admin Skrivet 29 Mars 2015 Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2015 Det har pratats mycket på senare år att bygga snabbtåg i Sverige och i första hand vill man bygga detta mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Norrmännen vill även de bygga snabbtåg mellan Oslo-Göteborg-Köpenhamn, det sista är dock Sverige inte speciellt intresserade av som jag förstått det. Vad tycker ni? Behövs snabbtåg i Sverige? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 29 Mars 2015 Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2015 Givetvis behövs snabbtåg, vem skulle säga något annat? Klart vi ska kunna färdas fort. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Jesper93 Skrivet 29 Mars 2015 Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2015 (redigerat) Sverige har under cirka en 25 års period investerat omkring 40 miljarder på en bana som är svår att anpassa för högre hastigheter än 250 km/h. Hur mycket har Norge investerat på sin sida?På vilket sätt försvårar Sverige bygget av höghastighetståg i Danmark, eftersom tågen måste gå den vägen för att nå till Europa, eller för den delen banor i Tyskland med koppling till Danmark?Skulle det även banan anpassas för den förslagna hastigheten, får inga godståg gå på banan, vart skulle i sådana fall de ta vägen?Ytterligare ett bekymmer är Sveriges fabless för långväga regionaltåg. Studier visar att vid hastigheter på 200 km/h går det att ha 30-minuters trafik till Älvängen och Vänersborg, samtidigt som det går att klämma in ett godståg och ett snabbtåg i 200 km/h. Sedan denna utredning gjordes har det beslutas om kvartstrafik till Älvängen och då med en hastighet på 250 km/h skulle det vara omöjligt att få in så många fler tåg. Redigerat 29 Mars 2015 av Jesper93 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
admin Skrivet 29 Mars 2015 Författare Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2015 Finns en intressant artikel om Norge:http://www.dn.se/ekonomi/norge-vill-ha-med-sverige-pa-stor-tagsatsning-i-vast/ Problemet för norrmännen är sträckan är "ovärd" att bygga om den slutar vid gränsen, då saknas det helt enkelt underlag. Du har helt rätt i att befintliga banor är svåra att anpassa för 250km/h. Sedan är frågan ifall man faktiskt inte skulle bygga för kanske 300km/h. Skillnaden på 200-250km/h är ju relativt liten och man bör bygga för framtiden. Godstågen som ändå inte kan köra snabbt för förpassas till de gamla banorna och i den mån det behövs så bör de upprustas. Man kan då använda de gamla banorna för regionaltåg samt godståg medan de nya banorna reserveras för snabbtåg anser jag. Men sist så är frågan om Sverige har ett tillräckligt underlag för att bygga snabbtåg. Kanske bör man satsa på flyg? På många sträckor så är det mer kostnadseffektivt även om det har sina nackdelar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Draghguggwhor Skrivet 29 Mars 2015 Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2015 Skulle vara skönt med snabbtåg, för vem vill inte fram snabbt? Nu åker jag iofs bara tåg till uppsala, och det går tillräckligt snabbt. Men om jag skulle vilja åka till t.ex. Göteborg skulle det vara trevligt med snabbtåg. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 30 Mars 2015 Rapport Dela Skrivet 30 Mars 2015 På många sträckor så är det mer kostnadseffektivt även om det har sina nackdelar. Kan du utveckla det där, på vilket sätt är det mer kostnadseffektivt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
admin Skrivet 30 Mars 2015 Författare Rapport Dela Skrivet 30 Mars 2015 Kan du utveckla det där, på vilket sätt är det mer kostnadseffektivt? Jag kan se om jag hittar någon artikel som tar upp det, läst det någonstans för några år sedan. Men det handlade om flera faktorer där man tar hänsyn till vad det kostar att bygga en helt ny bana och underhålla den, restid och utnyttjandegrad. Problemet med att bygga snabbtåg i Sverige handlade om att samhällsnyttan inte översteg kostnaderna, till stor del för att det bor för lite folk i Sverige. Flyg är inte billiga eller miljövänliga, men på längre sträckor så är dessa mer effektiva då man slipper bygga ny infrastruktur. Nu har jag svårt att veta var gränsen går. Men gissningsvis så är snabbtåg mellan Kiruna/Luleå inte lönsamma oavsett hur man räknar medan flyg är ett bra transportmedel, detta då man har begränsat antal resande även. Idag finns det snabbtåg som längst upp till Sundsvall tror jag, frågan är om dessa ens är lönsamma. Men det kanske är där gränsen går. Stockholm - Göteborg känns som en lönsam sträcka, det kan man ju se redan idag. Stockholm - Malmö är mer tveksam idag och det är stor konkurrens från flyget på sträckan. Resan tar ca 5h med tåg vill jag minnas och ca 3h med flyg (inkl till och från flygplatsen). Kan man få ner restiden till ca 3h så känns det vettigt, annars så har man fortfarande en nackdel med mot flyget och då är det svårt att motivera en investering på snabbtåg på sträckan såvida antalet resande inte kan motivera det istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 9 April 2015 Rapport Dela Skrivet 9 April 2015 Problemet med att bygga snabbtåg i Sverige handlade om att samhällsnyttan inte översteg kostnaderna, Det beror ju på hur man räknar. Om man ser till att planera ett tågsystem som går enkelt att uppgradera med nya teknologiska framsteg och tittar tillräckligt långt fram i tiden så är jag övertygad om att det finns scnerion där samhällsnyttan absolut överstiger kostnaderna. En annan sak som jag förmodar inte tas med i beräkningarna är den långvarigt ekologiska inverkan de två alternativen har emellan sig. Infrastrukt kan man aldrig bygga för nutiden utan måste alltid byggas för framtiden, då de är så stora och kostsamma. Om det finns infrastrukturproblem här och nu så har man redan misslyckats. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GuldGary Skrivet 19 Mars 2016 Rapport Dela Skrivet 19 Mars 2016 (redigerat) Tycker att frågan är lite felställd ( no offence) frågan borde kanske formuleras om till Behövs snabbtåg och vem ska betala för dem?Vi kan på förhand inte veta om det gynnar samhällsnyttan eller inte. Bara tiden kan utvisa det det. Frågan är vem som ska ta risken. Staten eller Privata investerare? Fördelen med att ett privat företag samlar kapital och står för kalaset är att risken ligger på dem. Gör staten samma sak står vi alla för notan för att det brast. Spola tillbaka tiden till mitten av 90-talet. Tänk ifall staten fick för sig att betala alla människor för en faxmaskin. Argumentet är att det gynnar samhällsnyttan för att vi kan skicka bilder, dokument till varandra utan att använda posten. Låter vettigt eller hur. klarasgrona.se Men så kom internet-boomen och nu har alla en dator hemma eller en smartphone i fickan och det är bara vissa få som använder sig av en fax. För att få lite perspektiv till statliga och kommunala utgifter kan jag rekommendera den en timmes långa dokumentärfilmen "Någon annan betalar" Hittas gratis på youtuben. Ger lite perspektiv och ett annat synsätt på saken :) Redigerat 11 April 2016 av GuldGary Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ejmil Skrivet 19 Maj 2016 Rapport Dela Skrivet 19 Maj 2016 Tycker att frågan är lite felställd ( no offence) frågan borde kanske formuleras om till Behövs snabbtåg och vem ska betala för dem? Vi kan på förhand inte veta om det gynnar samhällsnyttan eller inte. Bara tiden kan utvisa det det. Frågan är vem som ska ta risken. Staten eller Privata investerare? Fördelen med att ett privat företag samlar kapital och står för kalaset är att risken ligger på dem. Gör staten samma sak står vi alla för notan för att det brast. Spola tillbaka tiden till mitten av 90-talet. Tänk ifall staten fick för sig att betala alla människor för en faxmaskin. Argumentet är att det gynnar samhällsnyttan för att vi kan skicka bilder, dokument till varandra utan att använda posten. Låter vettigt eller hur. klarasgrona.se Men så kom internet-boomen och nu har alla en dator hemma eller en smartphone i fickan och det är bara vissa få som använder sig av en fax. För att få lite perspektiv till statliga och kommunala utgifter kan jag rekommendera den en timmes långa dokumentärfilmen "Någon annan betalar" Hittas gratis på youtuben. Ger lite perspektiv och ett annat synsätt på saken :) Håller med till viss del men om vi nu kollar på Ostlänken som planeras (och kommer att byggas som det ser ut) åtar sig kommunerna som detta snabbtåg passerar att bygga nya bostäder. I detta bygget både i form av infrastruktur och i bostädsbyggande ligger både på kommun,stat och privata aktörer. Klart att det är en kostnad att rusta upp och förnya det befintliga järnvägsnätet som finns i vårat land, med inriktning och fokus mot stambanan. De jobb som skapas och de bostäder som byggs kommer att på sikt minska trycket på bomarknaden, Snabbtågen som minskar ner restid gör att fler kan bo kvar i sina hemkommuner men ändå jobba på annan plats.Självklart så är huvudansvaret på staten att finansiera uppgraderingen av passagerartågen då Staten är huvudägare, kostnaden för detta byggande kommer där med i grunden betalas av oss som betalar skatt. Jag ser hellre att mina skattepengar går till något produktivt och som en investering för framtiden ( tågen i detta fall) än till slukhål och dåligt genomtänkta reformfinansieringar. så kort sagt:Ja till att Sverige behöver snabbtåg, och de som kommer få betala för detta är invånare då vi är även de som kommer gangnas och använda oss av det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.