Hoppa till innehåll

Fyra Frågor Rörande Youtube


Antonioz
 Dela

Rekommendera inlägg

 

1: Om man funderar på att göra en stop motion-film till youtube, vilket format ska då bilderna sparas i?

Bilderna är gjorda i paint och jag sparar dem vanligtvis i jpg men när jag lägger dem i ett

redigeringsprogram så blir de suddiga.

 

2: Om man nu gör en stop motion-film, vilket redigeringsprogram föreslår ni? Det ska vara ett

bra men ska ändå vara gratis. Har använt windows movie maker än så länge.

 

3: Hur fungerar copyright-reglerna på youtube? Kan man använda vilken musik som elr vad ska

man göra för att undvika att få sina videos ljud borttagna? Kanske finns det någon sida med

musik man kan använda?

 

4: Finns det något gratis program där man kan göra sin egen musik och hur fungerar isåfall

youtubes copyright-regler om att lägga upp denna musik i sina videor?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1: Om man funderar på att göra en stop motion-film till youtube, vilket format ska då bilderna sparas i?

Bilderna är gjorda i paint och jag sparar dem vanligtvis i jpg men när jag lägger dem i ett

redigeringsprogram så blir de suddiga.

 

2: Om man nu gör en stop motion-film, vilket redigeringsprogram föreslår ni? Det ska vara ett

bra men ska ändå vara gratis. Har använt windows movie maker än så länge.

 

3: Hur fungerar copyright-reglerna på youtube? Kan man använda vilken musik som elr vad ska

man göra för att undvika att få sina videos ljud borttagna? Kanske finns det någon sida med

musik man kan använda?

 

4: Finns det något gratis program där man kan göra sin egen musik och hur fungerar isåfall

youtubes copyright-regler om att lägga upp denna musik i sina videor?

1. PNG

2. WLM funkar bra.

3. Sök på non-copyright music på google.

4. Youtube kommer inte blocka din musik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. PNG

2. WLM funkar bra.

3. Sök på non-copyright music på google.

4. Youtube kommer inte blocka din musik.

Låter som bra svar men på sista frågan så vill jag gärna ha ett tips på något program där man gör sin egen musik.

Jag tänker att programmets skapare kanske vill ha sitt namn utskrivet i videon om man har använts dennes program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter som bra svar men på sista frågan så vill jag gärna ha ett tips på något program där man gör sin egen musik.

Jag tänker att programmets skapare kanske vill ha sitt namn utskrivet i videon om man har använts dennes program?

Det tror jag inte. Men jag vet att många använder sig av programmet FL studio men jag är osäket på om det är gratis eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det tror jag inte. Men jag vet att många använder sig av programmet FL studio men jag är osäket på om det är gratis eller inte.

Det finns en gratis-version att ladda ned.

 

Annars kostar full-versionen... en hel del varierande på vad man väljer.

(dayum)

 

Det finns vägar att skaffa det gratis, dock inget vi kommer diskutera här, som du får lista ut själv.

Redigerat av Distinction
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Gör nu min tråds titel orättvisa och ställer en 5:e fråga vilken jag också ställt i en annan tråd men skulle gärna vilja ha ett klarare svar:

 

Om jag lägger upp ett klipp av en film eller en låt på youtube, måste man, som svaret i den tråd där frågan tidigare ställdes var, be om tillåtelse för att få använda filmen elr låten?

 

Jag tänker främst på den mängd videoklipp och låtar som redan är upplagda där, har alla tagit sig besväret och bett om tillstånd elr finns det något annat sätt att gå till väga för att slippa copyrights-problem?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Youtube kommer göra restriktioner automatiskt på din video ang. copyrights. Vissa låtar kanske är strikt förbjudna och då tar youtube bort ljudet på videon helt och hållet, och sedan kan det variera till olika länder osv.

 

Så du kommer inte behöva be om tillåtelse då det kommer rättas automatiskt :cool:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Youtube kommer göra restriktioner automatiskt på din video ang. copyrights. Vissa låtar kanske är strikt förbjudna och då tar youtube bort ljudet på videon helt och hållet, och sedan kan det variera till olika länder osv.

 

Så du kommer inte behöva be om tillåtelse då det kommer rättas automatiskt :cool:

Jo visst men jag vill ju inte lägga ner tid på en video som ändå kan komma att bli borttagen xd

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ytterst sällsynt att ljudet på en video blir anledningen till borttagning, det brukar vara själv bilderna som gör det, t ex reklamfilmer och otillåtna trailers etcetera.

Förlåt om jag låter tjatig, vill bara vara säker på mina frågor xd

 

Om vi då bortser från ljudet och kollar på filmklippet i sig, att använda en film i sin egen youtube video, kan detta resultera till någon sorts copyright-medföljd och hur kan man isåfall undvika detta, är enda sättet att be om tillstånd för användning av filmen?

 

Vi kan ju tillexempel ta parodin ''sagan om ändringen'', denna serie av parodier blev ju ljudet borttagna från och nya videor med nytt ljud laddades uppför att ersätta de förra.

 

Vad var det som resulterade till att de gamla videornas ljud blev borttaget?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...