Hoppa till innehåll

Den Officiella Tråden Om Microsoft Surface


Fjeddo

Rekommendera inlägg

Tjenare!

 

Till en början tänkte jag gå igenom lite om Microsoft Surface för de som inte hört talas om den, eller helt enkelt inte vet vad det är.

 

Så, vad är Microsoft Surface?

 

Microsoft Surface är helt enkelt en surfplatta som kör Windows 8 som operativsystem. Den kommer släppas i två olika versioner, dels en ARM-baserad variant som kör Nvidia Tegra 3 och Windows 8 RT, men även en annan variant med bland annat en Intel Core i5 Ivy Bridge-processor. Denna variant kommer att köra fullversionen, dvs x86-versionen, av Windows 8 Pro. ARM-plattan släpps i två versioner med en 32 respektive 64GB stor SSD för lagring, medan Pro-versionen släpps med en 64 respektive 128GB SSD. Proversionen liknar alltså mer en laptop än en vanlig surfplatta.

 

Detta betyder att du på Pro-plattan kommer kunna köra alla program utvecklade för Windows 8, det vill säga samma program som du kör på din dator om du har Windows, förutsatt att hårdvaran klarar detta. På ARM-plattan kommer du dock att få nöja dig med apparna som finns på Marketplace.

 

"Type Cover" och "Touch Cover"

 

Du kan även ansluta din surfaceplatta till ett tangentbord, antingen "Touch Cover" med touchtangenter, eller "Type Cover" med vanliga tangenter som tryck ned. Båda två ansluts magnetiskt till plattan genom att föra plattan och tangentbordet mot varandra.

 

Dessa tangentbord används inte bara som tangentbord. När du fäller ihop plattan och tangentbordet så används tangentbordet som skärmskydd. Om du någon gång vill använda plattan utan tangentbordet, men ändå inte ta lös det, så kan du vara fälla bak tangentbordet till baksidan av plattan för att tangentbordet ska inaktiveras.

 

Touchtangentbordet har även en till riktigt smart funktion, du kan nämligen lägga fingrarna på tangentbordet utan att massa knappar "trycks ned", utan dina knapptryckningar registreras inte förrän du börjar skriva.

 

 

Specifikationer för Microsoft surface (RT / Pro):

 

* OS: Windows RT / Windows 8 Pro

* CPU: Nvidia Tegra 3 (ARM) / Intel Core i5 (Dual-core Ivy Bridge)

* Batteri: 31.5 W-h / 42 W-h

* Skärm: 10,6" ClearType HD / 10,6" ClearType Full HD

* Vikt: 676g / 903g

* Tjocklek: 9,3mm / 13,5mm

* Lagring: 32 eller 64GB SSD / 64 eller 128GB SSD

* Anslutningar: microSD, USB 2.0, Micro HD Video, 2x2 MIMO antenn / microSDXC, USB 3.0, Mini DisplayPort Video, 2x2 MIMO antenn

* Lansering: I höst runt när Windows 8 lanseras / 3 månader senare, runt jul

* Pris: TBA / TBA

 

 

Så, vad tror ni om dessa plattor? Diskutera om allt som rör dem!

 

Jag själv är grymt sugen på Pro-versionen av Surface. Jag har tänkt ha den som skoldator, men eftersom att den är såpass portabel så kommer jag även att ta hem den varje dag. Kostar den under 10000kr så slår jag till.

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte heller fattat syftet med tablets. I vissa fall kan jag se hur de är mer praktiska än en laptop men det är inte ofta för en vanlig människa och bara en onödig kostnad.

 

Och vad ska den med så mycket ram till? Skriv bra mjukvara istället som inte kräver en massa ram och dessutom går snabbare. Min Raspberry Pi med Linux använder 8mb ram när inga program är startade.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Helt värdelös, precis som ipaden. Varför ha något slags mellanting av en mobil och en laptop?

Du kan inte ringa med den, inte heller göra allt som går att göra med en dator.

En urvattnad smartphone med större skärm.

Fast detta är som en laptop (iaf Pro-varianten). Du kan göra allt som du kan med en laptop. Den kan faktiskt köra alla Windowsprogram som hårdvaran tillåter.

 

Och vad ska den med så mycket ram till? Skriv bra mjukvara istället som inte kräver en massa ram och dessutom går snabbare. Min Raspberry Pi med Linux använder 8mb ram när inga program är startade.
Minne som i lagring, inte RAM. ;) Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Minne som i lagring, inte RAM. ;)

Jaha, läste inte så noggrant :P Ser nu att du inte ens nämnt ram. Hursomhelst håller det jag säger. Min fina Linuxdator använder just nu 800mb ram med webbläsare och en massa program uppe. Så mycket tar W7 utan program uppe alls eller? Och det är 100 gånger så mycket som min RPi. Och W8 blir säkert värre. Men nu ska jag inte börja sprida min Linuxpropaganda i denna tråden också. Svara i Linuxtråden om ni undrar något.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Jaha, läste inte så noggrant :P Ser nu att du inte ens nämnt ram. Hursomhelst håller det jag säger. Min fina Linuxdator använder just nu 800mb ram med webbläsare och en massa program uppe. Så mycket tar W7 utan program uppe alls eller? Och det är 100 gånger så mycket som min RPi. Och W8 blir säkert värre. Men nu ska jag inte börja sprida min Linuxpropaganda i denna tråden också. Svara i Linuxtråden om ni undrar något.

Ja, linux är ju inte alls lika krävande som Windows. Just nu använder min dator med W7 1,67GB RAM när jag har uppe 3 flikar i chrome, steam, spotify, och säkert något mer litet program. W8 är dock ganska mycket snabbare än W7, så det borde ju dra mindre RAM.

 

Hur som helst så bör det ju gå att installera Linux på plattan om man vill, iaf på x86-varianten, eller?

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Microsoft kommer förmodligen begränsa det, eftersom att det är deras produkt. Precis som Apple tex begränsar att man inte kan installera andra OS på iPhone.

Det har folk i alla fall lyckats med. Kommer väl knäckas på denna också förr eller senare.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Linux stöder en väldans massa arkitekturer, bland annat ARM. Problemet är att microsoft vill begränsa allt och kommer göra det svårt för användare att göra annat än vad microsoft vill.

Fast om vi nu fokuserar på Pro-varianten, det vill säga den som kör "riktiga" Windows, borde det inte gå att installera Linux via tex USB? Även om Microsoft försöker blocka det så lär ju någon hemmafixare hitta någon lösning, typ som när man jailbreakar appleprodukter eller rootar androidtelefoner.

 

Äh, jag ska ändå köra Windows på den. Blir bara nyfiken. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...