Hoppa till innehåll

Formatera Hårddisken


ELF

Rekommendera inlägg

Hur formaterar man en dator som man inte vet vad det är för program installerat på (alltså Windows, Linux och dom)? Vi kan inte få någon bild på skärmen. >>>INGET FEL PÅ SKÄRMEN<<< Jag kan dra hela historian om datorn senare om ni vill...

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

starta bara om med windows xp skivan i (om ni nu ska ha det på). om ni inte varit inne och rotat för mkt i bios så ska det komma upp en installation om windows xp, då kommer du att få möjlighet att formatera disken och så installeras windows.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NU är det ju så att vi inte kan få någon bild på skärmen. Man kan ju formatera hårdisken med diskett om man skapar en autostart fil. Vad är kommandot för en autostart fil till Windows respektive Linux. För det är ju mest troligt att det är Windows eller Linux på datorn. Anars om vi inte kan fixa problemet så får vi väl ringa min bonusmammas syster och fråga vad de hade för operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NU är det ju så att vi inte kan få någon bild på skärmen. Man kan ju formatera hårdisken med diskett om man skapar en autostart fil. Vad är kommandot för en autostart fil till Windows respektive Linux. För det är ju mest troligt att det är Windows eller Linux på datorn. Annars om vi inte kan fixa problemet så får vi väl ringa min bonusmammas syster och fråga vad de hade för operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

altså, om ni inte har någon bild i det avseendet jag menar, så är det troligtvis något med grafikkortet eller den inbyggda grafikkretsen.

med ingen bild menar jag att om du t.ex. sätter i en bootdiskett så syns det ändå inget och/eller att skärmen säger "no signal input".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då är det inte windows.

Förmodligen har du nått fel i bios eller så har du förstört ditt bildskärmskort (grafikkort).

 

Testa att resatta bios. Det gör du genom att dra upp en jumper som finns på moderkortet. Titta i din manual vart du har jumpern på ditt kort. Om det inte fungerar då heller så fråga någon kompis om du får låna hans grafikkort och testa om det är ditt grafikkort det är fel på.

Om det inte är det heller så är det förmodligen moderkortet som är bränt eller något likande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...