Intense Skrivet 24 November 2012 Rapport Dela Skrivet 24 November 2012 (redigerat) Jag hittade ett php login script till min sida. Allt funkar bra, SQL databasen och allt. Men, man kan bypassa login screenen, och jag vet inte hur man täpper igen det säkerhetshålet. Det är förmodligen rätt enkelt, men jag är nybörjare. Kan ta ett exempel: När man går in på sidan så kommer man till http://minsida.se/login.php. Om man loggar in så kommer man till http://minsida.se/home.html. Men, när man är vid login skärmen så kan man helt enkelt byta ut login.php mot home.html och så kommer man in på sidan direkt. Och jag undrar hur man gör så det inte går. Tack på förhand. Redigerat 24 November 2012 av Intense Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 24 November 2012 Rapport Dela Skrivet 24 November 2012 Byt först namn på home.html till home.php. Sedan skriver du php-kod i den för att kolla om man faktiskt är inloggad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst pong218 Skrivet 6 Januari 2013 Rapport Dela Skrivet 6 Januari 2013 (redigerat) Ett möjligt angripande för att lösa problemet är att du i login.php skapar en php session med "username" samt "password" när inloggningsuppgifterna har verifierats. Sedan i alla andra dina filer kollar du om användaren INTE har en aktiv session igång och därefter så sparkar du användaren till en lämplig plats som då bör vara login-sidan. ex. <?php session_start(); //Om antingen username eller password är tom så skickas användaren tillbaka till login.php if(empty($_SESSION['Username']) || empty($_SESSION['Password'])) { header('Location: login.php'); } ?> obs. att empty returnerar true även om SESSION['username'] aldrig definierats Redigerat 6 Januari 2013 av pong218 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Killingspree Skrivet 1 Augusti 2014 Rapport Dela Skrivet 1 Augusti 2014 (redigerat) Ett möjligt angripande för att lösa problemet är att du i login.php skapar en php session med "username" samt "password" när inloggningsuppgifterna har verifierats. Sedan i alla andra dina filer kollar du om användaren INTE har en aktiv session igång och därefter så sparkar du användaren till en lämplig plats som då bör vara login-sidan. ex. <?phpsession_start();//Om antingen username eller password är tom så skickas användaren tillbaka till login.phpif(empty($_SESSION['Username']) || empty($_SESSION['Password'])){header('Location: login.php');}?> obs. att empty returnerar true även om SESSION['username'] aldrig definieratsThis is the way to go, men jag rekommenderar att använda !empty och sedan använda else, eller att placera die(); innanför if'en, för annars så kommer man kunna se sidan som endast ska vara för inloggade iaf. Sorry för gravedigs, såg precis datumet på trådarna jag postat på. Redigerat 1 Augusti 2014 av Killingspree Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.