Hoppa till innehåll

Holografiska Principen


mackie172
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag såg ett program på 2:an (vetenskapens värld) där ämnet var "finns verkligheten". När en forskare (Leonard Susskind) tog upp sin teori om Holografiska principen som innebär att 3D världen är en illusion som projiceras från en 2-dimensionell yta som lagrar information A.K.A. "Universums händelsehorisont". Eftersom att Svarta hål har en egen händelsehorisont, borde inte allt som "sugs in i" svarta hålet, lagras på dess händelsehorisont och projicera informationen någon annanstans? som portaler ungefär.

Nu behöver det här inte alls stämma, men om holografiska principen stämmer, skulle det kunna vara så :o

 

ta gärna upp vad ni vet om kvantfysiska mysterier också :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är dåligt insatt i strängteorin, skulle gissa att jag kan ungefär så mycket om den som en "vanlig svensson" vet om relativitetsteorin. Men har läst en del kvantfysik åtminstone. Finns säkert någon här som förstår det där lite bättre än jag.

 

Men jag såg också programmet och tyckte det var intressant. Jag förstod aldrig riktigt skillnaden mellan information och energi, eftersom jag alltid har sett det som samma sak. Sen förstod jag inte hur holografiska principen löste problematiken med att ett svart hål inte lämnar några spår efter sig när det avdustar eftersom händelsehorisonten också måste försvinna och på något sätt "släppa lös" den lagrade informationen. Tyckte jag i alla fall. Men som jag fattade det om projeceringen i svarta hål så projiceras information på svarta håls händelsehorisont i singulariteten, efter som det är där massan och energin tar reell "plats". Varför all energi och massa i universum inte är koncentrerad på en punkt på samma sätt vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...