Hoppa till innehåll

Har Börjat Spela In Lite

Poesi

Rekommendera inlägg

• Svar 32
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Måste säga att det där lät riktigt bra. Riktigt bra låt också, grymt mycket bättre än mina låtar iaf! :D

En får tacka så hjärtligt. :)

För övrigt tror jag på riktigt att du har potential, inte minst om du börjar spela munspel också. Keep it up!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För övrigt tror jag på riktigt att du har potential, inte minst om du börjar spela munspel också. Keep it up!

Man får ju hoppas på det iaf! ;)

Munspel tillsammans med (framför allt) gitarr och sång tycker jag är en grym kombination om man gör det "rätt"!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Ljudkortet i datorn suger troligtvis, därav dålig kvalle. Det bästa är ju att använda ett externt ljudkort, tillsammans med exempelvis koolpro som är gratis.( Ett musikediteringsprogram. ) använder själv ProTools men jag går musikproduction på gymnasiet så får det av skolan. :) Annars är det dyrt. Där kan man börja.

Är själv gitarrist/sångare så angående ditt performance kan jag ge lite tips. Spela efter metronom mycket, det är skitbra övning för att hålla tempot, som du trappar upp, men det vet du säkert själv. Rösten är rätt tunn men vad jag vet så är du bara 14 än sålänge. Jag är 18 så kan inte jämföras riktigt, jag har troligtvis vart i målbrottet några år längre än dig osv, och jag är ingen sångpedagog. Kan inget om tekniker osv, utom att det bästa är att sjunga så mycket som möjligt för att utvecklas och hålla rösten i trim. Du kanske ser dig själv som veteran inom musiken/blir sur men ta det som konstruktiv kritik! Försöker inte vara elak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först och främst; har du bara lyssnat på det som ligger här i tråden, eller har du kollat hela min youtube-kanal?

Jag vet att ljudkvaliteten är kass, därför har jag inte spelat in mycket på datorn och kommer förmodligen inte spela in nåt mer heller. Om 17 dagar börjar även jag på musikgymnasium, då (eller ja, så småningom) kommer tillgång till studios och grejer lösa det problemet. Samma med röstträning och sånt, jag planerar att utvecklas en del. :P

Tack för svaret i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först och främst; har du bara lyssnat på det som ligger här i tråden, eller har du kollat hela min youtube-kanal?

Jag vet att ljudkvaliteten är kass, därför har jag inte spelat in mycket på datorn och kommer förmodligen inte spela in nåt mer heller. Om 17 dagar börjar även jag på musikgymnasium, då (eller ja, så småningom) kommer tillgång till studios och grejer lösa det problemet. Samma med röstträning och sånt, jag planerar att utvecklas en del. :P

Tack för svaret i alla fall.

Jag utgick från att det du la upp var representativt för det du har spelat in. Musikgymnasium äger, keep on rockin'.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Du sjöng väldigt bra i låten du länkade med ditt band i musikchatten.

Men den där How it feels... nej. Det var inte rent. Låten var bra, och om du inte hade sjungit falskt så har du en behaglig röst att lyssna på.

Du har ju potential.

Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men den där How it feels... nej. Det var inte rent. Låten var bra, och om du inte hade sjungit falskt så har du en behaglig röst att lyssna på.

Haha va? Det är ju precis tvärtom. Eller, var menar du att jag sjunger falskt?:D
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha va? Det är ju precis tvärtom. Eller, var menar du att jag sjunger falskt?:D

Tvärtom? Tyvärr inte. Jag menar att hela låten är lite småsur. Orkar faktiskt inte skriva på varenda ställe du sjunger falskt, men lyssna till exempel på 0:51 där du sjunger "So many places I never been" (lät som du sjöng så.) Du sjunger alldeles för lågt på "pla" som i "places" och tar sedan för stora steg ned. Sedan är just det stället där du sjunger de där tonerna inte rent. "Place som i places" tonen som upprepar sig i låten är aldrig där uppe.

Det ända stället som faktiskt lät bra var frasen i slutet som börjar på 5:48, det var godkänt.

Tänk på att sjunga samma ton som spelas, stanna ibland och kontrollera att du sjunger exakt samma ton som spelas på pianot, och om du inte sjunger en ton, tex en ters, kolla då att det är en ren ters. Kan vara svårt att koncetrera sig när du spelar piano, men lägg mera tid, och se till att vara mera fokuserad på sången, tänk inte för mycket på pianot eller på texten. Tonerna är det du har problem med.

Hoppas du tål min kritik, men måste säga att låten var jättefin. Väldigt bra pianospel :)

Kvaliteten på ljudet är det väl inget fel på förutom att jag hör massa klickande i bakgrunden.

Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Skapa ny...