Hoppa till innehåll

Hoppa Gymnasiet


Rhino
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej.

 

Jag är inte den som tänker göra det, men ändå. Om jag skulle hoppa gymnasiet, vad har ja för hopp i framtiden då? Kan jag få ett jobb med lön över 20k (t.ex) eller får ja städa toaletter på t-centralen?

 

Kan man ens få ett jobb? Och om jag inte lyckas, Vad gör jag då? T.ex om jag hoppar, får inget jobb. Vart får jag då pengar ifrån? Blir det A-Kassa då?

 

Skulle aldrig kunna tänka mig att leva på det, att veta att nån annan sliter för att jag ska sitta hemma och klia mig i analen. (aKassa)

Redigerat av Rhino
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allt är kontakter. En äldre i min klass på högskolan jobbar även på ett gymnasie och de behövde en vikarie i matte så där fick jag hoppa in i 2 veckor. Och en jag känner jobbar som programmerare och hans jobb är i behov av fler anställda så där skulle jag säkert få jobb om jag ansöker.

 

Dessa exempel kräver dock någon kunskap. Om du går runt och frågar mataffärer om de behöver folk har du en chans att få jobba med att i kassan. Jag kan komma på 3 jag känner som gör det men alla har gått ur gymnasiet. Du kan tänka dig själv att en 15-åring som hoppat av gymnasiet inte är så attraktiv för företag att anställa.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan tänka dig själv att en 15-åring som hoppat av gymnasiet inte är så attraktiv för företag att anställa.

Annars kan man ju säga att man vill börja sommarjobba på någon mataffär.

Sedan när sommaren är slut, kan man kanske fråga ifall man kan få deltidsjobb och förhoppningsvis kan börja jobba på heltid efter det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Annars kan man ju säga att man vill börja sommarjobba på någon mataffär.

Sedan när sommaren är slut, kan man kanske fråga ifall man kan få deltidsjobb och förhoppningsvis kan börja jobba på heltid efter det.

Ja det är också en väg. Eller om man haft praktik nånstans.
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det går ju att få jobb, men det är inte lätt. Jag vet folk med högskole-/universitetsutbildning som jobbar på Willys. Utbildning är aldrig någon garanti för något, och som WASD säger kommer det mycket ner till kontakter. Själv tror jag också att det bara kommer bli svårare och svårare att få jobb de kommande åren.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Startade den här tråden för jag är så löjligt skoltrött men ändå vill jag ut och jobba och tjäna in egna pengar som jag kan använda till mina behov. Har praktiserat på XL Bygg en gång och det var nog det roligaste jag gjort, världens trevligaste personal. Tänkte söka sommarjobb dit då jag blev erbjuden det redan efter två dagar av praktik  B)

 

Det som WASD skrev, att de beror på kontakter är ju sant. Då nån gammal polare hoppade och nu super han varje helg, från vilka pengar vet jag inte menmen. Han hoppar från jobb till jobb. 

 

Skulle absolut inte ha något emot att lassa varor på Willys etc. Skulle vara hur nöjd som helst med ett deltidsjobb. 

Redigerat av Rhino
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan säkert få ett helt ok jobb på någon butik, McDonalds eller liknande som fungerar bra när du är 15 och bor hemma. Frågan är väl dock om det kommer verka lika bra när du är 35. Vill du lasta varor på Willys (eller liknande) resten av livet? Om du inte går ut gymnasiet kommer det påverka resten av ditt liv, och personligen är jag rätt säker på att du kommer ångra dig längre fram för att du inte tog gymnasieexamen bara för att du var lite skoltrött.

 

Om du är skoltrött, så kanske en praktisk linje skulle passa dig. Snickare eller något kanske skulle fungera?

 

Edit: Sen känns det som otroligt att du skulle tycka bättre om att jobba, vilket i alla fall enligt mig är på alla sätt krävande än att plugga. Skoltiden är den lättaste tiden i ditt liv.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Edit: Sen känns det som otroligt att du skulle tycka bättre om att jobba, vilket i alla fall enligt mig är på alla sätt krävande än att plugga. Skoltiden är den lättaste tiden i ditt liv.

Går man på Handels kan jag förstå det.

 

Till OP:

Har en kompis som har gått ut gymnasiet och jobbar numera på 3 olika jobb, två dagis och burger king och ändå inte har tillräckligt med erbetstid för att fylla ut en hel vecka och ja... det är ju ingen toppenlön heller. Arbetsmarknaden är en jävla dögropp, akta dig för den så länge du kan.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går man på Handels kan jag förstå det.

 

Till OP:

Har en kompis som har gått ut gymnasiet och jobbar numera på 3 olika jobb, två dagis och burger king och ändå inte har tillräckligt med erbetstid för att fylla ut en hel vecka och ja... det är ju ingen toppenlön heller. Arbetsmarknaden är en jävla dögropp, akta dig för den så länge du kan.

 

Jag menade bara att om man blir så trött av grundskolan att man inte orkar fortsätta till gymnasiet, hur skall man då orka med ett jobb? Jag är rätt övertygad om att det är en ganska utbredd åsikt, både bland folk som arbetar både efter gymnasiet och universitetet att skoltiden var väldigt trevlig ändå. Det är klart att det är jobbigt under tiden, men i efterhand är det nog få som tycker det är roligare att lasta varor på Willys 8-17, fem dagar i veckan än att gå i skolan. Det är såklart bara min åsikt, men det känns som jag inte är ensam om den. Kort sagt tror jag att OPn kommer ångra sig i framtiden. Alla måste inte bli akademiker, men en gymnasieutbildning tycker jag man borde ha. 

 

Vad tycker din kompis om att ha tre arbeten och ändå inte ha tillräckligt med arbetstid/pengar? Är han nöjd med sin situation?

 

Edit: Dessutom så skadar det knappast att i alla fall börja på gymnasiet. Man kan ju både byta inriktningar och hoppa av under tiden.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad tycker din kompis om att ha tre arbeten och ändå inte ha tillräckligt med arbetstid/pengar? Är han nöjd med sin situation?

Mja hon tycker väl att det är ok. Hon bor ju hemma så det går ingen direkt nöd på henne och hon planerar väl att börja på universitet eller högskola nångång när hon hittar något roligt. Jag tog exemplet bara för att vis att trots att man gått ut gymnasiumet så är jobben man får (om man inte nu går ett yrkesinriktat program) inte några tip-top-jobb. Så om man hoppar av gymnasiet så lär ens chanser till ok vara ännu mindre.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så länge man bor hemma så går det ju för det mesta bra. Om vi säger att föräldrarna står får mat, husrum och alla räkningar så är det ju egentligen bara nöje och kläder kvar :) Och du har helt rätt i att jobben man kan få med en gymnasieexamen inte är fantastiska, och de man kan få efter grundskolan lär vara ännu sämre. Om man är under 16 finns det dessutom begränsningar på hur mycket och med vad man får jobba, vilket minskar troligheten att få en anställning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så länge man bor hemma så går det ju för det mesta bra. Om vi säger att föräldrarna står får mat, husrum och alla räkningar så är det ju egentligen bara nöje och kläder kvar

Men det är ju lag på att man ska betala föräldrarna för att bo hemma.

Jag vet inte vad åldern är, men jag tror att om man är omkring 20år så ska man betala ca 2000kr till sina föräldrar, eller vårdnadshavare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...