Hoppa till innehåll

Konfirmation?

Gäst Spirtual

Rekommendera inlägg

Ytterman, jag sa inte att andra religioner ska ingå i konfirmationsundervisningen. Jag sa att om man som tycker att det är viktigt att lära sig om kristendomen, så borde man tycka att det är lika viktigt att lära sig om alla andra religioner. För det är det ju. Konfirmationen handlar om att bekräfta sin kristna tro och inget annat. Så självklart ska man bara läsa kristendom där. Men allmänbildning om religioner får man ju i skolan och den religion man går in på mest där är ju kristendomen. Så varför räcker inte det? Varför måste man lära sig ytterligare om just kristendomen?

Chihuahua, evolutionen är ingen tro. Evolutionen är en vetenskaplig teori som faktiskt är bevisad. Stor skillnad där. Vad gäller ateismen så är den väl inte vetenskapligt bevisad, men den är mer kompatibel med vetenskapen än vad olika religioner är. Tror man på en gud, måste man oftast kunna visa att den gudens existens är något som står utanför vetenskapen. Det finns visserligen logiska gudsbevis, men inget av dem är vattentätt och inget av dem passar lika bra in i det vi vet om verkligheten som ateismen gör.

Redigerat av Arwen Undomiel
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 33
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ytterman, jag sa inte att andra religioner ska ingå i konfirmationsundervisningen. Jag sa att om man som tycker att det är viktigt att lära sig om kristendomen, så borde man tycka att det är lika viktigt att lära sig om alla andra religioner. För det är det ju. Konfirmationen handlar om att bekräfta sin kristna tro och inget annat. Så självklart ska man bara läsa kristendom där. Men allmänbildning om religioner får man ju i skolan och den religion man går in på mest där är ju kristendomen. Så varför räcker inte det? Varför måste man lära sig ytterligare om just kristendomen?

Chihuahua, evolutionen är ingen tro. Evolutionen är en vetenskaplig teori som faktiskt är bevisad. Stor skillnad där. Vad gäller ateismen så är den väl inte vetenskapligt bevisad, men den är mer kompatibel med vetenskapen än vad olika religioner är. Tror man på en gud, måste man oftast kunna visa att den gudens existens är något som står utanför vetenskapen. Det finns visserligen logiska gudsbevis, men inget av dem är vattentätt och inget av dem passar lika bra in i det vi vet om verkligheten som ateismen gör.

Jag tror att man går in mer på kristendomen för att vi lever, som sagt, i ett kristet land. Och att det därför är den viktigaste här.

Äh, jag glömde bort vad jag skulle säga, jag är för trött.

Off to school.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Ytterman @ 07/10-2004 08:53:41)

Jag tror att man går in mer på kristendomen för att vi lever, som sagt, i ett kristet land. Och att det därför är den viktigaste här.

Off to school.

Du besvarar en fråga som jag inte har ställt. Jag är också övertygad om att anledningen till att man tar upp kristendomen mest av de olika världsreligionerna i skolan, är att vi lever i ett land som i huvudsak är kristet. Det jag frågade dig var, varför du tycker att man behöver EXTRA kristendomsundervisning i form av konfirmationsstudier. Räcker inte det vi lär oss i skolan? Och om man behöver extra kristendomsundervisning, behöver man väl också extra undervisning i andra religioner? För valet står inte bara mellan att vara kristen eller ateist. Först gör man ett val om huruvida man tror på Gud eller inte. Om man bestämmer sig för att Gud finns, måste man därefter bestämma sig för vilken religion man vill vara anhängare av. Och det finns inget som säger att man måste bli kristen för att man lever i ett kristet land.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Evolutionen har blivit en tro. Och den är allt annat än bevisad, man har inga som helst bevis för den. Allt är teorier och antaganden. Grejen är bara den att om man bara presenterar samma sak om och om igen tror folk snart att det är sanning.

Den är inte bevisad och har aldrig varit det. Man pusslar ihop benbitar från helt olika ställen och gissar sig till vad de en gång har varit... man hittar på mängder med möjliga ansikten till en skalle man har pusslat ihop- det finns bilder och information om det -, alltså man gissade sig fram till massor av olika ansikten, och sen bestämde man sig för att eftersom de antog att skallen kom från den och den tiden så måste just det där ansiktet vara det mest trovärdiga. Nu är det ansiktet allmänt känt och alla tror att det var precis så det såg ut. Vansinne.

Evolutionen har blivit en tro bland alla andra. Den vetenskapliga versionen om hur livet kom till.

Men jag vill egentligen inte diskutera i det här ämnet. Jag har gjort det innan och det har bara blivit kalabalik av alltsammans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har läst lite om hur evolutionsteorin kom till..

Ska göra ett litet sammandrag:

Darwin åkte ut på en expedition till några söderhavsöar. När han åkte från ö till ö upptäckte han att det fanns djur som var av samma släkte men olika arter på varje ö. Han hittade också några ben och fossil från det (som han antog) var förhistoriska djur. Han åkte hem och efter 20 år gav han ut sin bok "Om arternas uppkomst".. Det var grunden till evolutionsteorin.

Det var många som inte trodde på den här teorin eftersom den inte är helt vattentät (ingen teori är det!).

Sedan blev det ju allt fler och fler som tror på evolutionen eftersom man faktiskt har hittat olika ben från förhistoriska djur.. Men numera finns det också forskning som pekar på att världen kanske har skapats av "någon" och inte av ett kemiskt fenomen...

Jag tycker att alla ska få tro som de vill om det här med kristendom eller evolution.. men om man ska konfirmera sig ska men antingen ha en kristen tro lr vara intresserad av att veta mer om kristendomen!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Arwen Undomiel @ 07/10-2004 13:59:47)
(Ytterman @ 07/10-2004 08:53:41)

Off to school.

Du besvarar en fråga som jag inte har ställt. Jag är också övertygad om att anledningen till att man tar upp kristendomen mest av de olika världsreligionerna i skolan, är att vi lever i ett land som i huvudsak är kristet. Det jag frågade dig var, varför du tycker att man behöver EXTRA kristendomsundervisning i form av konfirmationsstudier. Räcker inte det vi lär oss i skolan? Och om man behöver extra kristendomsundervisning, behöver man väl också extra undervisning i andra religioner? För valet står inte bara mellan att vara kristen eller ateist. Först gör man ett val om huruvida man tror på Gud eller inte. Om man bestämmer sig för att Gud finns, måste man därefter bestämma sig för vilken religion man vill vara anhängare av. Och det finns inget som säger att man måste bli kristen för att man lever i ett kristet land.

Men jag tycker att jag svarade på den frågan.. :huh:

Just för att vi lever i ett kristet land. Vill man veta mer om andra religioner får man väl typ läsa om det på fritiden eller i skolan eller nåt..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen till att man konfirmerar sig är att man ska _bekräfta_ det som skedde i dopet. Är man inte döpt måste man bli det innan man konfirmeras. Att man konfirmerar sig är inte bara för att lära sig mer om den kristna tron utan det är också en symbolisk handling, att man bekräftar att man vill tillhöra Gud.

Jag tycker att man fick lära sig mycket om andra religioner i skolan

Det sägs att Gud inte ger några tecken till de som vägrar tro utan bevis. Endast de som tror i hjärtat kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Swooper:

var hittade du det? Nuförtiden talar allt FÖR evolutionsteorin, men det där var ju nästan snäppet intill negativt? Jag blir väldigt förvånad, idag skulle det ha stått, i vilken biologibok som helst, att Darwin haft fullständigt rätt och att inget varit teorier av det hela.

Magdis:

du är ganska rätt på det där. Man måste förstå och inse själv, annars är det ingen vits alls.

shacti:

vad man ska med religion till? Tja, inget om du inte tror på nåt.

Men OM kristendomen skulle vara fullständigt rätt, så är det OERHÖRT viktigt att ha det rätt ställt. Man måste inse själv och tro för att förstå vikten av det.

Själv är jag så fruktansvärt glad att jag har förstått det jag har gjort.

Man måste inse sanningen själv, så är det bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...