Hoppa till innehåll

Byta Gymnasium Inför 2:an


Fjeddo
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjena!

 

Jag ska börja gymnasiet till hösten och har sökt till Ekonomiprogrammet här i Luleå. Inför 2:an skulle jag dock vilja flytta, helst till Stockholm eller Göteborg. Vet någon om det finns en chans att man får "hoppa in" i 2:an på ett nytt gymnasium i en annan stad då och behålla betygen jag hade härifrån i 1:an eller måste man söka om från början. om det skulle gå, brukar det vara svårt att få en plats för att komma in?

 

Tacksam för svar. Ska självklart snacka med min studie & yrkesvägledare, men var bara intresserad om ifall att någon visste.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väl om du pluggar något liknande?
Om jag pluggar 1 året i Naturvetenskap i Göteborg, ska väl jag kunna börja 2a året i Naturvetenskap i stockholm utan att det blir några problem.
Du får nog börja om ifall du byter linje. En gammal klasskamrat har fått börja om 1an för att hon bytte linje, men hon läser liknande ämnen som hon gjorde innan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det handlar om att den andra skolan han vill söka in på har plats att ta in fler 2:or. Men de flesta skolor är ju fulla och då måste han tyvärr gå om 1:an..

 

Men hade jag varit han hade jag bara bitit ihop och stannat där han är nu och när han går ut skolan kan han flytta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Beror väl lite på också. Däremot tror jag att det skall vara ganska lätt att byta eftersom att ettan egentligen bara är gymnasiegemensamma ämnen.

Som sagt. Det borde inte vara några problem sålänge klasserna inte är fulla :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...