Hoppa till innehåll

Dualboot Problem


Draghguggwhor
 Dela

Rekommendera inlägg

Vad använder du för program? Wubi kan du prova. Ta och defragmentera disken eller ta bort lite filer och försök igen.

 

Om du bara ska prova på Linux är VirtualBox en smidigare lösning men har inte lika bra prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad använder du för program? Wubi kan du prova. Ta och defragmentera disken eller ta bort lite filer och försök igen.

 

Om du bara ska prova på Linux är VirtualBox en smidigare lösning men har inte lika bra prestanda.

Har provat på Linux med VirtualBox och Live CD och har länge funderat på att skaffa det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är inte insatt i hur NTFS fungerar, men jag tror att du måste "optimera" hårddisken, d.v.s. flytta all data till början av partitionen och placera den kontinuerligt. Då kommer allt ledigt utrymme att sitta på en plats, inte segmenterat.

 

Jag vet att Windows 7:s defragmenterare har denna funktionalitet, annars får du försöka mixtra med kommandogränssnittet till Windows defragmenterare. Själv använder jag Ultra Defragmenter som har denna funktionalitet, och jag är jättenöjd.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

först fick jag nått error men sen funkade det, men då försvann vista för jag kan inte välja nån stans att boota vista utan den bootar linx på en gång

Du glömde alltså att installera GRUB?

 

Om du inte har mixtrat med Vista-partitionen kan du fixa till MBR med din Windows-installationsskiva, så dyker Vista upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Du glömde alltså att installera GRUB?

 

Om du inte har mixtrat med Vista-partitionen kan du fixa till MBR med din Windows-installationsskiva, så dyker Vista upp igen.

Har du någon bra guide på hur man gör det?

Kan man installera grub i efterhand?

+Vista kom installerat på datorn så jag har ingen skiva.

Redigerat av Rawr
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har du någon bra guide på hur man gör det?

Kan man installera grub i efterhand?

+Vista kom installerat på datorn så jag har ingen skiva.

Jag använder för det mesta inte Linux så jag känner inte till någon. Man kan i alla fall ladda ner GRUB ifrån projektsidan: http://www.gnu.org/software/grub/grub-download.html

 

Kolla runt lite på sidan också, det står säkert också hur man installerar det.

 

Vissa datorer idag har något som kallas för återställningspartitioner på hårddisken. Om du har en sådan kan du följa procedurrutinerna för återställning & reparation i din manual för din dator. Funktionskontrollerna bör finnas tillgängliga via POST/BIOS, så kolla runt där.

 

Har du ingen återställningspartition med reparationsverktyg kan det finnas gratis reparationsverktyg på internet, men i det är jag inte alls insatt så det får någon annan svara på.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...