Layton Skrivet 8 December 2011 Rapport Dela Skrivet 8 December 2011 Tjo, har ett tal till imorgon so jag inte fatta. Jag misstänker att man ska ha hjälp av Fibonaccis talföljd, men jag har glömt bort det lilla jag fattade när vi hade såna tal i början på terminen (och det gick inte bra på det provet kan man säga). "Vilken är den sista siffran i talet 3 upphöjt till 28? Försök komma på vilka siffror som är möjliga. Tips: Addera 3 upphöjt till 1, 3 upphöjt till 2 och 3 upphöjt till 3." Nu ska du alltså inte ta tre multiplicerat med tre 28 gånger. Skulle bli mycket glad om någon hjälpte mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 8 December 2011 Rapport Dela Skrivet 8 December 2011 http://www.wolframalpha.com/input/?i=3%5En Tryck på "More" under Values. Där ser jag ett mönster i den sista siffran i varje tal. Förstår inte hur det tänker med Tips. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Layton Skrivet 8 December 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 8 December 2011 Jahaaaaaa! 3 9 7 1, 3 9 7 1, 3 9 7 1 osv... Hehe, jag läste inte hela ditt tips och läste bara genom sidan, vad betydde allt det där andra? :o Aja, tack för hjälpen <3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 8 December 2011 Rapport Dela Skrivet 8 December 2011 Finns extremt avancerad matte på hög nivå. Jag vet knappt vad hälften av det där innebär. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Layton Skrivet 8 December 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 8 December 2011 Mm, jag förstod nästan det. Det enda tecken jag kände igen av de där konstiga grejerna var pi, typ. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 8 December 2011 Rapport Dela Skrivet 8 December 2011 Du kan alltid kontrollera ditt svar också med WolframAlpha: http://www.wolframalpha.com/input/?i=last+digit+3^28 Btw, det där andra i WASDs länk behöver du inte bekymra dig för, jag förstod allt utom 1-2 grejjer och då är det rätt avancerad matte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.