Hoppa till innehåll

Vad Är Det Som Är Fel Med Datorn? :)


V0LFI
 Dela

Rekommendera inlägg

Låter som att inte ens operativsystemet startar. Då kan jag inte skylla på det.

 

Om du behöver en enkel och billig server rekommenderar jag Raspberry Pi.

 

Kan den servern hålla i en livestream ? 

 

denna datorn på 2gb ram o 1,5 ghz processor funkade fint  :( :( :(

 

((  http://sv.twitch.tv/lanbit_fall_countdown   ))

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet inte vad du menar med "hålla i en livestream". Det gör du rimligtvis ifrån datorn du streamar ifrån?

 

datorn som är trasig nu hade igång Teamspeak server + att den livestreamaed en nedräkning.. Jobbigt nu när jag inte har någon dator att ha nedräkningen påå... 

 

Ingen som vet vad felet kan vara?xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det är en gammal dator som har fungerat tidigare men börjar bete sig på det här sättet så beror oftast på att något har hänt med en detalj som slits, t.ex. hårddisk eller nätaggregat, eller att datorn överhettar pga. damm i datorn. Jag skulle inte tro det senare då det brukar ta en liten stund innan en dammig dator stänger ner sig.

Om du inte känner dig säker på att själv försöka koppla ur delar för att felsöka så bör du överväga att skaffa en ny dator, då det troligen kan kosta mer att åtgärda en gammal än vad den är värd och i värsta fall även mer än vad det skulle kostat att köpa en ny.

 

En enkel sak du skulle kunna kolla är att öppna datorn och kolla att processorfläkten rör sig så att det inte är det som gör att datorn startar om för, det borde dock stänga av datorn och inte starta om den.

Om det är dammigt i datorn, dammsug INTE. Damm är inte bra för datorer men statisk elektricitet som genereras av att dammpartiklar krockar med damsugarröret är ännu farligare. Gengöring bör utföras med tyckluft, antingen på flaska eller från en kompressor som levererar oljefri luft.

 

Om du däremot känner att du vill prova lite felsökning på egen hand så föreslår jag att datorn startas med allt utom moderkort, nätaggregat, processor och en minnessticka inkopplad. Tänk på att aldrig ta ur eller sätta i delar utan att ta ur sladden först.

 

annars byt nätagg. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det är en gammal dator som har fungerat tidigare men börjar bete sig på det här sättet så beror oftast på att något har hänt med en detalj som slits, t.ex. hårddisk eller nätaggregat, eller att datorn överhettar pga. damm i datorn. Jag skulle inte tro det senare då det brukar ta en liten stund innan en dammig dator stänger ner sig.

Om du inte känner dig säker på att själv försöka koppla ur delar för att felsöka så bör du överväga att skaffa en ny dator, då det troligen kan kosta mer att åtgärda en gammal än vad den är värd och i värsta fall även mer än vad det skulle kostat att köpa en ny.

 

En enkel sak du skulle kunna kolla är att öppna datorn och kolla att processorfläkten rör sig så att det inte är det som gör att datorn startar om för, det borde dock stänga av datorn och inte starta om den.

Om det är dammigt i datorn, dammsug INTE. Damm är inte bra för datorer men statisk elektricitet som genereras av att dammpartiklar krockar med damsugarröret är ännu farligare. Gengöring bör utföras med tyckluft, antingen på flaska eller från en kompressor som levererar oljefri luft.

 

Om du däremot känner att du vill prova lite felsökning på egen hand så föreslår jag att datorn startas med allt utom moderkort, nätaggregat, processor och en minnessticka inkopplad. Tänk på att aldrig ta ur eller sätta i delar utan att ta ur sladden först.

 

annars byt nätagg. 

 

 

Tänkte på om det var nättagget som gett sig.. att det på någon anledning inte ger ström till bios osv. Drog ut DVD,ljudkkort,NIC ... funkade ej :( 

 

Startade utan grafikkort då lät den inte lika mycket.. Får se om jag kan få tag på ett gammalt grafikkort någonstans.

 

byta nätagg är ngt jag inte har efarenhet av.. (när jag tänker på det undrar jag hur man gör det  :S )

 

ingen damm finns det i den.

F*N för windows update... Datorn hade stått på FINT i 3-4 dagar .. Sedan måste den restarta och slutar då funka .... 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...