Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet (redigerat)

Paranteser och förenkling.

+3(4+3)

Ska tecknet ändras innuti parantesen?

-3(4+3)

Ska tecknet ändras innuti parantesen?

Hört olika versioner om att man ska ändra tecken innuti när det är lika tecken, i andra fall ska man ändra tecken om det är ett minustecken framför.

Redigerat av 4FJSKFJSKGJES
Skrivet

det är sant men det är inte det man tänker på vid paranteser. Exempel på lika tecken ger plus är t.ex, 7--3= 10

men vid paranteser så är det minus framför som räknas.

Skrivet

-3(4+3) har inget minustecken framför parentesen, alltså ska tecknet inte ändras när parentesen tas bort.

Däremot blir 3-(4+3) = 3-4-3

Ojsan, fin felstavning av mig. Nu har jag lärt mig ett nytt ord..

Men vad händer om man har 3(4+3). Är det bara att multiplicera då. Även när det är -3(4+3). Behöver man inte tänka på att ändra något tecken då?

Skrivet (redigerat)

Det enklaste är nog att göra såhär:

-3(4+3) = -12 - 9 = -21

Nu är detta ett så enkelt tal så det blir onödigt. Men om det kommer in en massa andra tal som innehåller x, y, ^2 och allt vad man kan tänka sig är det nog enklast att hålla koll på det viset. :)

Redigerat av 4FJSKFJSKGJES
Skrivet

tanken bakom att "byta tecken" är följande:

-3(4+3)

3*(-1)(4+3)

3*((-1)*4+(-1)*3)

3(-4-3)

alltså viktigt att komma ihåg är att det är inte bara additionstecknat framför 3:an som byts utan även, egentligen, det osynliga plustecknet som står framför 4:an. Lättast med denna typen av problem borde ju vara att helt enkelt lära sig distributiva lagen som den är:

a(b+c) = ab+ac

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...