💬
Logga in
Fuska.se

Dave37's Frågetråd

309 svar · startad

Trådstartare #81
↗ till inlägget

Hur ser du på mig samt hur tror du att andra på forumet ser på dig?

Also: Vad fick du på detta test? http://www.nerdtests.com/mq/take.php?id=19

Hur jag ser på Lynott

Jag har aldrig riktigt kunna sätta fingret på dig. Inte så att du är en klurig och svårdefinierad person, utan snarare att jag helt inte vet så mycket om dig. Jag har fått uppfattningen om att du är väldigt mogen, tar inte starkt sidor i diskussioner, lyssnar på alla och bildar dig en uppfattning. Du verkar inte döma ut andra åt vare sig det ena eller andra hållet, alltså du verkar inte kategorisera folk utan lyssnar helt enkelt på vad de säger från stund till stund. Du utmärker dig inte på något speciellt sätt, så man får liksom aldrig för mycket Lynott i en tråd, och det är väl därav som du helt enkelt är allmänt trevlig. På ett sätt kan jag tycka att det är synd att man inte lyckats lära känna dig bättre, du har ju ändå varit runt på forumet ett bra tag.

Hur tror jag att andra på forumet ser på mig?

Disclaimer:

Att prata om sig själv är livsfarligt, särskilt att försöka förklara hur andra tror att man är. Det är så lätt att folk (I know i do sometimes) läser det med ett lite för kritiskt öga, att så fort man säger något om sig själv så tänker man "Åh han tror han är så jävla viktig/bra", "Åh han tror han vet precis allt", eller något i den stilen. Det är också lätt att folk tror att man själv tror att man är speciell eller unik för att man ger sig själv visa karaktärsdrag. Om jag t.ex. skulle säga nått i stil med "eftersom jag är så pass intelligent", så förutsätter folk lätt att man menar "Jag är så pass intelligent till skillnad från alla andra idioter". Därför vill jag markera att jag ska försöka att faktiskt skriva ut "till skillnad" när jag faktiskt anser att jag skiljer mig, och i andra lägen lämna möjligheten öppen för att andra besitter exakt eller ännu bättre förmågor än mig själv. [/Disclaimer]

Nåväl, jag skulle säga att det i princip är uppdelat i två läger, eller tre om man också räknar med dem som uppriktigt inte bryr sig eller helt enkelt inte har så där värst mycket erfarenhet av mig. I ena lägret har vi dem som känner mig framförallt från mina poster i de publika forumen, i de andra lägret har vi dem som känner mig framförallt via senare gruppforum och som har snackat med mig mycket på msn/skype och (några av dem) som till och med har träffat mig både en och fler gånger IRL. Jag hintar lite här om vems bild av mig som jag anser borde stämma bäst på min "verkliga" personlighet.

De som känner mig främst från mina poster i de publika forumen har en rätt så negativ bild av mig tror jag. Framför allt av tre anledningar.

1. Jag var som Kattgruppens budbärare relativt hetsig och använde starka ord, vilket fick det att se ut som om jag tog Kattgruppens image på liv och död.

2. Jag har länge varit kritisk mot hur fuska administreras och har inte varit sen med väldigt tydligt säga vad jag tycker om det.

3. Jag har en rätt avvikande världsåskådning där jag (för att slippa gå in på jobbiga detaljer) motsätter mig mycket av vad som anses som normalt/rätt i samhället. Och att jag dessutom är öppen för diskussion och reflektion kring "alternativa teorier".

Detta har fått en hel del att tro att jag är en hetsig, paranoid, idiot som tror på allt jag läser på "alternativa sidor" och föraktar allt som kommer från regeringar och tror att det är fel. Att jag är en liten domedagsonanerande konspirationsteoretiker och gör foliehattar på fritiden och "räknar" på pseudovetenskap. De verkar också tro att jag väldigt gärna ställer mig i centrum och att jag har vissa narcissistiska tendenser. Givetvis tror dessa personer detta i mer eller mindre skala, men något åt det hållet.

De som däremot känner mig från gruppforum så som kattgruppen/IMBA eller från IRL/Skype/msn har nog en helt annan bild av mig, de har ju trots allt spenderat betydligt mycket mer tid med mig. Jag tror de ser mig som någon rätt speciell, men trevlig person. Att jag tycker om många olika saker, att jag är pålitlig och oftast vill hjälpa andra (med deras matteläxor). De tror inte att jag är en galen fanatiker men att jag är väldigt nördig och intresserad av vetenskap, matte, framtiden, och samhället i största allmänhet. De känner att även om jag kanske inte håller med alls i vissa sammanhang och förolämpar dem, så är det bara om just den saken och att jag respekterar eller uppskattar andra delar av deras personlighet. Givetivs tror även detta "läger" i mer eller mindre skala, alltså alla tror inte allt av det ovan nämnda och alla tror inte fullt ut på vissa av sakerna, antar och hoppas jag.

Vad fick jag på testet?

Väldigt konstigt test, påminde lite om ett AS-test jag gjorde för ett tag sen, fast betydligt sämre. Den mätte inte nördighet så mycket som tillbakadragenhet (ja det är nu ett ord).

↗ till inlägget

Behövde verkligen ett gott skratt där.

Du ställde frågan om hur jag tror att du uppfattar mig. Nu ställer jag frågan: hur uppfattar du mig egentligen? Jag kan ju knappast be dig jämföra mig pre-mod och efteråt, det är knappt någon kvar nuförtiden som minns mig innan jag blev mod. (Och det är ingen poäng att jämföra ändå, jag var grymt naiv och konstig innan och ett tag efter att jag blev mod).

Är jag admins högra hand eller? Den horribla regelryttaren med piskan i högsta hugget? Glädjedödaren?

Jag ber dig, stilla min nyfikenhet.

Det är allt lätt att gilla moderatorn man aldrig har fått någon varning av :D. Även om jag vill minnas att jag säkert har fått 1-3 tillsägelser av dig. Jag minns ju dig självklart från Oz1 och att du berättade hur du hade det svårt hemma och livet sög och var tråkigt. Så sen dess har jag haft någon slags sympati eller vad man ska säga för dig. Jag har nog alltid sett dig som en stark och målmedveten person, och det är fortfarande svårt att få min bild av dig som en lång och kraftig (alltså muskulös) kvinna ur huvudet, med tanke på hur självsäker du ändå verkar vara.

Du har till skillnad från många andra mods genom min tid på fuska inte slutat vara medlem. Med det menar jag att du fortfarande har betett dig på forumet en del som en vanlig medlem, och inte bara moderator. T.ex. Nafrali har jag inget större minne av att han postade mer är "tråd låst" i princip. Boffaroffe höll sig nästan strikt till några få trådar i WoW-forumet, och Raptomex lika så fast i Runscape-forumet. Du har ändå i lite större utsträckning postat lite överallt om allt möjligt, och inte bara "nu lugnar vi ner oss och håller oss till ämnet", utan faktiskt deltagit i diskussioner.

Givetvis är man alltid lite försiktig runt moderatorer, sänker man sin gard (eller kvalité på inläggen snarare) är det så lätt att åka på en varning och då är man nere för räkning i x veckor (1<x<4). Men den senaste månaden har jag märkt att du har blivit betydligt mer avslappnad, jag vet inte om det är för att det är färre medlemmar eller om det är för att det är färre mods, men det är väldigt trevligt att se dig vara mer "medlemsaktig". Gissar nästan på att admin har sagt att moderatorerna ska släppa lite på tömmarna nu när forumet är så inaktiv och överlever på ett fåtal aktiva.

↗ till inlägget
Vad tycker du om Guggo? Ni har ju alltid varit i luven på varandra.
Guggo, Guggo, Guggo. Den rare gamle gossen. Jag tror att Guggo uppriktigt sagt ogillar mig, han har några gånger sagt att han inte har något emot grupper eller specifika personer, och att han inte bryr sig så mycket om mig, men jag tror faktiskt att han ogillar mig. Jag åh andra sidan, gör min yttersta för att inte ogilla honom, jag försöker verkligen att inte lägga någon skuld på honom för saker han säger eller gör som jag tycker är nedrigt, för som jag förstår det så är verkligen alla till största del en produkt av sin omgivning, så det kan omöjligt vara Guggos fel att han beter sig så som han gör.

Jag har en känsla någonstans om att allt gnabb oss emellan bara är något stort missförstånd som vi båda misslyckas med att se vad exakt det är, eller acceptera att det är ett missförstånd och inte den ene som försöker jävligt slugt jävlas med den andre. Jag kan uppriktigt säga att jag gärna hade träffat Guggo IRL och tagit en fika, men jag tror inte han känner likadant. Saker blir så annorlunda när man träffas på riktigt och triviala saker så som bårk och meningsskillnader på ett spelforum är lätta att skratta åt och lägga bakom sig.

Och på ett sätt tycker jag synd om honom. Jag menar, han har varit medlem från 2003 och har mer eller mindre varit aktiv och skrivit åtminstone ett inlägg vartenda dag i många år. Jag förstår att fuska ändå på något sätt betyder en hel del för honom, precis som det gör för mig, även om jag önskar att jag bara kunde slita mig från sidan och aldrig fundera på den mer. Men jag menar, jag är 19 nu och tar inte sidan så seriöst. Liksom admin är bajs fan vad prutt ungefär. Jag skriver lite olika saker här och var och bryr mig inte så där fruktansvärt mycket vad som stämmer och inte stämmer, hur seriöst eller inte det var.

Men Guggo, han är 22 och sitter ändå på en hög häst, av hans inlägg känns det som om han har tagit på sig kostym innan han går in på fuska. Det var bara något år sen han satt och klagade över hur fruktansvärt dålig min svenska var som på sin höjd hade ett olämpligt grammatiskt fel. Det känns som om han är eller försöker spela dödsallvarlig i alla sina inlägg, förutom om man ställer honom mot väggen då han går tillbaka till något slags femårsstadie [länk]. Jag tycker det är så synd om honom, han borde verkligen skaffa sig ett ordentligt liv utanför fuska. Om han nu trivs med att skriva så som han gör och föra meningslösa diskussioner som inte leder till någon handling kan han väl börja hänga på något forum med mer vuxet folk som gillar det, och inte på ett spelforum för folk i 13-16-års åldern.

Senast ändrad:

En fråga från mig här då.

Förutsett att du anser att du har någon koll på mig, vilket du man tycker att du borde ha då jag är en av dom här på forumet som har varit med allra längst och även har pratat en hel del med dig för ett gäng år sedan. Hur ser du på mig ?

↗ till inlägget

Vad fick jag på testet?

Väldigt konstigt test, påminde lite om ett AS-test jag gjorde för ett tag sen, fast betydligt sämre. Den mätte inte nördighet så mycket som tillbakadragenhet (ja det är nu ett ord).

Lol, det där testet är ju värdelöst. Inte tillräckligt djupt för att ge någon bra bild alls.

Jag får ju 50% Extro/Intro. Pfft, jag är väldigt introvert, tycker det är svårt att vara med människor. (INTJ)

Det är allt lätt att gilla moderatorn man aldrig har fått någon varning av :D. Även om jag vill minnas att jag säkert har fått 1-3 tillsägelser av dig. Jag minns ju dig självklart från Oz1 och att du berättade hur du hade det svårt hemma och livet sög och var tråkigt. Så sen dess har jag haft någon slags sympati eller vad man ska säga för dig. Jag har nog alltid sett dig som en stark och målmedveten person, och det är fortfarande svårt att få min bild av dig som en lång och kraftig (alltså muskulös) kvinna ur huvudet, med tanke på hur självsäker du ändå verkar vara.

Du har till skillnad från många andra mods genom min tid på fuska inte slutat vara medlem. Med det menar jag att du fortfarande har betett dig på forumet en del som en vanlig medlem, och inte bara moderator. T.ex. Nafrali har jag inget större minne av att han postade mer är "tråd låst" i princip. Boffaroffe höll sig nästan strikt till några få trådar i WoW-forumet, och Raptomex lika så fast i Runscape-forumet. Du har ändå i lite större utsträckning postat lite överallt om allt möjligt, och inte bara "nu lugnar vi ner oss och håller oss till ämnet", utan faktiskt deltagit i diskussioner.

Givetvis är man alltid lite försiktig runt moderatorer, sänker man sin gard (eller kvalité på inläggen snarare) är det så lätt att åka på en varning och då är man nere för räkning i x veckor (1<x<4). Men den senaste månaden har jag märkt att du har blivit betydligt mer avslappnad, jag vet inte om det är för att det är färre medlemmar eller om det är för att det är färre mods, men det är väldigt trevligt att se dig vara mer "medlemsaktig". Gissar nästan på att admin har sagt att moderatorerna ska släppa lite på tömmarna nu när forumet är så inaktiv och överlever på ett fåtal aktiva.

Oj, att du tyckte sådär om mig som person hade jag ingen aning om, vilken överraskning. Att du fortfarande minns de negativa saker jag brukade skriva förr känns värmande. Kul mental bild du har av mig, det är väl så jag skulle vilja vara egentligen.

Jag har alltid försökt att vara mig själv på forumet. Det faktumet att jag blev mod väldigt, väldigt tidigt (bara 4 månader efter att jag registrerat mig och bara haft internet under den korta tiden) måste ha bidragit till att jag aldrig hunnit skapa någonslags "persona" för att särskilja mig själv från att vara vanlig medlem och en moderator.

Har heller aldrig sett behovet av att dela på mig, ni vet redan att jag är mod och att jag vågar säga till er om ni gör något. Stelhet behöver inte betyda att man är seriös.

Det faktum att du märkt mig vara annorlunda den sista månaden gör mig positivt överraskad faktiskt, jag märkte inte detta själv förräns för ca 9 dagar sen, det är svårt att ha självinsikt ibland. Det har inget att göra med fuska hursomhelst, så haha, glöm den biten.

Om det nu spelar någon roll, jag har egentligen aldrig direkt märkt av dig tidigare, och sen har det vart en massa konspirationer. Inget illa menat nu, men jag har en tendens att bara minnas det jag höll på med och de som kom närmast mig, i min värld så har vi inte direkt haft så mycket att göra med varandra (bortsätt från konspirationerna).

Jag tycker dock att du verkar veta vad du vill göra och sen försöker uppnå dessa mål, oavsätt om vad andra tycker.

Sen så stör det mig något otroligt hur fräcka folk är och vad de tycker och tänker om dig.

Ang. Guggo. Femårsfasoner, jag vet.

↗ till inlägget

Jag tror att Guggo uppriktigt sagt ogillar mig, han har några gånger sagt att han inte har något emot grupper eller specifika personer, och att han inte bryr sig så mycket om mig, men jag tror faktiskt att han ogillar mig.

Tänker bara kommentera det här. Resten bryr jag mig helt ärligt inte särskilt mycket om.

Generellt sett ogillar jag dig inte, sen kan ju åsikter om människor pendla för stunden, men det gäller inte bara dig. För det mesta försöker jag bry mig så lite som möjligt och/eller hålla mig borta. Du är lite som Justin Bieber, inget jag direkt ogillar eller orkar lägga energi på, men som jag ändå försöker undvika när det går. Du (och andra!) är fria att tro eller inte tro på det.

För att inte riskera någons (Draghons) vrede så bidrar jag med en fråga också!

Vilken är din favoritperson genom historien, och varför? Med "historien" så kan vi räkna fram till 1950.

Senast ändrad:

Trådstartare #85
↗ till inlägget

En fråga från mig här då.

Förutsett att du anser att du har någon koll på mig, vilket du man tycker att du borde ha då jag är en av dom här på forumet som har varit med allra längst och även har pratat en hel del med dig för ett gäng år sedan. Hur ser du på mig ?

Ja men tycker ju verkligen att jag borde ha koll på dig, men jag är ledsen att säga att jag inte har det. Jag minns dig som MightyMe (gamla MM) från Oz1-tiderna, och det jag minns därifrån är att du var trevlig och höll inte på och drev med mig som typ fusfus, NF och Sandkaka. Vi är ju jämnåriga så jag antar att vi var lite mer på samma plan kanske då. Sen av någon anledning höll vi väl inte kontakten i forumet. Jag tror du bytte till Sulan någon gång under 2008 då jag inte var aktiv i princip månader i sträck, och då glömde jag helt enkelt av vem du var. Ska jag vara ärlig så har jag haft svårt att koppla att du är Sulan. Du hamnar lite i samma "fack" i min hjärna som Lynott, folk som är helt ok men som jag egentligen inte vet nästan något om.

↗ till inlägget
Vilken är din favoritperson genom historien, och varför? Med "historien" så kan vi räkna fram till 1950.
Måste personen varit död innan 1950 eller räcker det om den är född innan? Ska det som jag beundrar hos personen ha gjorts innan 1950?

(Fast ja, du sa ju själv att du bara skrev frågan för att inte tekniskt sätt vara offtopic så jag antar att det inte spelar någon som helst roll för dig.)

↗ till inlägget

Måste personen varit död innan 1950 eller räcker det om den är född innan? Ska det som jag beundrar hos personen ha gjorts innan 1950?

Äaeh, vad jag ville undvika med 1950 var svar som typ Steve Jobs eller George Bush. Låt oss säga en person som man hade kunnat läsa om i en historiabok.

(Fast ja, du sa ju själv att du bara skrev frågan för att inte tekniskt sätt vara offtopic så jag antar att det inte spelar någon som helst roll för dig.)

Spelar roll och spelar roll. Egentligen spelar väl inget av det här någon större roll, det är ju bara för det är kul/fördriva tiden ;)

Senast ändrad:

Trådstartare #87
↗ till inlägget

Äaeh, vad jag ville undvika med 1950 var svar som typ Steve Jobs eller George Bush. Låt oss säga en person som man hade kunnat läsa om i en historiabok.

Du kände att jag kanske skulle välja en mainstream marknadsentreprenör eller en krigslysten amerikansk president? ;)

Nä men ok så här. Många personer i historien är fascinerande och de har gjort eller sagt olika saker olika bra. Jag klarar inte av att tycka om person, men jag kan på min höjd tycka om, eller snarare imponeras/inspireras av delar av en person.

Som den genomgjutna nörd jag är så är väl det först och främst naturvetare som kommer upp på min lista, och den är inte så igenom tänkt heller...

Charles Darwin är en kille som jag imponeras av, inte nog med att han såg så jävla cool ut med sitt långa skägg och stilrena hatt, men han var på många sätt kulturell mogen för sin tid. Han var inte uttalad ateist men var starkt kritisk till religion och i praktiken var han ateist, något som var både farligt och ovanligt i slutet av 1800 talet. Att evolutionsteroin stämde så pass bra är också fascinerande, även om DNA etc var känt, och han nämner det även i sin bok (om Arters uppkomst), att det borde finnas någon nyckel om hur arvet faktiskt förs vidare, som vi ännu (alltså då) inte har. Han såg också en enighet inom mänskligheten som först Carl Sagan tog upp igen på allvar och som många (t.ex. Occupy-rörelsen) i dagsläget har börjat prata om.

Sen har vi ju liraren Isaac Newton, vilket geni. De flesta förknippar honom ändast med gravitationsteorin, men det som den enkla formeln F = ma säger är enligt min uppfattning lika om inte större än E = mc2. Inte nog med att han förklarade gravitationen, och på så sätt band samman Keplers planetlagar med Galileis fallexperiment. Ur hans andra lag kan sedan definitionerna för både rörelsemängd och energi härledas. Med Newtons upptäckter kan i princip allt som vi stöter på i vardagen fysiskt förklaras, t.o.m. atomer som kolliderar med varandra och studstar iväg kan förklaras med Newtonisk fysik (och lite stöd från Coulomb också).

↗ till inlägget

Du kände att jag kanske skulle välja en mainstream marknadsentreprenör eller en krigslysten amerikansk president? ;)

Nej, de var bara exempel på personer som inte räknas som historiska i min mening :P

↗ till inlägget
Nä men ok så här. Många personer i historien är fascinerande och de har gjort eller sagt olika saker olika bra. Jag klarar inte av att tycka om person, men jag kan på min höjd tycka om, eller snarare imponeras/inspireras av delar av en person.

Som den genomgjutna nörd jag är så är väl det först och främst naturvetare som kommer upp på min lista, och den är inte så igenom tänkt heller...

Charles Darwin är en kille som jag imponeras av, inte nog med att han såg så jävla cool ut med sitt långa skägg och stilrena hatt, men han var på många sätt kulturell mogen för sin tid. Han var inte uttalad ateist men var starkt kritisk till religion och i praktiken var han ateist, något som var både farligt och ovanligt i slutet av 1800 talet. Att evolutionsteroin stämde så pass bra är också fascinerande, även om DNA etc var känt, och han nämner det även i sin bok (om Arters uppkomst), att det borde finnas någon nyckel om hur arvet faktiskt förs vidare, som vi ännu (alltså då) inte har. Han såg också en enighet inom mänskligheten som först Carl Sagan tog upp igen på allvar och som många (t.ex. Occupy-rörelsen) i dagsläget har börjat prata om.

Sen har vi ju liraren Isaac Newton, vilket geni. De flesta förknippar honom ändast med gravitationsteorin, men det som den enkla formeln F = ma säger är enligt min uppfattning lika om inte större än E = mc2. Inte nog med att han förklarade gravitationen, och på så sätt band samman Keplers planetlagar med Galileis fallexperiment. Ur hans andra lag kan sedan definitionerna för både rörelsemängd och energi härledas. Med Newtons upptäckter kan i princip allt som vi stöter på i vardagen fysiskt förklaras, t.o.m. atomer som kolliderar med varandra och studstar iväg kan förklaras med Newtonisk fysik (och lite stöd från Coulomb också).

Bra svar!

Trådstartare #89

Sen vill jag ju passa (eller inte missa tillfället) att slå ett slag för Jacque Fresco. Visserligen lär ingen hitta en historiebok med honom i det och visserligen lever han fortfarande och är aktiv (fylld 95 i mars). Men där har du en vetenskapsman av kaliber, utan tvekan en Loenardo da Vinci i modern tappning, skillnaden är väl att det Fresco pratar om är tekniskt möjligt att konstruera idag, varav det som Leonardo tog fram saknade många viktiga material och komponenter som fick förbli ritningar och inget mer.

20 May 2012

Kopierar min fråga jag ställde i Draghons tråd:

Det är dags för FUSKA.SE DEATH MATCH ISLAND!

Du vaknar plötsligt upp, ensam, av ett högt buller och märker att du inte längre ligger ner i din säng. Utrymmet du befinner dig i är ganska litet och mörkt, och du känner hur hela rummet vibrerar. Plötsligt hör du ur högtalarna uppifrån ena hörnet av utrymmet en röst. Du blir informerad om att du eskorteras just nu till en ö via helikopter, där du och andra medlemmar från fuska.se ska utkämpa en kamp på liv och död. Du blir utrustad med en kniv och mat för två dagar. Annat såsom handeldvapen, gevär, rökgranater och proviant kommer finnas slumpmässigt utspritt på ön, förutsatt att du orkar leta efter dem i den täta djungeln.

Scenario 1: Du får veta att det endast är du och en annan som kommer mötas i kampen där endast en överlever. Dock har du fördelen att välja vem du vill strida mot. Vem anser du vara en värdig motståndare?

Scenario 2: Här kommer ni att strida i par, och ännu en gång har du turen att påverka vilka övriga som deltar. Vem kommer du välja som partner, och vilka är paret ni möter?

Jag förväntar mig ett uttömmande svar som motiverar dina val, med överlevnadsstrategier, kompletterande egenskaper och personlighetsdrag i beaktande. :D

varför har du börjat med versal i början av meningar?

Knark

hej har en fråga gillar du mej :cool: :D ^_^

Trådstartare #93
↗ till inlägget

Kopierar min fråga jag ställde i Draghons tråd:

Det är dags för FUSKA.SE DEATH MATCH ISLAND!

Du vaknar plötsligt upp, ensam, av ett högt buller och märker att du inte längre ligger ner i din säng. Utrymmet du befinner dig i är ganska litet och mörkt, och du känner hur hela rummet vibrerar. Plötsligt hör du ur högtalarna uppifrån ena hörnet av utrymmet en röst. Du blir informerad om att du eskorteras just nu till en ö via helikopter, där du och andra medlemmar från fuska.se ska utkämpa en kamp på liv och död. Du blir utrustad med en kniv och mat för två dagar. Annat såsom handeldvapen, gevär, rökgranater och proviant kommer finnas slumpmässigt utspritt på ön, förutsatt att du orkar leta efter dem i den täta djungeln.

Scenario 1: Du får veta att det endast är du och en annan som kommer mötas i kampen där endast en överlever. Dock har du fördelen att välja vem du vill strida mot. Vem anser du vara en värdig motståndare?

Scenario 2: Här kommer ni att strida i par, och ännu en gång har du turen att påverka vilka övriga som deltar. Vem kommer du välja som partner, och vilka är paret ni möter?

Jag förväntar mig ett uttömmande svar som motiverar dina val, med överlevnadsstrategier, kompletterande egenskaper och personlighetsdrag i beaktande. :D

Ok, jag tänker vara ärlig och seriös så du blir nog lite besviken på mitt svar.

Scenario 1:

Jag skulle välja någon ofarlig, i stort sätt okänd person, t.ex. Vildawille eller vad han nu heter. För för det första skulle jag aldrig kunna döda någon, så om du verkligen frågar mig och inte någon fiktionell version av mig så skulle jag inte välja någon som är potentiellt mer farlig än nödvändigt. Först tänkte jag att jag givetvis väljer någon som jag litar på och som lika lite skulle kunna döda mig, t.ex. WASD. Men efter att ha noggrannt läst förutsättningarna för scenario ett så står det att en måste dö. Om nu så är fallet så vill jag ju inte att WASD ska dö (förutsatt att det inte är jag själv). Så då är jag ju så illa tvungen att välja någon som jag inte uppriktigt skulle gråta floder av att förlora. Förutsatt att spelet bara tänker fortsätta tills någon dör utan någon yttre påverkan utifall att de båda stridande skulle bestämma sig för att inte försöka döda varandra skulle jag med en person som Vildawille nog kunna få verka någorlunda i fred, om han inte svälter ihjäl så kanske han kunde assistera mig till och med med att överleva eller/och ta sig ifrån den där ön.

Scenario 2:

Detta scenario är betydligt svårare. Eftersom två personer kommer att påverka varandra. En person kan förstärka något som den andre ger uttryck för och ge konsekvenser som inte hade kunnat uppstå med de bägge på var sitt håll. Så i motståndarlaget kan vi ta t.ex. Skelzor och Layton. Ryktet går ju att Skelzor försöker lägga in stötar på Layton och om Skelzors proritet ligger åt det håller känns det inte heller som om han är på krigsstigen. Layton är för det mesta lugn och tämligen irrationell, så hon känns inte heller som något hot och jag har svårt hur de skulle kunna trigga varandra till något farligt för mig och min lagkamrat.

När det kommer till min lagkamrat är det två viktiga parametrar som spelar roll. Personen måste ha goda kunskaper inom relevanta områden, men kanske framförallt måste jag kunna vara sams med personen. Om vi nu snackar om att överleva där som en kamp mot naturen och inte mot det andra laget kommer det vara superviktigt att våra fundamentala värderingar stämmer överrens. I sådana fall skulle jag nog välja bort vissa intelligenta på forumet som jag inte känner tillräckligt bra som t.ex. du själv, vitdom eller Mezox. WASD är ett alternativ givetvis, men hans starka sidor är programmering, filosofi och naturknark, vilka jag inte värdesätter så mycket på en öde ö med ytterst begränsade resurser. En botaniker eller liknande eller helt enkelt en överlevnadsexpert hade ju varit att föredra men jag vet inga sådana medlemmar på forumet. Så förutsatt att det gäller att överleva mer mot naturen än något annat skulle jag nog välja Musten. Han är intelligent och analytisk, kanske inte den mest motiverade alla gånger men han funkar när det behövs, och han är lugn och har kontroll på känslorna framför allt.

EDIT: Kom att tänka på att Juicelol faktiskt har lite överlevnadskunskaper från många års av friluftsfrämjande. På senare tid har det dock känts som om vi inte riktigt funkat så jag är lite tveksam. Men det är klart att ha någon som vet hur man reser ett vindskydd snabbt och vilka rötter och bär/blad etc som går att äta är ju väldigt användbart, även om jag inte vet exakt vad det är Juicelol vet mer än att resa vindskydd och tända eld. Maten är ju nästan det viktigaste så länge det inte är en väldigt kall ö vi strandsätts på.[/EDIT]

Skulle det vara tvunget att faktiskt försvara sig med eldvapen eller liknande skulle jag nog välja Kuddie. Han är intresserad av vapen och har någorlunda erfarenhet från en lång hobby av paintball. Han har även så mycket respekt för mig (så vitt jag uppfattar det) att vi skulle kunna samarbeta även i tillfällen man inte behöver skjuta på folk.

↗ till inlägget

varför har du börjat med versal i början av meningar?

Jag vet inte. Tror jag gör det mer frekvent på fuska än när jag chattar, då blir det något slags 50/50.

↗ till inlägget
hej har en fråga gillar du mej :cool: :­D ^_^
Klart jag gillar dig cappe. :D

Troll on mate. B)

Senast ändrad:

Tänk inte så mycket på att du ska döda någon.. Jag var mer nyfiken på vem du ansåg vara en värdig motståndare. :D

Trådstartare #95
↗ till inlägget

Tänk inte så mycket på att du ska döda någon.. Jag var mer nyfiken på vem du ansåg vara en värdig motståndare. :D

En motståndare som är mig värdig är en person som inte är min motståndare utan min medmänniska.

... Alltså. Vem skulle vara den största utmaningen för dig att möta i en sådan situation, som du fortfarande skulle ha chans att ta ner själv?

↗ till inlägget

Kom att tänka på att Juicelol faktiskt har lite överlevnadskunskaper från många års av friluftsfrämjande. På senare tid har det dock känts som om vi inte riktigt funkat så jag är lite tveksam. Men det är klart att ha någon som vet hur man reser ett vindskydd snabbt och vilka rötter och bär/blad etc som går att äta är ju väldigt användbart, även om jag inte vet exakt vad det är Juicelol vet mer än att resa vindskydd och tända eld. Maten är ju nästan det viktigaste så länge det inte är en väldigt kall ö vi strandsätts på.

Vi brukar fokusera mer på att ha det jävligt najs än att lära oss hur man överlever ensam i naturen, när vi är ute. Kul att du kom att tänka på mitt intresse för friluftsliv, men det har inte mycket med överlevnadskunskaper att göra.

Om du var tvungen att börja utöva en kampsport, vilken skulle det vara?

Trådstartare #99
↗ till inlägget

... Alltså. Vem skulle vara den största utmaningen för dig att möta i en sådan situation, som du fortfarande skulle ha chans att ta ner själv?

En kanin kanske... Alltså du frågar mig om saker som JAG skulle klara. Det har inte så mycket med motståndaren att göra som med vad jag är. Hade jag varit en känslokall empatilös Vietnamveteran i 30-årsåldern hade jag kunnat kötta ner vem som helst. Men du frågar inte vem en känslokall empatilös Vietnamveteran i 30-årsåldern skulle kunna besegra, du frågar vem jag kan besegra. Och jag är så pass pacifistisk och snäll att det är otänkbart för mig att döda en annan människa. Jag skulle på min höjd försöka oskadliggöra personen, skjuta dem i foten eller ge dem ett köttsår någonstans med en kniv, men om de nu är ute efter att faktiskt döda mig så skulle jag antagligen bli dödad.

Jag är ledsen Whore, men frågan du ställer är inte kompatibel med svaret du söker.

↗ till inlägget
Om du var tvungen att börja utöva en kampsport, vilken skulle det vara?
Aikido, man använder i princip motståndarens kraft och vänder den för att avväpna den andre. Fantastisk kampsport. Aldrig jävla CP-boxning, primitivare sysselsättning får man leta efter. ;)

Senast ändrad:

Om du upptäcker något som är nytt för dig, är det då viktigt för dig att ta reda på exakt vad det är för något och hur det fungerar?

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in