JJespeRR Skrivet 26 November 2011 Rapport Dela Skrivet 26 November 2011 Jo, jag installerade ubuntu på min server idag, men då när jag startar står det (kommer inte riktigt ihåg) men typ cannot video resuloution 1280x1024... Blir så precis när jag startar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 26 November 2011 Rapport Dela Skrivet 26 November 2011 Vad har den för grafikkort? Vilken upplösning har skärmen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JJespeRR Skrivet 26 November 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 26 November 2011 (redigerat) Skärm: 1280 x 1024 lcd. Det är nog de som är felet? Men ska nog installera win xp igen eller typ finns det något annat linux typ 10 istället? Dator specs: Amd Duron 1,2 Ghz 1 Gb ram Integrerat Grafikkort med 8 mb (Då x1650 gick sönder) Tror det heter AMD 780 Redigerat 26 November 2011 av JJespeRR Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 27 November 2011 Rapport Dela Skrivet 27 November 2011 (redigerat) Skärm: 1280 x 1024 lcd. Det är nog de som är felet? Men ska nog installera win xp igen eller typ finns det något annat linux typ 10 istället? Dator specs: Amd Duron 1,2 Ghz1 Gb ramIntegrerat Grafikkort med 8 mb (Då x1650 gick sönder) Tror det heter AMD 780Det är på grund av att du inte har något tillräckligt grafikkort, du får ta och köpa ett nytt grafikkort.Detta på grund av din integrerade grafikkrets minne. Det är vanligt att grafiksystem dubbelbuffrar bilder, d.v.s. lagrar två bilder i grafikminnet för att undvika problem och för att det ska gå snabbare och effektivare att rita upp bilderna på bildskärmen. Så en 1280 x 1024 x 4(32 b bitdjup) * 2 = 10,49 MB. Detta är +31,1 % mer än vad din grafikkrets kan hantera. Och sedan ska det ju få plats annan nödvändig data i grafikminnet också. Detta resonemang förutsätter naturligtvis att grafikdatan inte ligger i RAM-minnet, vilket det kan göra. Men jag gissar ändå på att grafikdatan någon gång måste överföras till grafikkretsen för att GPU:n ska kunna rita upp bilden på bildskärmen. Ändå erhålls samma resultat då annat också ska få plats i grafikminnet. Redigerat 27 November 2011 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 27 November 2011 Rapport Dela Skrivet 27 November 2011 (redigerat) Ja juste Ubuntu använder Unity nu. Om jag minns rätt kräver det 32mb grafikram. Linux Mint kan du prova, de är också inriktade mot nybörjare och släppte en ny version (12) alldeles nyss. Funkar dessutom på datorer som inte är så kraftiga, som din. Jag skulle köpt det billigaste grafikkortet du kan hitta om du inte tänkt att skaffa helt ny dator. Om du bor nära Göteborg har jag ett gammalt X600 som inte används, några steg sämre än ditt trasiga. Redigerat 27 November 2011 av WASD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.