Hoppa till innehåll

Min Mamma Är Överbeskyddande


Nixous
 Dela

Rekommendera inlägg

Vad har hänt med detta forum? Rena mardrömmen.

 

OT

 

Är det våldsamma spel du inte får lira? Eller handlar det bara om spel i huvudtaget?

Våldsamma och våldsamma det är battlefield spel samt GTA och sånt GTA kan jag tycka är våldsamt men battlefield heroes är också våldsamt fast på ett annat sätt, och ja jag får inte spela shooter spel och min mamma säger att vi måste följa åldersgränserna även fast om jag skulle fylla 16 om en dag skulle jag ändå inte få spela ett 16 års spel (Battle Field Heroes) Eller till och med 12 om jag ska fylla 12 år om en dag skulle jag inte heller få spela ett sånt spel!!!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det är ju föga korrekt att påstå att spel har "åldersgränser", PEGI-rekommendationerna är just det, rekommendationer.

Jag anser heller ej att dessa rekommendationer borde ha en någon sorts "bestämmande kraft" enligt vilka spel som skall köpas till ungdomar eller ej. Om dina föräldrar inte kan ha en personlig åsikt angående hur lämpligt ett spel är för dig, borde de inte ha en åsikt alls.

 

Frågan är, tror din mor att spel har åldersgränser, eller är hon medveten om faktumet att de är rekommendationer? Har du övervägt att informera henne om detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag känner igen detta beteendemönster. Det sorgliga är att du aldrig kommer få din morsa att ändra sig, hur mycket logik och referenser du än slänger på henne. Det hjälper inte ett skit att säga att äldre folk i 17-20 års åldern som du pratat med på internet tycker att hon beter sig löjligt. För så länge det kommer från din mun så är det "ditt argument", och du är bara en liten elvaåring gentemot din morsa som ser sig givetvis ser sig som en relativ extrem auktoritet och ofattbart mer livserfaren än du själv. Det enda som faktiskt hade kunnat göra skillnad är om du kan hitta någon annan vuxen eller semi-vuxen som direkt kan föra din talan med din morsa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dave, tror du verkligen att en annan vuxen hade kunnat övertyga hans föräldrar? :/ Nu känner jag såklart inte hans föräldrar, men många andra uppskattar inte när andra lägger sig i hur de uppfostrar deras barn och underminerar förälderns ställning. När en förälder har fattat ett beslut så håller de sig nästan alltid till det beslutet, annars visar man att tjat fungerar och alla framtida beslut kommer bli svårare att efterleva.

 

Det är ju föga korrekt att påstå att spel har "åldersgränser", PEGI-rekommendationerna är just det, rekommendationer.

Jag anser heller ej att dessa rekommendationer borde ha en någon sorts "bestämmande kraft" enligt vilka spel som skall köpas till ungdomar eller ej. Om dina föräldrar inte kan ha en personlig åsikt angående hur lämpligt ett spel är för dig, borde de inte ha en åsikt alls.

 

Frågan är, tror din mor att spel har åldersgränser, eller är hon medveten om faktumet att de är rekommendationer? Har du övervägt att informera henne om detta?

Va? Rekommendationerna finns ju där för att en förälder inte kan bilda sig en personlig uppfattning (vilket kräver att man personligen spelar spelet) kring vartenda spel deras ungar vill ha.

 

"Det här spelet riktar sig till personer över 18. Vill du köpa det till din 11-åring är det upp till dig"

 

Dessutom OP, att man inte får spela spel X spelar inte så stor roll. Det är antagligen något man inser när man blir äldre, men det är inte hela världen om du inte får spela Battlefield Heroes eller något annat spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dave, tror du verkligen att en annan vuxen hade kunnat övertyga hans föräldrar? :/ Nu känner jag såklart inte hans föräldrar, men många andra uppskattar inte när andra lägger sig i hur de uppfostrar deras barn och underminerar förälderns ställning. När en förälder har fattat ett beslut så håller de sig nästan alltid till det beslutet, annars visar man att tjat fungerar och alla framtida beslut kommer bli svårare att efterleva.

Va? Rekommendationerna finns ju där för att en förälder inte kan bilda sig en personlig uppfattning (vilket kräver att man personligen spelar spelet) kring vartenda spel deras ungar vill ha.

Jag vet att det är större sannolikhet om inte annat. Vuxna är generellt mer öppensinnade mot andra vuxna än mot barn. Man utgår lätt från att ens egna livserfarenhet innebär att barn inte har några särskilt goda poänger i det dem säger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Va? Rekommendationerna finns ju där för att en förälder inte kan bilda sig en personlig uppfattning (vilket kräver att man personligen spelar spelet) kring vartenda spel deras ungar vill ha.

 

"Det här spelet riktar sig till personer över 18. Vill du köpa det till din 11-åring är det upp till dig"

 

Dessutom OP, att man inte får spela spel X spelar inte så stor roll. Det är antagligen något man inser när man blir äldre, men det är inte hela världen om du inte får spela Battlefield Heroes eller något annat spel.

Och därmed kan vi konstatera att OPs förälder litar mer på ett privatföretag än på sin egen son, eller på sig själv. Jag anser det ej vara korrekt att lita på PEGIs rekommendationer, eftersom de ofta verkar ganska arbiträra.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja. Det är väl klart de litar mer på en organisation vars jobb det är att testa spel och utfärda märkningar efter rekommenderad åldersgräns/innehåll än på en 11-åring som vill spela ett coolt spel. Hela poängen med PEGI är ju att föräldrar skall kunna få en bild av spelets innehåll utan att behöva spela det själva, från en oberoende källa som arbetar med detta. OP är ju väldigt partisk i frågan, och från en förälders synvinkel knappast tillförlitlig.

 

Naturligtvis litar man mer på någon som arbetar med att testa spel i sådana här frågor än någon som inte gör det. Precis som man litar mer på en jurist i juridiska frågor. Pegi ägs av en icke vinstdrivande branschorganisation och två oberoende organ testar spelen mot Pegis kriterier. Jag tror att man kan känna sig relativt säker på att deras förslag inte är helt åt skogen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och därmed kan vi konstatera att OPs förälder litar mer på ett privatföretag än på sin egen son, eller på sig själv. Jag anser det ej vara korrekt att lita på PEGIs rekommendationer, eftersom de ofta verkar ganska arbiträra.

Även om jag till stor del håller med guggo så kan det ju finnas en idé att kolla upp snabbt vad de olika åldersgränserna baseras på och avgöra vilken mental ålder man anser sitt barn att ligga på, en del är före och har inga problem med våld och eller blod etc medan andra är efter och har stora problem med den typen av fiktion även högt upp i åren. Det är inte allt för mycket begärt av en förälder kan man tycka att kolla snabbt vad som står bakom PEGIs bedömning och kolla på trailern för ett spel som ens barn är intresserad av.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även om jag till stor del håller med guggo så kan det ju finnas en idé att kolla upp snabbt vad de olika åldersgränserna baseras på och avgöra vilken mental ålder man anser sitt barn att ligga på, en del är före och har inga problem med våld och eller blod etc medan andra är efter och har stora problem med den typen av fiktion även högt upp i åren. Det är inte allt för mycket begärt av en förälder kan man tycka att kolla snabbt vad som står bakom PEGIs bedömning och kolla på trailern för ett spel som ens barn är intresserad av.

Absolut. Jag håller helt med om att föräldern borde göra lite lättare undersökningar kring spelet. Många föräldrar är dock helt okunniga när det kommer till spel, och vissa även när det gäller datorer. Då tänker de antagligen inte på att gå till www.youtube.com och söka på GTA IV Trailer (som för övrigt är väldigt ovåldsam).

 

Jag tycker OP borde be sin mamma att i alla fall titta på trailers för spelet och läsa lite om det. Någon recension och wikipedia. Även om hon antagligen inte kommer ändra sig så är det en vettig begäran!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ja, uh ja. Jag minns när jag var 11. Jag tror jag hade en Nokia 3330 då (i ett 3310-skal). Nuförtiden ser man ju 11-åringar med smartphones.

Min kusin som är 7 år har precis fått en iphone 4 , helt sjukt ju!

 

OnT: Jag bryr mig själv inte så mycket av vad mina föräldrar säger om jag ska vara ärlig, de förstår inte att man är social med sina vänner när man spelar, alla växer upp olika en del med ekollon och en del med datorer och de flesta föräldrar följer helst inte med utvecklingen (iaf inte min pappa som fortfarande har en gammal nokia med svartvit skärm lol)

Redigerat av Thegamero
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min kusin som är 7 år har precis fått en iphone 4 , helt sjukt ju!

 

OnT: Jag bryr mig själv inte så mycket av vad mina föräldrar säger om jag ska vara ärlig, de förstår inte att man är social med sina vänner när man spelar, alla växer upp olika en del med ekollon och en del med datorer och de flesta föräldrar följer helst inte med utvecklingen (iaf inte min pappa som fortfarande har en gammal nokia med svartvit skärm lol)

Min kusin som är 3 år fick en iPad. Ja, det är ganska sjukt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...