wubo Skrivet 15 Januari 2013 Rapport Dela Skrivet 15 Januari 2013 allå jag har sen en tid tillbaka haft en så kallad "newtons vagga" in min ägo. Men jag undrar lite om den. För håller jag upp den kula som är längst ut i kanten, si så där 8 cm från den näst yttersta. och när jag släpper den så börjar ju kulan på andra sidan studsa och sen tvärtom och så vidare. men den "dör" efter 45 studsar/20 sekunder. så min undran är ska inte den hålla på längre? Jag bara undrar så om jag vet om min är kass. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 15 Januari 2013 Rapport Dela Skrivet 15 Januari 2013 (redigerat) Om de andra kulorna börjar gunga signifikant så är det en dålig vagga. Det innebär att energin fördelar sig på alla kulor och inte fortplantar sig igenom. Det har att göra med att materialet i kulorna absorberar en del. Ett tydligt exempel på det är mythbusters super sized Newtons vagga: där insidan är fylld med betong som absorberar en hel del av energin. De säger också i klippet att deras skrivbordsexemplar förlorade 2% av sin energi i varje stöt. vilket på 45 stötar som i ditt fall skulle tagit ner höjden som kulan når till 40% av den ursprungliga höjden. Så om din stannar mer eller mindre efter 45 stötar så är den rätt dålig ja. Det mått som är intressant i sammanhanget är höjden över jämviktsläget som du släpper den ifrån, inte ju långt bort den är. Redigerat 15 Januari 2013 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
wubo Skrivet 15 Januari 2013 Författare Rapport Dela Skrivet 15 Januari 2013 hmmhmm, finns det något sätt att förbättra prestandan på min vagga då? :( typ något band längst upp så att det håller ihop trådarna mer? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 15 Januari 2013 Rapport Dela Skrivet 15 Januari 2013 Annat än att verkligen kolla att alla trådar är exakt lika långa tror jag inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.