Hoppa till innehåll

Lös Tal, Få Donut...


unknown12
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag har precis börjat sjuan, och allting blev genast mycket svårare än det var på min förra skola.

Jag fick två nya klassföreståndare, och en av de gav oss ett matteproblem, och hennes sätt att belöna oss på är att hon bjuder oss på donuts... Sååå, jag vill se om det stämmer.

 

Här är matteproblemet:

"Du ska hitta ett tal, t.ex 2+5, som går att addera och multiplicera, och ändå få samma summa och produkt. du får använda decimaltal"

Kanske inte gjorde någon nytta, så här är ett exempel (Jag vet att det är fel): 2+3(man får inte använda 2+2, 5+5 etc)=5

2X3=5

summan och produkten ska vara samma. Det heter ju FUSKA.se, så jag tänkte att det skulle vara den bästa sidan. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag har precis börjat sjuan, och allting blev genast mycket svårare än det var på min förra skola.

Jag fick två nya klassföreståndare, och en av de gav oss ett matteproblem, och hennes sätt att belöna oss på är att hon bjuder oss på donuts... Sååå, jag vill se om det stämmer.

 

Här är matteproblemet:

"Du ska hitta ett tal, t.ex 2+5, som går att addera och multiplicera, och ändå få samma summa och produkt. du får använda decimaltal"

Kanske inte gjorde någon nytta, så här är ett exempel (Jag vet att det är fel): 2+3(man får inte använda 2+2, 5+5 etc)=5

2X3=5

summan och produkten ska vara samma. Det heter ju FUSKA.se, så jag tänkte att det skulle vara den bästa sidan. :D

så du ska fuska dig för att få A på detta?

Btw: Donut är överskattat

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

-1 och 0,5 är två sådanna tal: -1+0,5 = -0,5 vilket är samma som (-1)*(0,5)

2/5 och -2/3 är två andra sådanna tal.

 

Det går att visa att de enda heltal som funkar är 0 med 0 och 2 med 2. Men jag hittar många (oändligt många) lösningar som bara är rationella tal och om man nöjer sig med bara reella tal hittar man dem överallt :P

 

Säg till om du vill ha fler så fixar jag :P

 

Snyggt, nu hittade och bevisade jag en formel för att generera hur många sånna par man vill :student:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med andra ord ska du hitta lösningar till sambandet:

a + b = a * b

 

Detta kan skrivas om som:

(a + b)/b = (a * b)/b

a/b + 1 = a

(a/b + 1)/a = a/a

1/b + 1/a = 1

 

Ifrån det följer då att:

1/a = 1 - 1/b

1/(1/a) = 1/(1 - 1/b)

a = 1/(1 - 1/b)

a = b/((1 - 1/b) * b)

a = b/(b - 1)

 

Alltså beskrivs samtliga lösningar till sambandet a + b = a * b av funktionen:

a(b) = b/(b - 1)

för alla tal där a ≠ b. Så det är bara stoppa in siffror i b och räkna ut. Ignorera de fall där a = b.(0 & 2, kan bevisas genom att lösa andragradsekvationen x + x = x * x)

 

Tabellöversikt:

b:-4; a:4/5

b:-3; a:3/4

b:-2; a:2/3

b:-1; a:1/2

b:0; a:0

b:1; a:∞

b:2; a:2

b:3; a:3/2

b:4; a:4/3

 

Kommentar: För värdet b = 1 behöver du inte bry dig om, då detta beräknas med så kallade oändliga tal, vilket du kanske inte lärt dig än.

 

Obs. Om du har en miniräknare kan du även stoppa in decimaltal i b och få korrekt svar.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med andra ord ska du hitta lösningar till sambandet:

a + b = a * b

 

Detta kan skrivas om som:

(a + B)/b = (a * B)/b

a/b + 1 = a

(a/b + 1)/a = a/a

1/b + 1/a = 1

 

Ifrån det följer då att:

1/a = 1 - 1/b

1/(1/a) = 1/(1 - 1/b)

a = 1/(1 - 1/b)

a = b/((1 - 1/b) * B)

a = b/(b - 1)

 

Alltså beskrivs samtliga lösningar till sambandet a + b = a * b av funktionen:

a(B) = b/(b - 1)

för alla tal där a ≠ b. Så det är bara stoppa in siffror i b och räkna ut. Ignorera de fall där a = b.(0 & 2, kan bevisas genom att lösa andragradsekvationen x + x = x * x)

 

Tabellöversikt:

b:-4; a:4/5

b:-3; a:3/4

b:-2; a:2/3

b:-1; a:1/2

b:0; a:0

b:1; a:∞

b:2; a:2

b:3; a:3/2

b:4; a:4/3

 

Kommentar: För värdet b = 1 behöver du inte bry dig om, då detta beräknas med så kallade oändliga tal, vilket du kanske inte lärt dig än.

 

Obs. Om du har en miniräknare kan du även stoppa in decimaltal i b och få korrekt svar.

Han går i 7:an, glömde du att läsa det eller vill du helt enkelt bara bekräfta dina mattekunskaper för en 13-åring?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har precis börjat sjuan, och allting blev genast mycket svårare än det var på min förra skola.

Jag fick två nya klassföreståndare, och en av de gav oss ett matteproblem, och hennes sätt att belöna oss på är att hon bjuder oss på donuts... Sååå, jag vill se om det stämmer.

 

Här är matteproblemet:

"Du ska hitta ett tal, t.ex 2+5, som går att addera och multiplicera, och ändå få samma summa och produkt. du får använda decimaltal"

Kanske inte gjorde någon nytta, så här är ett exempel (Jag vet att det är fel): 2+3(man får inte använda 2+2, 5+5 etc)=5

2X3=5

summan och produkten ska vara samma. Det heter ju FUSKA.se, så jag tänkte att det skulle vara den bästa sidan. :D

om jag förstår rätt... 2? 2+2=4 , 2x2=4 också? Har precis vaknat, rättar mig sen efter skolan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

så du ska fuska dig för att få A på detta?

Btw: Donut är överskattat

 

How dare you?!?!

Nej, men För att svara på din fråga, Ja. Jag vill fuska för att få A på ett minital som började som ett skämt.

 

Han går i 7:an, glömde du att läsa det eller vill du helt enkelt bara bekräfta dina mattekunskaper för en 13-åring?

Jag känner mig ju rätt efterbliven när jag läser inläggen och kliar mig på huvudet som en apa...

Redigerat av unknown12
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

How dare you?!?!

Nej, men För att svara på din fråga, Ja. Jag vill fuska för att få A på ett minital som började som ett skämt.

Jag känner mig ju rätt efterbliven när jag läser inläggen och kliar mig på huvudet som en apa...

det är en skillnad på grundskole nivå och gymnasienivå.

Jag fattar inte heller ;)

 

Btw, så menade jag att donut inte är så gott som folk säger att det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...