Hoppa till innehåll

Mäta Hög Iq


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäller samma regler när man mäter extremt låg IQ? Finns det nån wikipedia-sida för personen med lägst IQ också?

Ja det är samma matematiska regler för folk med mycket låg IQ och statistiskt sett borde det alltså finnas en person med 7 i IQ i världen, och denna person har lägst IQ i hela världen. Fast det är klart, omgivningen påverkar ju i realiteten så personer med väldigt låg IQ har svårare att överleva. T.ex. i Sverige räknas man som mentalt efterbliven mer eller mindre med en IQ på 80 eller lägre och får stödhjälp för annars hade man inte klarat sig särskilt bra i det svenska samhället. Så även om det borde finnas en med 7 i IQ så är det inte säkert att denne överlevde särskilt länge och det är mycket troligt att en sådan person aldrig kunde lära sig vitala saker som att äta eller liknande. 7 IQ är oförståeligt lite och mycket lägre än de flesta andra däggdjur har i snitt.

 

Skulle nog inte tro det då låg IQ oftast grundas i någon sjukdom eller liknande, skulle nog vara ganska dumt att utmärka någon för att ha låg IQ, speciellt om det var pga. en sjukdom :)

IQ är väldigt genetiskt styrt/reglerat. Det är därför man ser att människor från olika folkslag oavsett av vart de bor presterar ungefär lika bra på IQ-test. T.ex. Ligger snitt IQn i norra Afrika och mellan-östern på ca 80 medan den i övriga Afrika ligger på 67-69. och hos pygméer är snitt-IQn så låg som 54. Dessa människor är inte sjuka, de är bara ointelligenta.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:National..._Inequality.png

 

Jag skulle nog tycka det var intressant. Men om personen inte är smart nog att kommunicera så skulle det väl bli problem. Jag tänker på hur intressanta tankar barn kan ha ibland som ser världen på sitt sätt, någon med extremt låg IQ skulle kunna ha samma.

 

Sen en snabbfråga, är IQ 50 lika avvikande som IQ 200? Eller är det mot 150? Jag kan inte exakt hur den funkar. Och jag har svårt att tro att 100 är snitt då jag nästan aldrig hört någon som gjort ett test få under 100 eller att jag mött någon person jag kan tro ha det.

Barn tänker oftast på andra sätt (åtminstone i väst) för att de inte har hunnit bli blivit reglerade av vad som funkar och inte och hur saker görs och inte gör enligt samhällets normer. Detta är något som tyvärr tränas bort i vårt utbildningssystem men det har inte något direkt samband med IQn att göra även om det kan påverka lite grann.

 

Det är lika avvikande att ha 50 över som att ha 50 under snittet. Och jo snittet ligger på 100, IQ är definierat så. I hela världen ligger snittet på 100 och i sverige ligger snittet på 101 relativt världssnittet. Du som har rätt hög IQ beblandar ju dig mer eller mindre automatiskt med folk som har hög IQ också eftersom det är dem du tycker är intressanta i och med att du kan relatera till dem. Men det finns en väldigt många ointelligenta personer där ute som väger upp dig och alla dina kompisar. Jag känner också väldigt få med en IQ ens nära 100 eller under och jag skulle gissa att de flesta i min klass har en IQ på 125 eller uppåt.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

IQ är väldigt genetiskt styrt/reglerat. Det är därför man ser att människor från olika folkslag oavsett av vart de bor presterar ungefär lika bra på IQ-test. T.ex. Ligger snitt IQn i norra Afrika och mellan-östern på ca 80 medan den i övriga Afrika ligger på 67-69. Dessa människor är inte sjuka, de är bara ointelligenta.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:National..._Inequality.png

Nu får du förklara dig lite, för det där har jag aldrig hört något om tidigare. Den där kartan säger ju ingenting om hur IQ skiljer sig mellan folkslag. Om du jämför med:

 

 

Så ser du att IQ korrelerar väldigt starkt med välstånd, bortsett från Kina som enligt din karta skulle ha en väldigt hög genomsnittlig IQ. Det skulle vara intressant att se källorna på det också? Att invånarna i Hong Kong, Taiwan, Singapore och Japan har hög IQ är väl allmänt känt, men det låter inte så troligt att genomsnittet sett över hela Kina skulle vara så högt om man jämför med grannländerna.

 

Hur vet du att det helt enkelt inte är så att fattiga människor äter sämre och får sämre utbildning och intellektuell stimulans -> lägre IQ? Det är den versionen jag har hört förut i alla fall. Kan du visa någon källa på att IQ skulle vara genetiskt förutbestämt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har inte tänkt tanken att välstånd korrelerar med IQ? Det är inte så lätt att bygga en nation när landet har en snitt-IQ som är lägre än många som klassas som gravt efterblivna med svenska mått. Och vad har genomsnittet i Kina att göra med grannländerna?

 

http://www.iqtestexperts.com/iq-myths.php

Experts believe that the genes affect our IQ by 40 to 80 percent

 

http://www.americancivilrightsreview.com/africanfailure.html

Back in America, only 16% of African Americans have IQ's above 100 points,

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence

They state that the black-white IQ difference is about 15 to 18 points or 1 to 1.1 standard deviations (SDs), which implies that between 11 and 16 percent of the black population have an IQ above 100 (the white mean).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Tra..._Adoption_Study

http://en.wikipedia.org/wiki/Heritability_of_IQ

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det fanns ju den där med 210 IQ, borde det inte finnas någon med -10 då statistiskt sätt? Om det avviker 110 åt andra hållet.

 

Alla dessa med låg IQ borde skapa en förening motsvarande mensa, hehe.

Som sagt, 210 är bara en helt påhittad siffra eftersom man inte kan mäta högre än 150 som vitdom sa. Och även om man åtminstone kunde säga att han är den intelligentaste som finns så borde han ha närmare 193. Men rent hypotetiskt går det att ha negativ IQ även om jag har svårt att tänka mig att en människa med så låg IQ ens skulle kunna födas levande.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yes, negativ IQ, precis vad jag ville höra. Men varför skulle man inte kunna födas med det? Det är inte så att man är för dum för att kunna andas liksom.

Alltså IQn är ju ett resultat av hjärnans konfiguration, och inget i hjärnan (likt allt annat) är helt isolerat. En så otroligt låg IQ kommer allvarligt påverka andra delar av personligheten och hjärnans funktioner. Titta på en normalbegåvad person som lär sig prata t.ex. vid ungefär 1.5 år ålder och jämför det med han som har 193-210 som lärt sig 5 språk och räknade matematik som motsvarar den gymnasiematte för naturare och teknikare vid den åldern. Lika stor skillnad är det mellan någon som har 7 i IQ och någon som har 100. Det skulle inte förvåna mig om en sådan person var "för dum för att andas".

 

Personer med "Lissencephaly" har en IQ på ner emot 20, och de dör oftast efter bara några månader.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lissencephaly

 

Och det är viktigt att notera att även om den matematiska formeln är jämt fördelad kring 100 och att det är like ovanligt med folk som har 100+x i IQ som det är med folk som har 100-x så är det inget som säger att det är lika dåligt att ha det ena eller det andra gentemot 100. Det finns inget som säger att 100 är optimalt även om folk som har väldigt hög eller låg IQ kan ha svårt att kommunicera med andra i allmänhet pga intelligensskillnaden. Min uppfattning är att det skadar inte att ha hög IQ så länge man håller sina sociala färdigheter vässade. Vill inte dra någon speciell gräns men det kan nog börja bli lite jobbigt om man har en IQ på ca 150 eller högre. Men det beror givetvis på i vilken omgivning man är privilegierad att befinna sig och om den ger den ger den stimulans som krävs.

 

Faktiskt väldigt intressant ämne och jag läser på allt eftersom...

Personer med 20-34 behöver ibland hjälp dygnet runt och om de har tur kan de lära sig dagliga sysselsättningar. (som att laga enkel mat, duscha, ta på sig kläder och liknande)

Personer med 35-49 kan inte läsa och har i stort sätt inga nämnvärda matematiska kunskaper. De behöver mycket hjälp och de har har något sinne för hälsa och säkerhet (typ slicka inte rent golvet med tungan och lek inte med knivar). De har också kraftiga förseningar i tal och kan inte leva på egen hand alls utan enorma stödinsatser.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har inte tänkt tanken att välstånd korrelerar med IQ? Det är inte så lätt att bygga en nation när landet har en snitt-IQ som är lägre än många som klassas som gravt efterblivna med svenska mått. Och vad har genomsnittet i Kina att göra med grannländerna?

Det där var en väldigt kontroversiell ståndpunkt. Får se om dina källor håller. Om du tittar på din IQ-karta till exempel så ser du att folk har lägre IQ i sydamerika än i Spanien/Portugal, trots att de har nästan samma gener i stora delar av Sydamerika som i Spanien/Portugal. Det finns ju betydligt fler förklaringar till varför väst har lyckats bäst ekonomiskt sätt, förutom IQ.

 

Om det är som du säger, så borde också befolkningen i grannländerna söder om Kina ha betydligt högre IQ, eftersom att befolkningens gener, folkgruppsmässigt, är väldigt lika kinesernas. Detsamma gäller såklart när det gäller resonemanget om tillgång till bra mat och utbildning, Kinas befolkning borde inte ha så hög IQ ftersom levnandsstandarden är väldigt lik den i exempelvis vietnam. Jag skulle vilja se vilken grund de har för Kinas höga IQ.

 

"Myth: IQ is a racist term and minorities have low IQ.

This is a myth prevalent mostly among the minorities who unfortunately have low IQs. These people have unanimously declared that IQ is a racist term used for discriminating the minorities.

Reality

We all know that IQ is not entirely genetic and is very much dependent upon the surrounding environmental changes. Low IQs of the minorities are more likely a result of discrimination in education and the atmosphere in which they have grown up. It has nothing to do with Europe or Asia, White or Black, Christians or Jews etc. It is always possible that a white person can have a low IQ and a black a high IQ and vice-versa."

 

Saxat från din källa. Motsäger ju din teori helt och hållet.

 

http://www.americancivilrightsreview.com/africanfailure.html

Den där artikeln säger ju bara att afroamerikaner har lägre IQ än europeamerikaner i genomsnitt, vilket i sig är väldigt intressant. Det enda den gör om anledningen till detta är att spekulera. Det kan lika gärna finnas andra/fler orsaker än det genetiska till att de har lägre IQ.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence

"While the existence of racial IQ gaps is well-documented and not subject to much dispute, there is no consensus among researchers as to their cause."

Samma sak här som tidigare. Hur kan du vara säker på att det existerar så stora genetiska skillnader mellan folkgrupper när inte forskarna är ense?

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Tra..._Adoption_Study

Där har vi en källa som faktiskt stöder din slutsats. Intressant. Det är ju en ganska liten studie, men när skillnaderna är såpass tydliga kan man nog ändå ana vissa slutsatser.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Heritability_of_IQ

Också intressant. Visste faktiskt inte att arvsmassan kunde ha så stor betydelse. Det är inte sånt det brukar pratas om direkt. Säger ju inte så mycket om skillnader mellan "raser" dock.

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du får tro vad du vill, jag har inget behov, nytta eller nöje av att gå in i någon djupare debatt med dig eller någon annan i ämnet. IQ är mer styrt av gener än många andra egenskaper som påverkas till större grad av omgivningen, det var allt jag försökte säga. Jag är ingen professor på ämnet och jag tänker inte sitta i flera timmar och leta fram svåråtkomliga källor. Däremot har jag en god klasskamrat som faktiskt har gjort det och är väldigt intresserad i detta och jag litar mer eller mindre på hans fakta.

 

Och det där första du citerade från IQ-myt-sidan motsäger ingenting. Det säger bara att alla svarta inte har lägre IQ än alla vita t.ex. vilket är självklart och att IQ inte är 100% genetiskt. Texten är skriven med tydliga inslag av "politisk korrekthet" där man inte vill säga att vissa grupper (minioriteter eller inte) har generellt lägre eller högre IQ än någon annan grupp.

 

Annan intressant poäng: Jämför Sydafrika och Kina. Hur förklarar du det med din "välfärdsmodell"?

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...