Hoppa till innehåll

Ändra Installationsmapp


nico

Rekommendera inlägg

hur ändrar man mappen där program som standard ska installeras?

t.ex. jag installerar ett spel och trycker jag bara OK hela tiden så installeras spelet förmodligen i C:/Program/Tillverkare/Spelnamn

jag vill att det som standard ska hamna i D:/Program/Tillverkare/Spelnamn

 

jag vet att det går men hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det brukar komma upp en fråga när du installerar om var du vill installera allt. Vanligtvis står den som standard på din 'master' hårddisk men du kan ändra det väldigt lätt. Nästa gång du installerar kollar du lite snabbt vad som står där innan du trycker på 'nästa' så borde du se det. Ibland finns det en 'Browse'-knapp att trycka på och välja plats för installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

epaaj...tror inte det var det han menade.

 

 

Har för mig att det räcker med att använda register editorn...men inte helt säker.

 

1.Startmeny->Kör->Regedit

 

2. Bläddra fram denna: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion

 

3. Ändra c:/program till d:/program i de nycklar du vill.

 

Förmodligen räcker det med ProgramFilesDir och ProgramFilesPath...men om du vill ändra vart delade filer skall ligga får du ändra CommonFilesDir också.

 

Annars finns ju alltid väldigt smidiga program som oftast kan göra sånt åt dig...om du inte vill meka med registret själv alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

hehe jo jag gillar registeret... en gång lyckades jag till och med fixa ett program där, UTAN att jag läst det eller fått höra det av någon :D

 

ska prova tipset nu.

 

det funkade perfa! jag ändrade bara ProgramFilesDir, och det räckte. har några gb på C oxå så jag behöver nog inte flytta Delade filer. men har ju en C: partition på 10gb och en D: på 30gb så du förstår nog varför jag jag ville byta.

 

tack iaf fast det borde faktiskt gå att ändra i kontrollpanelen...:huh: jaja huvudsaken är att det funkar!

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...