Hoppa till innehåll

Mot Någon Lag Om Man Länkar Till Ett Spel?


Epixa

Rekommendera inlägg

Jag Lade denna tråd här för att det är på datorn, Men om den ligger fel flytta.

 

Okej, Jag har en liten fråga om man länkar till ett spel via Html kodning jag menar:

 

<embed width="300" height="500" name="plugin" src="******Spel*******" type="application/x-shockwave-flash">

 

Så man kan köra det från en annan sida fast det ligger på den en annan server. Om ni fattar vad jag menar, T ex Om man kör ett Html Dokument med den kodningen där uppe och länk till .swf filen så man kan spela det på ens egen hemsida fast det ligger på en annan?

 

 

 

Är det mot en lag? liksom jag har ju inte spelet på min server men jag länkar till det..

 

 

Tacksam för svar ;)

 

 

(Har inte gjort det som står där).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så länge du hänvisar till orginalsidan tror jag det är lungt. Vissa hemsidor uppmanar även till att bädda in deras spel. Om du inte gör nån seriös jättestor sida och tjänar pengar på andras verk är det värsta som kan hända att skaparen kontaktar dig och ber dig ta bort det.

 

Sen så är din html fel. Taggar som inte har en sluttag ska se ut på ett visst sätt. <b> stängs med </b> men eftersom br-taggen inte har ett slut är det <br /> som är standard med mellanrum och snestreck efter sådär. Om du däremot har en </embed> efteråt så gör du rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så vitt jag vet så är det inte förbjudet att länka något. Men det har ju varit lite tjaffs om huruvida det kan klassas som typ "uppmuntran till brott", eller att man tillhandahåller "verktyg" för brott. Men det argumenteras oftast med saker som att man skulle bli dömd för att ha sålt alkohol till någon som sedan kör rattfull.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så vitt jag vet så är det inte förbjudet att länka något. Men det har ju varit lite tjaffs om huruvida det kan klassas som typ "uppmuntran till brott", eller att man tillhandahåller "verktyg" för brott. Men det argumenteras oftast med saker som att man skulle bli dömd för att ha sålt alkohol till någon som sedan kör rattfull.

Tackar För svar. :D

 

 

Så länge du hänvisar till orginalsidan tror jag det är lungt. Vissa hemsidor uppmanar även till att bädda in deras spel. Om du inte gör nån seriös jättestor sida och tjänar pengar på andras verk är det värsta som kan hända att skaparen kontaktar dig och ber dig ta bort det.

 

Tackar för svar :)

 

 

----

Sen så är din html fel. Taggar som inte har en sluttag ska se ut på ett visst sätt. <b> stängs med </b> men eftersom br-taggen inte har ett slut är det <br /> som är standard med mellanrum och snestreck efter sådär. Om du däremot har en </embed> efteråt så gör du rätt.

Jag kopiera från en sida som exempel..

 

---

Men man borde ju tycka att det borde va lite olagligt, Det är ju nästan exakt som man har spelet själv på sin egen server/webbhotell.. Man tycker ju att det borde vara olagligt att göra så. Men inte för att jag vill att det ska vara olagligt....

 

 

 

 

------------------------------------------

Kanske skrivit knasigt någon stans är lite seg i huvudet idag...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Torrentsidor har dock bara länkar och tillhandahåller inget material själv och de har företagen blivit sura på. Men om du gör en egen liten hemsida är det ingen som bryr sig.

Det har du rätt i, men är det inte skillnad mellan Flash spel och Torrents när det gäller länkning?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I och med att du publicerar(genom länkning) någon annans upphovsrättsskyddade material måste du hänvisa till upphovsrättsinnehavaren också, om inte du och upphovsrättsinnehavaren har kommit överens om någonting annat. Det är inte tillåtet att själv publicera(genom utdelning) upphovsrättsskyddat material utan tillstånd.

 

Det är inte olagligt att länka i Sverige. Planerar du däremot att placera länkar i utlandet måste du beakta det andra landets lagar.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...