Hoppa till innehåll

Extremt Problem Med Grafik I Laptop


Vitdom

Rekommendera inlägg

Hej, jag har avsevärt stora problem med mitt grafikkort i min nya laptop som jag köpte i december.

 

Datormodell & hårdvara:

 

HP Pavilion dv6-6b80eo

Intel Core i7-2670QM

AMD Radeon HD 6490M

6 GB DDR3 RAM

Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit SP1 Svensk version (6.1.7601)

 

Jag har senaste tillgängliga drivrutinerna för min modell & hårdvara!

 

Det stora problemet är att mitt grafikkort inte verkar kunna prestera som det ska. Jag har gjort en benchmark-jämförelse med andra datorer med samma grafikkort.

 

Min dator har tillgång till två stycken grafikprocessorer: AMD Radeon HD 6490M och den integrerade grafikkretsen i CPU:n Intel HD graphics 3000. Följande bild föreställer olika benchmarks av 2D/3D-grafik. Den består av 3 typer av benchmark-hårdvarukonfigurationer.

  1. Egentest av AMD Radeon HD 6490M. Denna konfiguration presenteras alltid först i varje test, bemärkt "HP Pavilion dv6-6b80 ..."
  2. Slumpvalt urval av webb-tillgängliga hårdvarukonfigurationer med grafikkortet AMD Radeon HD 6490M
  3. Egentest av den integrerade grafikkretsen Intel HD graphics 3000. Denna konfiguration presenteras alltid sist i varje test, bemärkt "This Computer"
post-7013-1328625349_thumb.png

 

Som man tydligt kan se av bilden är det två saker som påvisar att något inte står rätt till.

  1. Den integrerade grafikkretsen presterar BÄTTRE än det dedikerade grafikkortet.
  2. Grafikkortet presterar avsevärt sämre än de andra grafikkorten av samma modell.
Om det är någon som har någon aning om vad som är fel, var vänlig och svara! Tack! Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Värst vad problem du får med den där laptopen :/ Jag antar att testet använder hårdvarurendering? Det enda jag kan tänka på. Jag gissar att felet ligger hos HP annars. Märkesdatorer ska alltid har så mycket skit förinstallerat och det är synd att det är så svårt att hitta laptops utan OS.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, testet ska vad jag förstått använda grafikprocessorn för att rendera testerna. Men det är inte 100% tillförlitligt då datorn ibland inte kan skilja de två grafikprocessorernas namn åt.

 

Jag har redan pratat med HP:s support angående grafikkortet, utan någon lösning. Men jag försöker igen snarast då jag nu ytterligare upptäckt detta prestandaproblem.

 

Jag har möjlighet att rensa hårddisken och installera ett annat operativsystem(om nu datorn inte är låst till Windows 7, vilket inte står i avtalet mellan mig och HP, i vilket fall jag reklamerar laptopen). Jag har kompletta återställningsskivor för ominstallation av hela operativsystemet ifrån tom hårddisk(beställda skivor). Tror du att det finns AMD-drivrutiner tillgängliga för grafikkortet på Linux(OBS! AMD-drivrutiner finns INTE tillgängliga på Windows) eller några kompatibla öppna drivrutiner? I så fall kan jag testa att installera ett annat operativsystem / möjligtvis installera om Windows 7.

 

AMD-grafikkortet har maskinvaru-ID:t:

PCI\VEN_1002&DEV_6760&SUBSYS_1656103C&REV_00

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så du kan inte ladda ner drivers ifrån AMDs sida? Isåfall tror jag att det är HP som leker coola genom att inte följa standarder och hitta på egna drivrutiner. Om man har AMD till Linux finns det antingen AMDs egna grejjer som bara krånglar. Eller så finns det open-source drivers som presterar sämre. Men jag kan tänka mig att båda alternativen presterar bättre än vad du har nu utifrån de graferna.

 

Är skivorna du har ett rent windows 7 eller fulla med HP skit? Jag skulle isåfall ominstallera med dem och undvika mjukvara från HP ifall du vill ha kvar windows.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns 3 skivor, 2 bemärkta Windows 7 recovery och en bemärkt applications & drivers.

 

Jag gissar på att Windows 7-skivorna innehåller Windows 7 och en del HP-skit, t.ex. licensinformation & HP-ikoner och sådant, men om jag undviker den sista skivan så minimeras det.

 

Jag tänker aldrig köpa någonting ifrån HP mer och kommer avrekommendera alla som tänker det. :P

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...