Hoppa till innehåll

Köpa Dator


SarahDessi
 Dela

Rekommendera inlägg

Ok snabbt och generellt så är det lite så här med datorkomponenter (WASD kommer säkerligen komma och rätta mig och säga att det inte alls är så):

 

Hårddisk - Lagrar alla sparade filer så som spelfiler, bilder, musik med mera. Hårddisken ser till att det som finns på datorn finns kvar även om du bryter strömmen. Storlekar på hårddiskar brukar vara i storleksordningen 250GB - 1000 GB. 1 TB = 1000 GB.

 

RAM-minne - Ramminnet kan liknas vid hjärnans korttidsminne och är det som "minns" vilka program som är igång. Typiska storlekar för RAM-minne är 4GB-8GB.

 

Processor - Processorn är datorns räknedel, den gör de flesta av alla beräkningar som behövs för att program ska fungera, särskilt i spel jobbar processorn mycket för att göra alla matematiska beräkningar om vad som händer från användarens input. Typiska hastigheter på processorn är 2 GHz - 3.5 GHz. Processorer kan också ha flera "kärnor", alltså olika delar, där varje del har hastigheten som anges. Alltså är en 2 GHz quad-core (fyra kärnor) dubbelt så snabb som en 2 GHz dual core (två kärnor).

 

Grafikkort - Grafikkortet räknar ut var och hur en bild på skärmen ska visas, vilka pixlar som ska tändas och släckas. Grafikkortet spelar in vid film och spel där många bilder snabbt ska visas med hög upplösning. Vanliga storlekar på grafikkort är 500 MB - 2 GB.

 

Moderkort - Moderkortet är den stora skivan i datorn som håller ihop alla andra komponenter, det funkar lite som en motorväg mellan de olika komponenterna. Om man köper en färdig dator så är inte detta av någon större vikt.

 

Nättaggregat - Nätagget är det som ger ström till datorn, om man inte bygger själv så är nätaggregatet redan anpassat till hur mycket ström som de andra delarna behöver.

 

För Sims 3 hittar jag bara minimumkrav. Men personligen har jag som tumregel att minimumkraven * 1.5 brukar räcka för att kunna spela spelet på mycket bra inställningar (kanske inte allt på max under alla förutsättningar dock). För minecraft skulle jag rekommendera åtminstone 1 GB Grafikkort och 8 GB RAM om du kör med mycket mods och texture packs. Kör du nästan uteslutande vanilla så räcker det med 500 MB grafikkort och 4 GB RAM.

OJ! :o Nu blev det mycket :o

Men vad jag fattade så gäller typ 1 GB på grafikkortet och typ 6-8 RAM? Bara så jag vet vad jag ska fråga efter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

OJ! :o Nu blev det mycket :o

Men vad jag fattade så gäller typ 1 GB på grafikkortet och typ 6-8 RAM? Bara så jag vet vad jag ska fråga efter.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ACER-...html?langId=-16

där, 6GB RAM, 1GB VRAM och en i5a, typ det du behöver. dock windows 8 som om jag ska vara ärlig inte är ett så stort fan av.

 

Skärmupplösningen är inte den bästa såg jag också, men om du är okej med 1366x768 så go for it.

Redigerat av Touchmagic
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ACER-...html?langId=-16

där, 6GB RAM, 1GB VRAM och en i5a, typ det du behöver. dock windows 8 som om jag ska vara ärlig inte är ett så stort fan av.

 

Skärmupplösningen är inte den bästa såg jag också, men om du är okej med 1366x768 så go for it.

okiii :D Tack, ska kolla den, även om de fanns nån bättre, men nu vet jag att den int e så dyr :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OJ! :o Nu blev det mycket :o

Men vad jag fattade så gäller typ 1 GB på grafikkortet och typ 6-8 RAM? Bara så jag vet vad jag ska fråga efter.

Ja alltså det beror ju på om du

1. Vill ha en dator som specifik klarar vissa saker (t.ex. Sims 3 på höga inställningar och Minecraft)

2. En dator som generellt klarar de flesta spel på höga inställningar eller liknande

3. Det bästa du kan få för 10k :-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja alltså det beror ju på om du

1. Vill ha en dator som specifik klarar vissa saker (t.ex. Sims 3 på höga inställningar och Minecraft)

2. En dator som generellt klarar de flesta spel på höga inställningar eller liknande

3. Det bästa du kan få för 10k :-

 

E ju innne på att kunna spela de flesta spel, men helst sims 3 och Minecraft :D

 

Finns den på media markt? Nu låter jag lite som Ove Sundberg, men vill helst int lägga för mycket på den, sa 10.000:-, men de e bara om de e de jag måste lägga

Men tack för tipset, sparar länken :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...