# 21 Skrivet 8 Juli 2004 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2004 (redigerat) Så här ligger det till: Emulatorer är olagliga ja, men det finns ett undantag. Om du själv äger spelet du har laddat ner, så får du ha det på datorn i 24 timmar, efer det så är det olagligt. Varför? Jo, därför att om emulatorer skulle vara lagligt skulle alla spela på dom, och då skulle Nintendo inte få in pengar, och utan pengar kan dom inte tillverka nya spel, så då skulle dom gå i konkurs. Varje gång nintendo släpper ett spel, tar dom "spelpatent" på dom, det vill säga att endast nintendo har rätt att tillverka just det spelet. Och eftersom emulator/ROM skaparen då gör en kopia av spelet, klassas det lagligt som en tillverkad kopia av spelet, och enligt patentlagen är detta olagligt, för nintendo har ju "ensamrätt" på just de spelet. Och att använda en produkt som är en kopia av en patenterad produkt är också olagligt har jag för mig. Vart har ni fått det ifrån att man får ha det på datorn i 24 timmar? (Ska leta upp en gammal tråd med det. Länkar senare.) EDIT: Hittade inte tråden. Admin/Suna/Dannie hade en bra förklaring. Men vilket som så stämmer det inte. Redigerat 8 Juli 2004 av # 21 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dream Skrivet 8 Juli 2004 Författare Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2004 (redigerat) oj bra förklaring jag förstå då att det är olgligt på det sättet Redigerat 8 Juli 2004 av DB MASTER Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dream Skrivet 8 Juli 2004 Författare Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2004 (redigerat) spidey är du dum?vet d inte vad en emulatorär det är ingen spel!! Redigerat 8 Juli 2004 av DB MASTER Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dream Skrivet 8 Juli 2004 Författare Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2004 ok nu när alla fatta vad det är och det är olagligt kan vi sluta hålla på !ska man inte kunna låsa sin gen ämnen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
suna Skrivet 8 Juli 2004 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2004 (redigerat) Tillgängliggörande av piratkopior Den som bjuder ut eller sprider piratkopior, oavsett om man ger bort dem eller säljer dem, olovligen sprider skyddat material via ftp, file-sharing eller liknande, gör sig skyldig till upphovsrättsintrång. Straffet för brott mot upphovsrättslagen är böter eller fängelse upp till två år. Ovanpå straffet kommer ett krav på skadestånd till rättighetshavaren och rättegångskostnader. Skadeståndet brukar vanligtvis beräknas till ca 300 kr per utbjuden titel multiplicerat med antalet utbjudanden. Till det kommer ansvar för eventuella skatter och liknande avgifter som normalt brukar läggas ovanpå försäljning av varor. Det är inte förbjudet att inneha en piratkopia av ett datorprogram eller film vi har valt att på denna sida att inte tillåta länkar till fildelningsprogram, hemsidor eller något som på annat sätt bidrar till spridning av piratkopior. Redigerat 8 Juli 2004 av suna Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ullbergan Skrivet 8 Juli 2004 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2004 man får visst ha emelatorer och spel om man har spelen själva i alla fall vad jag har hört Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Thunder Dragon Skrivet 8 Juli 2004 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2004 hmm.. min uppfattning nu är att man får ha emulatorer och roms, det är inte olagligt, det är dock olagligt att sprida de. Iallafall enligt vad Suna sa O.o Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
0013 Skrivet 9 Juli 2004 Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2004 (# 21 @ 07/07-2004 14:57:11) Man kan ju inte få 2 års fängelse om man är barn? Det är ju föräldern som åker in. Den är ansvarig för datorn. Du vill väl inte att din pappa ska åka in för något DU laddat hem? <_< Tänk om man köpt datorn själv då. Du har ju inte förelern hand om det. Hur blir det dårå? Åskdraken: Det händer inte bara NINTENDO. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
# 21 Skrivet 9 Juli 2004 Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2004 man får visst ha emelatorer och spel om man har spelen själva i alla fall vad jag har hört Vad ska man ha en emulator till då? :huh: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
0013 Skrivet 9 Juli 2004 Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2004 Om man inte blir upptäck är det mycket biligare Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Thunder Dragon Skrivet 10 Juli 2004 Rapport Dela Skrivet 10 Juli 2004 (redigerat) Kan även vara bra om man vill ha ett spel, men är osäker på om det är roligt eller inte då kan man ju ladda ner och testa dom, jag laddade ner och spelade lite på golden sun samt pokemon silver innan jag köpte dom, men bara för att testa om dom var roliga eller inte Och JA, jag tog bort dom efter att jag testat spelen. Redigerat 11 Juli 2004 av Thunder Dragon Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
0013 Skrivet 10 Juli 2004 Rapport Dela Skrivet 10 Juli 2004 Om du har kvar dom kan jag ringa polisen Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.