bra för att leda bort värme.Själv använde jag T-Röd sprit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 20 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 20 Juli 2011 Själv använde jag T-Röd sprit.Lika bra och effektiv som aceton :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.