Hoppa till innehåll

Övernaturliga Fenomen


MrKenway97
 Dela

Rekommendera inlägg

En del saker går inte att förklara, mer än att det är något av en annan värld.      Kanske är det inte menat att förstås, ännu?        

 

 

I denna tråd delar vi med oss av våra egna övernaturliga upplevelser. Jag börjar! 

 

 

Jag skulle gå på toa en Lördagnatt. Klockan var 03.07.  När jag utfört mitt "ärende" och gick tillbaka mot mitt rum såg jag en lysande gestalt i vardagsrummet.  Gick självfallet närmare och kollade vad det var, och där stod den. En äldre dam, med håret uppsatt, kjol, och vit blus. Jag blev stel, och sade "Vad vill du?", och med det försvann hon.

 

Ingen jag berättat detta för tidigare har trott det, och jag tror inte ni kommer göra det heller. Men det hände!

 

 

Dela nu med er av era övernaturliga upplevelser!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har bara hört konstiga ljud och så men det är väl mest inbillning antar jag.

 

Annars har inget speciellt hänt mig, men min flickvän har berättat om att hon vaknat av att alla hennes parfymer flög ner från en hylla och gick sönder och hon påstår att det spökar hos henne, men jag är skeptisk haha.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon frågade mig en gång varför det bara är dom konstiga människorna som ser spöken, ufon och liknande saker, och att det aldrig är någon normal person som går ut med att de har sett ett spöke till exempel.

 

Jag tänkte lite på det och kom fram till att de med största sannolikhet är helt normala fram tills du får reda på att dom har sett ett spöke, och att man sedan drar slutsatsen att "den här personen måste vara dum i huvudet".

 

Det är samma sak med religion, och ungefär allt annat som är gruppindelat. Om du ser en muslim så tänker man att han ber hela dagen, om du ser en kristen präst så undrar man om han tror på evolutionsteorin och om man ser en zigenare så antar man att han inte är att lita på.

 

Jag tycker det är bättre att inte dra slutsatser om människor förrän man har suttit ner och pratat med personen i fråga. Alla zigenare är inte tjuvar, utan det är bara det att i dagens samhälle så är det stereotyper och fördomar man går till först när du möter en ny person.

 

Åter till ämnet, jag själv tror inte på övernaturliga fenomen, men det betyder inte att de inte finns såklart. Jag vet inte vad som skulle få mig att tro, jag kanske behöver bevis, eller vara med om en övernaturlig händelse själv, vem vet?

 

Jag tycker program som Ghost Adventures och sådana är intressanta, mest för historien bakom de här ställena dom reser till, och inte så mycket för det övernaturliga eftersom jag antar att det antingen är fejkat eller väldigt överdrivet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så frågan är om jag tror på saker som anses vara omöjliga? I så fall ja, antar jag. Jag är t.ex. av förståelsen att det är möjligt för människan att leva i ett egalitärt samhälle med stressnivåer och kriminalitet som är fruktansvärt mycket lägre än i dagens samhälle. Det dessutom utan att använda pengar eller någon form av byteshandel och skuldsättning.

  • Gilla 6
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan någon förklara för mig vad något övernaturligt är? För enligt mina tankebanor är det per definition något som inte finns.

 

 

su·per·nat·u·ral  
/ˌso͞opərˈnaCH(ə)rəl/
Adjective
(of a manifestation or event) Attributed to some force beyond scientific understanding or the laws of nature.

 

 

eller

 

"of or relating to an order of existence beyond the visible observable universe; especially : of or relating to God or a god, demigod, spirit, or devil"

 

Något som´ligger bortom vetenskapliga förklaringar helt enkelt. Dvs, något som folk tror på men som inte kan förklaras med hjälp av vetenskap. Gud, spöken osv. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men något som inte kan förklaras är just bara det, ej förklarat. Att säga att det är övernaturligt är som att säga "Jag kan inte förklara det, därför kan jag förklara det." Det är irrationellt och logiskt oförsvarbart att kalla något övernaturligt utifrån den definitionen. Dessutom, vad menas med "scientific understanding"? Vad är det egentligen, jag har inget riktigt koncept att relatera det till i detta sammanhanget.

Redigerat av Dave37
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men något som inte kan förklaras är just bara det, ej förklarat. Att säga att det är övernaturligt är som att säga "Jag kan inte förklara det, därför kan jag förklara det." Det är irrationellt och logiskt oförsvarbart att kalla något övernaturligt utifrån den definitionen.

Fast så är det ju inte. Det kan inte förklaras, alltså är det övernaturligt. Jag tror ingen (eller väldigt få i alla fall) gör anspråk på att kunna förklara gud, spöken eller what ever. Det är ju det som är hela poängen. Övernaturligt är en etikett folk sätter på saker som inte går att förklara.

 

Sen är väl tro på övernaturliga fenomen irrationellt. Det är ju trots allt tron på något som är omöjligt att förklara.

Dessutom, vad menas med "scientific understanding"? Vad är det egentligen, jag har inget riktigt koncept att relatera det till i detta sammanhanget.

 

Scientific betyder vetenskaplig och understanding betyder förståelse. Vad som menas med scientific undertstanding är därför vetenskaplig förståelse. Alltså vad som ligger bortom alla vetenskapliga förklaringar.  :)

 

Poängen med något övernaturligt är att det inte kan förklaras på något sätt. Hade det gått att förklara hade det inte varit övernaturligt.

 

 

Personligen tror jag inte på det alls, men definitionen tycker jag är relativt lättförstådd. 

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...