Hoppa till innehåll

Svårt !


Guggo

Rekommendera inlägg

hmm.. tror jag vet vad ni menar... variabler & uttryck typ?

jobbigt, ett exempel från min mattebok;

 

Beräkna värdet av uttrycket 3x-4+2x-y+5y för x=1/4, y=1/2

 

Är inte det 0,25?

Är kanske helt ute och cyklar men ändå :P

 

Men iaf, just nu håller vi inte på med någonting speciellt som inte är så viktigt, just nu är allting viktigt...

Uppe bland alla internationella prov :(

Matteprov på onsdag, vilket jag känner på mig kommer skita sig xD

Bara atta bita ihop och hoppas ;)

Redigerat av Ragnarök
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allt det ni räknat upp räknas i princip som allmänbildning, sådana frågor som man kan råka på då och då.

Och förresten, så är just algebra en av de viktigaste delarna i matematiken.

Kanske svårt att tänka sig eller förstå, men så är det.

Just nu håller jag på med "formel för en andragradsekvations rötter", kan vara tal i stilen med x^2+20x-16=0.

 

(svaret blir snabbräknat ca 0,77 eller -20,77).

 

Men för att nämna något meningslöst så kan jag ju säga att jag funderat länge på vitsen med att känna till de gamla grekiska gudarna eller deras dramor...

Vem bryr sig egentligen om att Zeus påstås ha ätit upp sin ena fru...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ang. gudarna så håller jag med, men man behöver väl inte bli expert på algebra, som multiplikation och förenkling av paranteser t.ex. det håller jag på med just nu, går hur segt som helst! men 5 tal, sedan är det diagnos och sedan slipper man algebra... ett tag iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

LOL, vad menar ni?

 

Jag vann årets mattetävling..: :student: ..jag skulle kunna säga att matte är en del av algebra :rolleyes:

 

Eftersom man koppla ihop allt från matten till algebran. :medieval:

 

Btw lös denna: (Inte så svår visserligen)

 

X^3+51X=87

Redigerat av 8bitmästaren
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allt det ni räknat upp räknas i princip som allmänbildning, sådana frågor som man kan råka på då och då.

Och förresten, så är just algebra en av de viktigaste delarna i matematiken.

Kanske svårt att tänka sig eller förstå, men så är det.

Just nu håller jag på med "formel för en andragradsekvations rötter", kan vara tal i stilen med x^2+20x-16=0.

 

(svaret blir snabbräknat ca 0,77 eller -20,77).

 

Men för att nämna något meningslöst så kan jag ju säga att jag funderat länge på vitsen med att känna till de gamla grekiska gudarna eller deras dramor...

Vem bryr sig egentligen om att Zeus påstås ha ätit upp sin ena fru...

 

Mer matematiskt korrekt kan du säga att X1=0,77 :student:

X2=-20,77

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet att jag inte skrev X1 eller X2, pga att det inte gick att sänka ner siffrorna vilket man egentligen ska göra, och för att ingen brukar förstå vad man menar med det ändå. Kul att det finns nån mer som gör det!

Oops... jag läser bara Matte A just nu, gjorde klart kursen i höstas och läser en kombinerad AB-kurs nu... skulle nog kunna räkna ut ditt tal där men orkar inte nu. Kanske en annan gång.

Ska ju bli Nat. prov i Matte i morgon, då får man inte bränna hjärncellerna redan!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...