Hoppa till innehåll

Big Bang!

Gäst ymphinorx

Rekommendera inlägg

Men om gud skapade oss, vem skapade gud? Skapade han sig själv eller? Mycket otroligt. Även om religionen är den lättaste förklaringen, så finns det många luckor i den.

För första gången håller jag med Fusion :D

Jag säger som han i den här frågan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 628
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

• 2 månader senare...

Frågan är hur många som är medvetna om att Big Bang är en teori, dock en universiellt accepterad sådan. Dessutom är det sannerligen inte bara en teori, det är inte det mest kontroversiella, utan vad som gör det hela lite mer spännande är att det är en teori framlagd utav en belgisk katolsk präst, Georges Lemaitre. Vad då "Hubble" gjorde var praktiskt taget att publicera Lemaitres teori.

Och vem vågar påstå att religion är en simpel förklarning på komplicerade frågor?, denne är tydligen inte medveten om vilken djup mysticism och symbolism en religion har - när man blir invigd i denne - till exempel Katolicismen. Man kan ju självklart också studera.

Strider mot alla fysiska lagar?, det har företaget CERN (www.cern.ch) i Schweiz, samma företag som i samarbete med andra framställde internet, redan gjort, antagligen flera gånger. De har lyckats skapa materia ifrån ingenting genom att använda deras LHC. Vad säger då fysikens lagar om detta?, jo, nämnligen att materia absolut inte kan uppstå ifrån ingenting, inte bara är det grundläggande fysik, det är också grundläggande logik, men nu är det så ;) Och nu mina vänner för en djupare slutsats, detta STÖDJER första mosebokens sägande "Varde ljus" - och så upkom jorden, ett av de främsta mot-argumenten för detta är nämnligen, fysikens "materia kan ej uppstå ifrån ingenting". Ett trevligt sätt att påpeka hur lite vi människor vet. CERN använder deras LHC för att öppna upp och peta på naturens minsta byggstenar.

Det är också trevligt att trava iväg i följande tankesätt, Gud skapade allting i symmetri, dubbelhet, ljus och mörker, himmel och h*lvete. Det är likaså ett naturvetenskapligt faktum, protoner har elektroner, uppkvarkar har nedkvarkar, det ger balans åt den fysiska ekvationen. materia och antimateria.

"Naturvetenskap och religion står inte i motsats till varandra. Naturvetenskapen är bara för ung för att förstå"

- Änglar och Demoner, Dan Brown

Redigerat av Paulus IV
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns i princip "bevis" på att Big Bang skapade solsystemet.

Det finns ännu en teori som hör ihop med Big Bang som kallas Inflationsteorin, den bevisar bland annat att tiden har en riktning och varför, det bevisar på sätt och viss hur allt materia uppstod, dvs Big Bang.

Alltså är det nästan bevisat att Big Bang skapade all materia och hela solsystemet.

Dock så har jag själv en liten teori, den är inblandar både Inflationsteorin och "Gudsteorin".

Det är nämligen att efter att Big Bang uppstod, dvs en samling mellan elektroner, neutroner och protoner som de flesta känner till.

Dessa atomer sammanförde en explosion som vi nu kallar Big Bang.

Efter denna stora explosion så tror jag att "Gud", vad det än är gjorde planeterna runda och hjälpte till att skapa all existens på planeterna.

Dock så är detta bara en av mina egna teorier så det är inte direkt bevisat eller något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att Big Bang skapade världen (Som från början bara var helt svart)och gud. Sedan skapade Gud Jorden och alla planeterna och han gjorde Jorden till den levande planeten. Det är min teori om hur Jorden skapades.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror värkligen inte på Big Bang!

Är det inte omöjligt att "tillverka" atomer! Man säger ju att big bang var det som skapade universum. Tänk så här... Ifall Big Bang var det första vad var det då som startade Explosionen?. Mitt största intresse är Astronomi så jag har funderat ganska mycket på det här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror värkligen inte på Big Bang!

Är det inte omöjligt att "tillverka" atomer! Man säger ju att big bang var det som skapade universum. Tänk så här... Ifall Big Bang var det första vad var det då som startade Explosionen?. Mitt största intresse är Astronomi så jag har funderat ganska mycket på det här.

Det som skapade explosionen är det vi kallar Elektroner som är negativt laddade, Neutroner som inte alls är laddade och sedan Protoner som är positivt laddade.

Dessa atomer drog sig samman vilket resulterade en gigantisk explosion som man kallar "Big Bang".

Redigerat av Skuggan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Radicus

Tror att ingen skapade världen, utan allt är bara en ren illusion.

Men att gud skapade världen tror jag inte kan bevisas på något sätt.

Men vetenskap kan bevisa, därför vore Big Bang något mer trovärdigt eftersom det inte funnits en enda människa som haft magiska krafter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kaktus-Killen

Att Big Bang har inträffat kan ju också stödjas av den där inflation (eller nåt sånt) teorin, då man "vet" att rymden liksom åker ifrån "mitten" av universum.. låter rätt skumt igentligen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...