Hoppa till innehåll

Fysik- Temperatur & Tryck.


siaames
 Dela

Rekommendera inlägg

En följdfråga bara: Har du ens försökt själv att svara på frågorna?

 

Tror inte någon tänker hjälpa dig om du inte ens försökt själv först.

Fuska.se borde vara en sista utväg.

 

Jag har försökt faktiskt! 

Jag har försökt faktiskt! 

 

Fråga 4 kan jag, men resten har jag ingen aning om vad svaret är!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. "Då ett material värms det tar mer plats och utvidgar sig. En bit järn som blir varmare tar alltså mer plats. Ett exempel är när rallare lägger räls till tåg. Om de bygger järnvägen på vintern och lägger räls-delarna kloss an, kommer rälsen på sommaren att värmas av solen och ta mer plats. Järn-räls-stängerna blir alltså längre, och om mellanrum ej finns mellan räls-stängerna, kommer detta extra svängrum att tas ut i sidled, vilket gör att räls-stängerna blir krokiga. Hela järnvägen blir krokig."

Källa: http://www.human-academy.com/vetenskaper/naturvetenskap/termi.asp#solkurva

 

2. Svaret på nummer 2 finns på den här länken: http://www.1177.se/Tema/Kroppen/Kroppens-temperatur/Kroppstemperaturen/

 

3. Samma som 1, t.ex. när det läggs järnväg på vintern. På sommaren värms järnet upp och expanderar, ligger det då utan mellanrum blir det krokigt.

 

4. Denna kunde du ju, överlåter det till dig.

 

5. Antingen var han tjock, och inte passade, därför kom han inte igenom.

Eller så var denna ryss packad som ett as och inte hittade öppnigen till luckan.

 

6. Vet ej, länge sen jag hade Fysik.

Tack det var lite försent, hade fått hjälp av en klasskamrat :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...