Proccito Skrivet 5 Maj 2013 Rapport Dela Skrivet 5 Maj 2013 Troll :? Nej men djuren ska inte märka något. Som jägare, djuren går lugnt i skogen och tänker på annat sen pang.Fast som jag har förstått det, så kan djuren kuta iväg en bit innan den faller ihop, så dom måste ju känna något. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 6 Maj 2013 Rapport Dela Skrivet 6 Maj 2013 Troll :? Nej men djuren ska inte märka något. Som jägare, djuren går lugnt i skogen och tänker på annat sen pang.Va? väldigt lite av det vi äter är vilt, och om di skulle börjar äta till största del vilt skulle ekosystemet kollapsa och mänskligheten dö ut inom 2 veckor. Sen vet jag ju inte men jag skulle tro att Proccitos sarkastiska inlägg var för att du sa att det är oacceptabelt att döda levande djur. Vilka djur kan man annars döda om inte levande? xD Vet inte om jag sagt det i tråden tidigare men enda anledningen till att vi bryr oss om hur djuren i våra slakteri dör är för att vi identifierar oss med dem. Ingen bryr sig om hur mössen som våra huskatter dödar lider och ingen tycker att vi bär något slags moraliskt ansvar där. Så det är helt och hållet en kulturell fånighet. Vi liksom "rättfärdigar" att vi dödar andra varelser genom att vi gör det "skonsamt". Om vi ändå ska döda dem (vilket jag tycker att ska göra) Så är det ju i princip skit samma hur så länge i köttprodukten blir försämrad. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Money Skrivet 6 Maj 2013 Rapport Dela Skrivet 6 Maj 2013 Det är meningen med halalslakt. Att djuret inte ska känna av någon smärta alls. Man är tvungen att ha en vass slaktkniv, och man ska täcka för djurets ögon så att den inte ser knivet. Sen så skär man artärerna vid halsen så att djuret tappar känseln direkt. EEG-nivån blir väldigt lågt i hjärnan, och enligt vetenskapliga experiment visar det sig att korrekt halalslakt ger knappt någon smärta till djuret. Men det handlar om att slakta korrekt och följa alla halalreglerna, vilket de flesta av dagens halalindustrier inte gör. Så djuret känner inte någonting vid korrekt halalslakt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
V0LFI Skrivet 6 Maj 2013 Rapport Dela Skrivet 6 Maj 2013 Man får väl tycka som man vill :) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Epixa Skrivet 6 Maj 2013 Rapport Dela Skrivet 6 Maj 2013 Orkar bara inte diskutera med folk som skriver en novell varje gång jag säger emot. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Money Skrivet 6 Maj 2013 Rapport Dela Skrivet 6 Maj 2013 Om du tycker att det där var en novell så är du mentalt instabil. För att få vettiga och seriösa svar, så krävs det att du har förmågan att läsa fyra stycken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Epixa Skrivet 6 Maj 2013 Rapport Dela Skrivet 6 Maj 2013 (redigerat) Om du tycker att det där var en novell så är du mentalt instabil. För att få vettiga och seriösa svar, så krävs det att du har förmågan att läsa fyra stycken.Vet vad en novell är. Men orkar inte svara på långa texter. Det är meningen med halalslakt. Att djuret inte ska känna av någon smärta alls. Man är tvungen att ha en vass slaktkniv, och man ska täcka för djurets ögon så att den inte ser knivet. Sen så skär man artärerna vid halsen så att djuret tappar känseln direkt. EEG-nivån blir väldigt lågt i hjärnan, och enligt vetenskapliga experiment visar det sig att korrekt halalslakt ger knappt någon smärta till djuret. Men det handlar om att slakta korrekt och följa alla halalreglerna, vilket de flesta av dagens halalindustrier inte gör. Så djuret känner inte någonting vid korrekt halalslakt.Hur kan det vara säkert att de vet att djuren inte känner något? Har professorerna testat på sig själva eller? Kanske du? Redigerat 6 Maj 2013 av Nimrood Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 7 Maj 2013 Rapport Dela Skrivet 7 Maj 2013 (redigerat) Hur kan det vara säkert att de vet att djuren inte känner något? Har professorerna testat på sig själva eller? Kanske du?>.< Nu vet jag inte om det Money säger stämmer överhuvudtaget till att börja med för det är alltid lite tvek när någon börjar referera till "veteskapliga experiment" utan att orka presentera en källa, särskilt om det är en religionsrelaterad diskussion som denna. Men iaf, smärta (och känslor överhuvudtaget) handlar om halter av specifika signalsubstanser som frisätts från hjärnan. Att mäta dessa halter är inte överdrivet komplicerat och ger ett tämligen objektivt mått på hur mycket smärta ett djur känner. Det är meningen med halalslakt. Att djuret inte ska känna av någon smärta alls. Man är tvungen att ha en vass slaktkniv, och man ska täcka för djurets ögon så att den inte ser knivet. Sen så skär man artärerna vid halsen så att djuret tappar känseln direkt. EEG-nivån blir väldigt lågt i hjärnan, och enligt vetenskapliga experiment visar det sig att korrekt halalslakt ger knappt någon smärta till djuret. Men det handlar om att slakta korrekt och följa alla halalreglerna, vilket de flesta av dagens halalindustrier inte gör. Så djuret känner inte någonting vid korrekt halalslakt.Jag citerar:The second and third questions are related and concern whether stun- ning is used. The underlying reasons why stunning is compulsory by law in some countries include prevention of animals experiencing pain during the cut and being distressed before death; hence the emphasis on humane- ness of the technique. However, the original and historical advantage of stunning an animal before slaughter was to immobilize or control move- ments. Supporters of religious slaughter methods that reject preslaughter stunning believe that their particular method is humane. Shechita precludes preslaughter stunning, whereas for Halal, provid- ing the animal does not die, it is acceptable in some countries (e.g., Turkey and Malaysia). The issue of whether the neck cut is painful has received much controversy and discussion. There are two camps about the pain is- sue: Those who think the cut is quick and painless, and therefore slaughter without stunning can be effective and acceptable, and others who argue that varying degrees of severe pain is inevitable. Scientific methods to measure “pain” during neck cutting have recently improved, and New Zealand researchers, using neurophysiologic techniques, showed neck cutting to be noxious (Gibson et al., 2009a,b), particularly when blood vessels are severed. Debate continues nevertheless, claiming that the cut did not simulate original Shechita or the knife was not long enough. Older arguments by Rosen (2004) and Levinger (1995) stating that the Shechita cut is painless because use of the sharp knife causes no pain and brain function is lost immediately still get support. While the potential for pain perception exists, other risk factors such as changes in direction of the cut, multiple cuts or performance of backup cuts, inadequately sharpened blades, thick necks, skin folds, and insufficient tension of the neck could increase chances of increased pain perception. Another concern is the delayed time to loss of consciousness after the neck cut. Following exsanguination, it is imperative that consciousness is lost rapidly. Length of time to loss of consciousness depends on a number of factors such as the method of restraint, quality of the cut, as well as spe- cies differences. Time to loss of brain function has been studied by various researchers who examined electrical activity of the brain such as electro- encephalogram (EEG)-evoked responses as well as animal reactions andreflexes. These reports revealed variations in the above-measured param-eters and durations. There is evidence, however, that in cattle, neck cutting can result in carotid occlusions and delay time to loss of consciousness (Anil et al., 1995a,b; Gregory et al., 2011). It is generally agreed that grand mal epilepsy, quiescent period, ampli- tude less than 10% of the pre-stun recording in the EEG, and absence of evoked responses are indicative of unconsciousness. However, presence of evoked potentials does not necessarily imply consciousness because visual-evoked potentials can be recorded in animals under anesthesia (EFSA, 2004). Kalweit et al. (1989) recorded visual and somatosensory responses after Shechita neck cutting without stunning in cattle and com- pared responses after captive bolt stunning. In the latter cases, both re- corded responses were lost immediately, whereas after neck cutting with- out stunning in the former, responses, although gradually being reduced in amplitude, lasted almost a minute. Therefore, the fact that brain function is not completely lost gives an element of doubt about the presence of sensibility if no stunning is used.Källa: http://animalfrontiers.org/content/2/3/64.full.pdf+html Jag vet inte jag kanske missuppfattade det men det känns som om du har fel. Redigerat 7 Maj 2013 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Money Skrivet 7 Maj 2013 Rapport Dela Skrivet 7 Maj 2013 (redigerat) Jag ber ursäkt om att jag inte kunde ge källa till mina påståenden. Jag har en väldigt tätt schema just nu, mestadels p.g.a skolan. Jag refererade till studien utförd av Prof. Wilhelm Schulze och hans kollega Dr. Hazem i Universitetet av Hanover, Tyskland. Flera elektroder implanterades kirurgiskt i skallen av djuret, och för att kunna vara rättvis så fick djuret återhämta sig i ett par veckor från ingreppet. När djuret hade återhämtat sig från ingreppet så slaktade man den enligt islamiska halal lagar. Samtidigt mätte elektroderna i skallen EEG och EKG nivån i skallen. Jag citerar resultatet: 1. The first three seconds from the time of Islamic slaughter as recorded on the EEG did not show any change fromthe graph before slaughter, thus indicating that the animal did not feel any pain during or immediately after theincision.2. For the following 3 seconds, the EEG recorded a condition of deep sleep - unconsciousness. This is due to thelarge quantity of blood gushing out from the body.3. After the above-mentioned 6 seconds, the EEG recorded zero level, sh owing no feeling of pain at all.4. As the brain message (EEG) dropped to zero level, the heart was still pounding and the body convulsingvigorously (a reflex action of the spinal cord) driving a maximum amount of blood from the body thus resulting I inhygienic meat-for the consumer. Källa: http://www.iccservices.org.uk/downloads/reports/stunning_issues__definitions_reasons_humaneness.pdf Redigerat 7 Maj 2013 av Money Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Epixa Skrivet 7 Maj 2013 Rapport Dela Skrivet 7 Maj 2013 Jag ber ursäkt om att jag inte kunde ge källa till mina påståenden. Jag har en väldigt tätt schema just nu, mestadels p.g.a skolan. Jag refererade till studien utförd av Prof. Wilhelm Schulze och hans kollega Dr. Hazem i Universitetet av Hanover, Tyskland. Flera elektroder implanterades kirurgiskt i skallen av djuret, och för att kunna vara rättvis så fick djuret återhämta sig i ett par veckor från ingreppet. När djuret hade återhämtat sig från ingreppet så slaktade man den enligt islamiska halal lagar. Samtidigt mätte elektroderna i skallen EEG och EKG nivån i skallen. Jag citerar resultatet: Källa: http://www.iccservices.org.uk/downloads/reports/stunning_issues__definitions_reasons_humaneness.pdf Och då täcker de ögonen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Money Skrivet 7 Maj 2013 Rapport Dela Skrivet 7 Maj 2013 Och då täcker de ögonen? Ja. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Epixa Skrivet 7 Maj 2013 Rapport Dela Skrivet 7 Maj 2013 Ja.De hör... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.