Jellyfish Skrivet 31 Mars 2005 Rapport Dela Skrivet 31 Mars 2005 Ja det har ju hänt något med kroppen så man fått hjärtstillestånd, om man sen reparerar skadan är ju ingen skada skedd. Människorna repareade bara skadan så att kroppen var som vanligt igen, men Gud gav kraften att hjärtat skulle börja slå. Eftersom cellerna finns, lever och frodas, så kommer hjärtat slå ändå. Du säger att Gud skapade allting? Vem skapade Gud? Människan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 31 Mars 2005 Rapport Dela Skrivet 31 Mars 2005 hmm, nu kan vi nog förvänta oss ett svar istil med: gud har alltid funnits och kommer alltid att finnas.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jellyfish Skrivet 1 April 2005 Rapport Dela Skrivet 1 April 2005 shacti: Sluta slingra dig undan ämnet. OK, det var väl fel att använda berg-liknelsen då, ta någon annat liknelse om du vill. Nu pratar vi om religion, inte berg. Jellyfish: Ingen skapade Gud, han har alltid funnits. Precis som att vi inte riktigt kan förstå att rymden är oändlig kan vi inte riktigt förstå hur Gud alltid har funnits. Om man vet allt bakom det hela är det säkert enkelt att förstå, men vi kan inte förstå i så stora mängder att vi "minskar ner det" till våran kunskapsförmåga, till vårat, kan man säga "språk", det andra "språket" är mer detaljerat så det språket förstår vi inte. Ungefär som när du förklarar för ett litet barn, du berättar inte allt för att dess hjärna kan inte förstå allt, du gör en mindre version utav der hela. Jag accepterar din tro, men jag lovar dej att det går att klona människor. Man har ju gjort s.k provrörsbarn m.m.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jellyfish Skrivet 1 April 2005 Rapport Dela Skrivet 1 April 2005 OK. Aja du vet vad jag tror om kloning. Jag citerar mitt tidigare inlägg. "Vi människor kanske kan skapa den fysiska delen, men inte ge liv. Att göra t.e.x. så att en arm kan röra sig, ett hjärta stå, en hjärna arbetar kan vi inte göra. Vi kanske kan "bygga upp" men inte ge människan, djuren och växterna liv. Och en människa utan liv är ju ingen människa, alltså kan inte vi skapa människor. Själva livet ger Gud som jag sagt." Ha det bra allihopa! :) Men... Dolly levde ju i många år? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 1 April 2005 Rapport Dela Skrivet 1 April 2005 hmm jo men förhållande kort (född 5 juli 1996, död 14 februari 2003,)+ att det tog mer en hundra försök inann de lyckades klona Dolly (273) tror jag. Det finns en klonings frima ivärlden i dag (Cloneaid) och ett klonförsök kan kosta 300000 dollar.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jellyfish Skrivet 1 April 2005 Rapport Dela Skrivet 1 April 2005 hmm jo men förhållande kort (född 5 juli 1996, död 14 februari 2003,)+ att det tog mer en hundra försök inann de lyckades klona Dolly (273) tror jag. Det finns en klonings frima ivärlden i dag (Cloneaid) och ett klonförsök kan kosta 300000 dollar.... Dock så utvecklas ju vetenskapen hela tiden. Dessutom var ju Dollys liv ganska så långt, för att vara ett får. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 1 April 2005 Rapport Dela Skrivet 1 April 2005 hmm jo, men kloner lever ofta inte så länge Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
shacti Skrivet 1 April 2005 Rapport Dela Skrivet 1 April 2005 Precis det är ekonomi och moral som alltid står i vägen för vetenskapliga framsteg. Tänk utan alla töntar som blabla inte klona oestetiskt osv. inte hade funnits då hade vi kanske klonat människor idag. Zdravo: Vi består i grunden av atomer, atomer är totalt livlösa så hur fanken förklarar du att vi lever då? Eller virus, de sprider sig vidare och förökar sig men lever ändå inte.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jellyfish Skrivet 1 April 2005 Rapport Dela Skrivet 1 April 2005 Jellyfish: Vad har mitt inlägg att göra med "Men... Dolly levde ju i många år?"? :huh: Du skrev att bara Gud kan ge liv, och att människan inte kan klona. Dolly var ju ett klonat får. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jellyfish Skrivet 1 April 2005 Rapport Dela Skrivet 1 April 2005 Dolly skapades helt på vetenskaplig väg. Snälla du, hur troligt är det att Gud skulle ge 'livet'? Tex att hjärtat slår sköts ju av nervimpilser från hjärnan, via sinusknutan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jellyfish Skrivet 1 April 2005 Rapport Dela Skrivet 1 April 2005 Ja, men du kan ju svara på mina frågor. Hjärtat slår via nervimpusler från nervsystemet, små elektroniska signaler skickas till sinusknutan i hjärtat, så att det slår. Det är knappast Gud som gör det. Detta har jag stött på tidigare i debatt med kristna, att de drar sej ur när det blir för svårt alltså. "Lalala - jag hör ingenting!" Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 1 April 2005 Rapport Dela Skrivet 1 April 2005 hmm, ska man vara religös så kan man ju klämma till nåt i stil med: det är gud som sätter igång nervimpulserna, dvs startar upp hjärtat... har insett en sak: kapitalismen måste krossas.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.