Hoppa till innehåll

Stå Upp För Mig Själv


Proccito
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjenare!

 

Nu är det så att mitt självförtroende inte är det bästa som finns, och det gör att jag har ganska svårt för att säga nej till saker.

Detta gör även att folk behandlar mig på ett sätt så jag mår dåligt (inte emo-dåligt, men endå att jag blir osäker när jag är bland människor)

 

Jag skrev förut i "Saker som irriterar dig" att folk inte tål sin egna medicin, och behadlar mig sämre än folk som är större, tex kallar mig "lillen" eller ber mig att växa upp, och inte att jag ska mogna, uttan att jag ska växa på längden.

För er som inte läst, så får folk grejer av en viss person, men inte jag "för han är inget hot".

 

Jag undrar hur jag ska kunna höja mitt självförtroende på något sätt, och få folk att få mer respekt för mig.

 

Edit: Jag kan säga nej till saker, men jag får alltid frågan "varför" tills jag blir tvungen att ge med mig för att slippa deras tjat.

Redigerat av Proccito
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

När de frågar varför så ge dem din anledning. Fortsätter de tjata ska du skita i vad de säger, helt enkelt ignorera dem. Om du vill att folk ska respektera dig eller tycka om dig, var dig själv och var alltid trevlig till att börja med, då är det större chans att de är trevliga tillbaka och tycker du är rolig att umgås med. Om du är schysst och de svarar med att bete sig som svin förtjänar de inte din uppmärksamhet, men det blir enklare om du är vänlig från början, det kommer ge ett bättre intryck på folk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När de frågar varför så ge dem din anledning. Fortsätter de tjata ska du skita i vad de säger, helt enkelt ignorera dem. Om du vill att folk ska respektera dig eller tycka om dig, var dig själv och var alltid trevlig till att börja med, då är det större chans att de är trevliga tillbaka och tycker du är rolig att umgås med. Om du är schysst och de svarar med att bete sig som svin förtjänar de inte din uppmärksamhet, men det blir enklare om du är vänlig från början, det kommer ge ett bättre intryck på folk.

Jo, jag började på nytt gymnasium för knappt en månad sedan.

Klart man var osäker, men jag försökte göra ett gott intryck genom att vara trevlig.

Men dom jag bor med håller på och inte respekterar mig för allt jag gör.

Jag suger på matlagning, och dom kritiserar mig för att jag bara äter hambörjare, fast jag inte gjorde det på en vecka.

Jag tar in en stol till köket för att nå mina bestik som jag inte hittar, och dom säger "väx upp"

 

Jag var och åt i matsalen engång med mina klasskompisar, och såg en kille sitta ensam vid ett bord (han gick i samma klass)

Jag satte mig brevid honom, och vi började prata, och jag märkte att han var som jag: tyst, men pratar på när han väl kan.

Så det du skriver kan stämma, men jag kände att jag inte riktigt fan det jag behövde hjälp med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur säker är du på att de verkligen inte respekterar dig då? Vad du beskriver skulle kunna vara det "grabbiga" sätt killar brukar ha mot varandra, som förvisso kan vara jävligt jobbigt (jag avskyr det) men som egentligen inte handlar om att de inte respekterar dig, men mest bara är jargong killar emellan. Alltså: är de verkligen elaka eller retas de bara?

 

Och bra gjort med klasskompisen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte det är det där "grabbiga" där man stöter till varandra och halv skrattar åt det.

Utan det är verkligen "Ja det blir hamburgare idag igen du" i en allvarlig ton.

Plus att det inte är någon liten mungipa som rycker, utan ansiktsuttrycket är gravallvarligt.

 

En sak till, vi hade en taco kväll för inte så länge sedan, och då skulle alla få stå för sitt.

Jag sa att jag skulle med och handla, men dom sa aldrig när dom skulle iväg, och sa till mig i efterhand, "Vi handlar efter skolan" men som dom aldrig sa till mig.

Då säger dom att jag ska diska för att jag inte bidrog till något, fast jag hade ost som dock fick skära av.

Sedan fanns det folk som kom, tog en taco, och bara gick sedan, som inte bidrog till någonting alls, men dom behöver inte diska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, jag förstår inte allt riktigt nu, men vad är det för människor du bor med? De verkar ju inte speciellt trevliga...

Men du måste höja ditt självförtroende. Du kan alltid övertyga dig själv att du duger och då går det lättare.

Samt att de säger väx upp för att du är kort bevisar allting. De är ju skitkonstiga. Alla människor är olika och om du nu är född kort så betyder det att Gud ville att du skulle vara kort och då är du kort! Det måste man respektera och om de "som du bor hos" inte gör det så är det kanske de själva som har dåligt självförtroende och försöker trycka ned dig för att höja deras egna självförtroenden.

 

Och om du fortsätter att säga nej så ger "de" sig efter ett tag, precis som du gör, men om du står upp för dig själv så kommer det vara dem som ger sig :)

Jag vet att det kan vara jobbigt men om du inte ger upp så kommer allt att bli mycket enklare :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, jag förstår inte allt riktigt nu, men vad är det för människor du bor med? De verkar ju inte speciellt trevliga...

Men du måste höja ditt självförtroende. Du kan alltid övertyga dig själv att du duger och då går det lättare.

Samt att de säger väx upp för att du är kort bevisar allting. De är ju skitkonstiga. Alla människor är olika och om du nu är född kort så betyder det att Gud ville att du skulle vara kort och då är du kort! Det måste man respektera och om de "som du bor hos" inte gör det så är det kanske de själva som har dåligt självförtroende och försöker trycka ned dig för att höja deras egna självförtroenden.

 

Och om du fortsätter att säga nej så ger "de" sig efter ett tag, precis som du gör, men om du står upp för dig själv så kommer det vara dem som ger sig :)

Jag vet att det kan vara jobbigt men om du inte ger upp så kommer allt att bli mycket enklare :)

Jag ger inte upp, men jag kommer ingen vart.

btw, så är jag inte religiös av mig, så att "gud" gjorde att jag blev kort tror jag inte på.

Det är självförtroendet jag behöver hjälp med, kan ha missat att skriva det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej sry. "Naturen" bestämde väl det. En helt normal slump bestämde. Eller nåt.

Men whatever, ville bara komma fram till att vi alla är olika och du duger som du är.

 

Och självförtroende, förklarade jag inte det just nu, eller var det så att jag inet förklarade så bra?

 

Typ mer utökat "hur" då ska öka självförtroendet, för det kanske jag inte sa så mycket om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De har dåligt självförtroende själva och behöver någon att klaga på och köra med (dig) för att känna sig bättre. Vanligt bland människor i allmänhet och tonåringar i synnerhet.

 

Jävligt svår situation du hamnat i alltså, inte alls bra. Det verkar som du har fått rollen som killen man hackar på, och då kan de behandla dig sämre utan att ens reflektera över hur de beter sig. Det spelar ingen roll vad du säger eller hur du är för de kommer vara mot dig i alla fall?

 

Mitt råd är nog helt enkelt att skita i alla som behandlar dig illa och hitta någon som visar dig uppskattning istället. Du kommer få bättre självförtroende av att känna dig omtyckt med "skolans töntar" än vad du får av att vara utanför och nedtryckt av de här killarna.

 

Smöra inte för någon, om de inte uppskattar dig så fine, då ska du inte fortsätta hänga efter dem. Om du kan hitta någon som ger dig respekt så kommer det att smitta av sig på de andra också.

 

Om det blir för illa bör du överväga att byta klass, det gjorde underverk med mitt självförtroende, verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De har dåligt självförtroende själva och behöver någon att klaga på och köra med (dig) för att känna sig bättre. Vanligt bland människor i allmänhet och tonåringar i synnerhet.

 

Jävligt svår situation du hamnat i alltså, inte alls bra. Det verkar som du har fått rollen som killen man hackar på, och då kan de behandla dig sämre utan att ens reflektera över hur de beter sig. Det spelar ingen roll vad du säger eller hur du är för de kommer vara mot dig i alla fall?

 

Mitt råd är nog helt enkelt att skita i alla som behandlar dig illa och hitta någon som visar dig uppskattning istället. Du kommer få bättre självförtroende av att känna dig omtyckt med "skolans töntar" än vad du får av att vara utanför och nedtryckt av de här killarna.

 

Smöra inte för någon, om de inte uppskattar dig så fine, då ska du inte fortsätta hänga efter dem. Om du kan hitta någon som ger dig respekt så kommer det att smitta av sig på de andra också.

 

Om det blir för illa bör du överväga att byta klass, det gjorde underverk med mitt självförtroende, verkligen.

Det finns bara 6 klasser i skolan jag går på, 2 1or, 2 2or, 3 3or, och det är två linjer på skolan, så det är en klass per linje och årskurs :/

 

Btw så är det bara dom i huset som är det jobbiga (Vi bor i varsitt rum med egen toa, och vi delar på kök) men i klassen är det inga större problem.

Har btw fortsatt prata med killen i matsalen, men dock vet jag inte vart han bor, känns lite för påträngande att fråga.

 

Angående det första du skrev, "rollen som hackad".'

Så har det varit i hela mitt skolliv, hade en kille som skyllde allt på mig, och det blev en jävla många samtal hem fast jag inte hade gjort någonting.

 

Men jag har skitit av dom, och försökt att inte vara inärheten av dom. Hur?

Jo med en dator, och en dörr med lås, men jag vill inte leva så i ett helt läsår. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du brukar snacka med killen i matsalen tycker jag absolut inte att det är påträngande att fråga var han bor, exempelvis. Om han som du säger är ganska tystlåten tror jag han tycker det är tacksamt med någon som ställer frågor och försöker konversera, och jag menar, att fråga vart någon bor eller kommer ifrån är väl ganska standard när man träffar nya människor på en ny skola? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...