Hoppa till innehåll

Komma Åt Filer På Annan Windowsanvändare (admin)


Fjeddo

Rekommendera inlägg

Tjena!

 

Jag behöver komma åt filer från Windows-administratörens användarkonto. Min egna användare har inte administratörsrättigheter.

 

Tidigare kunde jag bara från min användare göra min egna användare till administratör och sedan radera adminkontot's lösenord. Det funkar inte nu då jag i princip inte kan göra något utan admin-lösenordet.

 

Jag behöver alltså antingen lösenordet till adminkontot eller bara komma åt filer från kontot. Hur ska jag göra?

 

Ber om ursäkt om jag beskrivit dåligt, är rätt inkompetent gällande detta. Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har ännu inte lyckats. Jag kan inte få datorn att boota från något annat än HDD:n (behöver bota från skiva/usb) då jag inte har lösenordet till BIOS. Hur kan jag ta mig förbi detta?

 

Är det en skoldator så måste du ha tillstånd av någon som har det ansvaret i skolan är det en

Privat dator får du göra precis vad du vill.

Okej, då är det en privat dator. ;)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det en skoldator så måste du ha tillstånd av någon som har det ansvaret i skolan är det en

Privat dator får du göra precis vad du vill.

Nej. I de allra flesta slutanvändarlicenser av Windows är det strikt inte tillåtet att mixtra med Windows mjukvara på annat sätt än genom de användargränssnitt som tillhandahållits av Microsoft.

 

Jag har ännu inte lyckats. Jag kan inte få datorn att boota från något annat än HDD:n (behöver bota från skiva/usb) då jag inte har lösenordet till BIOS. Hur kan jag ta mig förbi detta?

Okej, då är det en privat dator. ;)

Ändra boot-inställningarna i BIOS. Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sagt så har jag inte lösenordet till BIOS, så jag kan inte komma in och välja att den ska boota via skivan. ;)

Då får du ta och öppna upp datorn och nollställa CMOS-minnet. Här finns en enkel och detaljerad genomgång.

 

 

Observera att om inte detta fungerar är ditt enda hopp att antingen lämna in datorn på en verkstad där man kan programmera om BIOS-firmware:t eller så får du köpa en ny dator. Du kan alltså inte t.ex. ladda in ett annat operativsystem för att få råtillgång till alla filer, p.g.a. dina BIOS-begränsningar.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...