Hoppa till innehåll

Stor Problem Med Datorn


epaaj

Rekommendera inlägg

Jag har problem med min dator. Min dator brukar kunna, utan förvarning, bara starta om

sig. Oftast händer det när jag spelar något spel men det har även hänt någon enstaka

gång när jag bara surfar runt på internet och chattat. Jag har även haft vissa problem

med att föra över filer mellan mina två hårddiskar. Ibland går filerna sönder.

 

Jag kör Windows XP pro.

 

Jag frågade en kille för ett tag sedan vad han trodde jag kunde göra åt det. Han sa att

jag skulle formatera om till ntfs-filsystem ordentligt så jag gjorde det och

installerade windows xp pro, drivrutiner till moderkort, grafikkort, ljudkort och

uppdaterade windows men det är som förut.

 

Tidigare körde jag windows xp home och då fick jag upp blue screen/blå skärm istället

för att det startades om direkt som det gör nu.

 

Det känns jätte jobbigt att inte kunna utnyttja sin dator till fullo så jag skulle vara

riktigt tacksam om någon kunde lösa mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Samma här alltså skit iriterande efteråt när den startat om kommer det någonting Microsoft Windows crashing.

 

Jo det får jag också ibland. Ibland får jag typ 2 till 3 stycken efter varann och det känns lite onödigt/oseriöst. Dumma microsoft.

 

Jag kanske skulle tillägga att min dator kan få små lustiga ryck ibland och då låter den som f*n. Som ett dussin tröskverk ungefär. Men efter ett tag lugnar den ner sig igen och är tyst under en tid.

 

Jag fick ett tips av x0t i #fuska.se att jag skulle kolla hur min processorfläkt är. Ska kolla om jag kan damma av den annars skaffar jag nog en ny. Hoppas nästan att felet ligger där så jag kan få ordning på det utan att 'slänga en massa pengar i sjön' :/

 

 

nico: Nä något virus är det inte. Jag har virussökt datorn ett antal gånger och formaterat om den också så felet måste ligga någon annanstans. Det troligaste är att antingan är det nåt fel på operativsystemet, men det borde vara ordnat nu efter alla omformateringar, annars gissar jag på att det är något knas i hårdvaran. Jag ska kolla om jag kan rengöra processorfläkten och ska säga till om det hjälper.

 

Fortsätt gärna komma med förslag på åtgärder jag kan testa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Han har ju redan formaterat den.

Jag skulle tro att det har något med hårdvara att göra.

 

Skriv vad du har för processor, moderkort, grafikkort, hårddiskar och nästan viktigaste av allt; nätaggregat. Hur många watt nätagget har och hur många ampere det är på 12 volten respektive 5 och 3.3 volten. Skriv också om du har överclockat och så. Om dina minnenen är felinställda kan det ibland bli datakorruption.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

japp, tycker oxå det verkar som hårdvaruproblem.

 

omstarterna verkar lite skumt, det kan vara någon del i datorn som reagerar på att temperaturen eller något sånnt i datorn är för hög och startar därför om datorn. det kan även var någon bios inställning.

att överföra filerna mellan diskarna kan oxå vara flera saker, allt från nåt med moderkortet eller nätagget till en dålig ide kabel. har du alltid haft det problemet eller är det bara efter ex. den senaste formateringen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

japp, tycker oxå det verkar som hårdvaruproblem.

 

omstarterna verkar lite skumt, det kan vara någon del i datorn som reagerar på att temperaturen eller något sånnt i datorn är för hög och startar därför om datorn. det kan även var någon bios inställning.

att överföra filerna mellan diskarna kan oxå vara flera saker, allt från nåt med moderkortet eller nätagget till en dålig ide kabel. har du alltid haft det problemet eller är det bara efter ex. den senaste formateringen?

 

Alltid haft samma problem. När jag precis hade köpt datorn (begagnad) så kraschade det oftare än nu. Jag gjorde en snabbformatering och installerade om windows. Efter det kraschar det inte lika ofta som från början men ändå för ofta.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enda gången min dator har startat om sig oförklarat är när jag uppgraderade den...nytt moderkort, processor och lite annat smått och gott.

Den gick finfint när den var "idle" eller va ja ska kalla det, men när ja lira spel gick det käpprätt åt h-e. Det berodde dock på att mitt gamla nätagg var alldeles för klent. Jag visste att det skulle bli på håret när jag skaffade grejerna...men det höll inte. Bara å köpa ett bättre.

 

Hur många watt har ditt nuvarande nätagg?

 

Hur mycket RAM har du?

 

Enligt mina egna oprofessionella tester har jag kommit fram till att bara XP kräver runt 60mb ram. Har du lite RAM kommer den att startas om när det krävs mer. Blev så för en polare.

Redigerat av Jokinen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

har du kollat om det står något när daton startas om? oftast så brukar windows säga att det har minnesbrist och kommer att göra växlingsfilen större innan det startar om.

 

oden:

neru, har sprungit xp på en dator med 64mb i ram men det gick segt som stryk! gissa om det var skönt när vi satte i 128 till!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
  • Skapa ny...