5FJSKFJSKGJES Skrivet 5 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2012 (redigerat) Paranteser och förenkling. +3(4+3) Ska tecknet ändras innuti parantesen? -3(4+3) Ska tecknet ändras innuti parantesen? Hört olika versioner om att man ska ändra tecken innuti när det är lika tecken, i andra fall ska man ändra tecken om det är ett minustecken framför. Redigerat 5 Februari 2012 av 4FJSKFJSKGJES Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
3235 Skrivet 5 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2012 Du ska endst ändra tecknet innuti parantesen om det är ett minus tecken framför. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
5FJSKFJSKGJES Skrivet 5 Februari 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2012 (redigerat) Du ska endst ändra tecknet innuti parantesen om det är ett minus tecken framför.Det är alltså inte "Lika tecken ger plus, olika tecken ger minus"? Redigerat 5 Februari 2012 av 4FJSKFJSKGJES Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
3235 Skrivet 5 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2012 det är sant men det är inte det man tänker på vid paranteser. Exempel på lika tecken ger plus är t.ex, 7--3= 10 men vid paranteser så är det minus framför som räknas. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Poesi Skrivet 5 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2012 -3(4+3) har inget minustecken framför parentesen, alltså ska tecknet inte ändras när parentesen tas bort. Däremot blir 3-(4+3) = 3-4-3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
5FJSKFJSKGJES Skrivet 5 Februari 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2012 -3(4+3) har inget minustecken framför parentesen, alltså ska tecknet inte ändras när parentesen tas bort. Däremot blir 3-(4+3) = 3-4-3Ojsan, fin felstavning av mig. Nu har jag lärt mig ett nytt ord..Men vad händer om man har 3(4+3). Är det bara att multiplicera då. Även när det är -3(4+3). Behöver man inte tänka på att ändra något tecken då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Poesi Skrivet 5 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2012 Precis, det stämmer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
5FJSKFJSKGJES Skrivet 5 Februari 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2012 -3(4+3) = -21? -3(4+3) -3*4= -12 -3*3= -9 -12-9 = -21? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Poesi Skrivet 5 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2012 Det stämmer bra. Eller bara 4+3=7 -3*7=-21 men jag tror att sättet du skrev är säkrare när det blir mer avancerat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SvenskaSpel Skrivet 5 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2012 Det stämmer bra. Eller bara 4+3=7-3*7=-21men jag tror att sättet du skrev är säkrare när det blir mer avancerat.Nej, jag tror att ditt sätt är bättre! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
5FJSKFJSKGJES Skrivet 5 Februari 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2012 (redigerat) Det enklaste är nog att göra såhär: -3(4+3) = -12 - 9 = -21 Nu är detta ett så enkelt tal så det blir onödigt. Men om det kommer in en massa andra tal som innehåller x, y, ^2 och allt vad man kan tänka sig är det nog enklast att hålla koll på det viset. :) Redigerat 5 Februari 2012 av 4FJSKFJSKGJES Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 8 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2012 tanken bakom att "byta tecken" är följande: -3(4+3) 3*(-1)(4+3) 3*((-1)*4+(-1)*3) 3(-4-3) alltså viktigt att komma ihåg är att det är inte bara additionstecknat framför 3:an som byts utan även, egentligen, det osynliga plustecknet som står framför 4:an. Lättast med denna typen av problem borde ju vara att helt enkelt lära sig distributiva lagen som den är: a(b+c) = ab+ac Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.