Fjeddo Skrivet 7 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 7 Mars 2012 Tjena! Jag behöver komma åt filer från Windows-administratörens användarkonto. Min egna användare har inte administratörsrättigheter. Tidigare kunde jag bara från min användare göra min egna användare till administratör och sedan radera adminkontot's lösenord. Det funkar inte nu då jag i princip inte kan göra något utan admin-lösenordet. Jag behöver alltså antingen lösenordet till adminkontot eller bara komma åt filer från kontot. Hur ska jag göra? Ber om ursäkt om jag beskrivit dåligt, är rätt inkompetent gällande detta. Tacksam för svar! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GamesDean Skrivet 7 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 7 Mars 2012 http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/ funkade perfekt för mig när min kompis glömt sitt adminlösen. Detta förutsatt att du vill ta bort adminlösen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 7 Mars 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 7 Mars 2012 (redigerat) Tack, ska kollas in! :) Hade nämligen sparat alla mina skolarbeten på adminanvändaren på datorn, och nu kunde jag inte komma in dit längre. Redigerat 29 Mars 2012 av ReMemberMe Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Epixa Skrivet 7 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 7 Mars 2012 Inte olagligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 7 Mars 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 7 Mars 2012 (redigerat) Inte olagligt?Skulle inte tro det. Redigerat 29 Mars 2012 av ReMemberMe Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Epixa Skrivet 7 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 7 Mars 2012 Ja, det är klart... Bror på vem som äger admin kontot Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 7 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 7 Mars 2012 Inte olagligt?Inte nödvändigtvis. Om man till exempel glömt sitt eget adminlösenord finns det inget olagligt i att hacka tillbaks det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
pontaxxr Skrivet 29 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2012 Är det en skoldator så måste du ha tillstånd av någon som har det ansvaret i skolan är det en Privat dator får du göra precis vad du vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 29 Mars 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2012 Jag har ännu inte lyckats. Jag kan inte få datorn att boota från något annat än HDD:n (behöver bota från skiva/usb) då jag inte har lösenordet till BIOS. Hur kan jag ta mig förbi detta? Är det en skoldator så måste du ha tillstånd av någon som har det ansvaret i skolan är det enPrivat dator får du göra precis vad du vill.Okej, då är det en privat dator. ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 29 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2012 (redigerat) Är det en skoldator så måste du ha tillstånd av någon som har det ansvaret i skolan är det enPrivat dator får du göra precis vad du vill.Nej. I de allra flesta slutanvändarlicenser av Windows är det strikt inte tillåtet att mixtra med Windows mjukvara på annat sätt än genom de användargränssnitt som tillhandahållits av Microsoft. Jag har ännu inte lyckats. Jag kan inte få datorn att boota från något annat än HDD:n (behöver bota från skiva/usb) då jag inte har lösenordet till BIOS. Hur kan jag ta mig förbi detta?Okej, då är det en privat dator. ;)Ändra boot-inställningarna i BIOS. Redigerat 29 Mars 2012 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 29 Mars 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2012 Som sagt så har jag inte lösenordet till BIOS, så jag kan inte komma in och välja att den ska boota via skivan. ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 29 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2012 (redigerat) Som sagt så har jag inte lösenordet till BIOS, så jag kan inte komma in och välja att den ska boota via skivan. ;)Då får du ta och öppna upp datorn och nollställa CMOS-minnet. Här finns en enkel och detaljerad genomgång. Observera att om inte detta fungerar är ditt enda hopp att antingen lämna in datorn på en verkstad där man kan programmera om BIOS-firmware:t eller så får du köpa en ny dator. Du kan alltså inte t.ex. ladda in ett annat operativsystem för att få råtillgång till alla filer, p.g.a. dina BIOS-begränsningar. Redigerat 29 Mars 2012 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.