Epixa Skrivet 29 Juni 2012 Rapport Dela Skrivet 29 Juni 2012 Hej, jag har problem med att få min hemsida centrad med css, jag vill att det ungefär ska va som ex fuskas lägger sig i mitten av skärmen (alltid). vad ska man skriva i. jag vill inte att den drar ut sig till alla kanter av skärmen. Jag tycker den ska ligga så som fuskas gör i mitten av den. för att min lägger sig på 0 och om jag ändrar så kommer den va olika på allas skärmar? Finns det ingen kod man skriver in för att göra detta möjligt? Tackar i för hand för svar! :rolleyes: Sidan: www.pausebreak.webs.com (Gör det oseriöst, bara en sida till mitt spel.) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 29 Juni 2012 Rapport Dela Skrivet 29 Juni 2012 Ett snabbt och fult trick är att lägga <center> över allting. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Njugen Skrivet 30 Juni 2012 Rapport Dela Skrivet 30 Juni 2012 (redigerat) Lägg in en fast bredd (t.ex. width: 980px) i den div-kontainer som du vill centrera. Sedan skriver du in margin: 0px auto 0px auto; (eller margin-left: auto; margin-right: auto;) Exempel div#minDiv { width: 980px; margin: 0px auto 0px auto; } Detta fungerar om du vill centrera annat också. Dock måste HTML-elementet vara ett såkallad "block"-element. Du kan få inline-element att bete sig block-element mha display: block. Du kan därmed rensa bort alla äckliga <center>-taggar som inte bör användas. T.ex. span#minSpan { width: 980px; margin: 0px auto 0px auto; display: block; } Redigerat 30 Juni 2012 av Njugen Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Epixa Skrivet 30 Juni 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 30 Juni 2012 Ett snabbt och fult trick är att lägga <center> över allting.Nej, det är inte så lätt tyvärr, det är bara texten som blir center. Lägg in en fast bredd (t.ex. width: 980px) i den div-kontainer som du vill centrera. Sedan skriver du in margin: 0px auto 0px auto; (eller margin-left: auto; margin-right: auto;) Exempel div#minDiv { width: 980px; margin: 0px auto 0px auto; }Detta fungerar om du vill centrera annat också. Dock måste HTML-elementet vara ett såkallad "block"-element. Du kan få inline-element att bete sig block-element mha display: block. Du kan därmed rensa bort alla äckliga <center>-taggar som inte bör användas. T.ex. span#minSpan { width: 980px; margin: 0px auto 0px auto; display: block; }fick ändå inte det att fungera?ska jag skriva hela källkoden för sidan och så någon kan fixa det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
laynus Skrivet 16 Juli 2012 Rapport Dela Skrivet 16 Juli 2012 (redigerat) #wrapper { width: 980px; margin: 0 auto; } sedan omsluter du själva innehållet med: <div id="wrapper"> <!-- din kod här --> </div> Testa med det, annars skriv hela koden så testar vi Redigerat 16 Juli 2012 av laynus Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Epixa Skrivet 17 Juli 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 17 Juli 2012 (redigerat) #wrapper { width: 980px; margin: 0 auto; }sedan omsluter du själva innehållet med:<div id="wrapper"> <!-- din kod här --> </div> Testa med det, annars skriv hela koden så testar viOch nu få med alla andra rutor?Jag lyckades ändra igår så det vart centrat på ett annat sätt.Men tycker det vore med nice med de du hjälpte mig med.Skäms lite om jag varit slarvig på att fixa alla Css saker och HTML saker.... Om du vill se koderna så får du kolla i käll koden... det vart så onödigt med mellanrum så lägger inte upp dem på fuska. EDIT: Dum jag är läste inte allt.. Redigerat 17 Juli 2012 av Nimrood Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kallebula Skrivet 18 Juli 2012 Rapport Dela Skrivet 18 Juli 2012 Och nu få med alla andra rutor?Jag lyckades ändra igår så det vart centrat på ett annat sätt.Men tycker det vore med nice med de du hjälpte mig med.Skäms lite om jag varit slarvig på att fixa alla Css saker och HTML saker.... Om du vill se koderna så får du kolla i käll koden... det vart så onödigt med mellanrum så lägger inte upp dem på fuska.EDIT: Dum jag är läste inte allt..Fick du det att fungera? Ett tips är att du försöker hålla en bra struktur på din hemsida när du kodar för då blir det lättare att göra såna ändringar. :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Epixa Skrivet 18 Juli 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 18 Juli 2012 (redigerat) Fick du det att fungera? Ett tips är att du försöker hålla en bra struktur på din hemsida när du kodar för då blir det lättare att göra såna ändringar. :)Yes, men vill göra så de andra rutorna med följer med storleken på skärmen.. ;) Jag lyckades göra som det var till mobil istället. Så bilden trycks ihop. Fast då med centrat till datorn. Redigerat 18 Juli 2012 av Nimrood Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Epixa Skrivet 18 Juli 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 18 Juli 2012 Yes, men vill göra så de andra rutorna med följer med storleken på skärmen.. ;) Jag lyckades göra som det var till mobil istället. Så bilden trycks ihop. Fast då med centrat till datorn.Tackar snälla hjälpare! utan er så skulle det vara snätt :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.